title
کد خبر: 238182
00
شایع ترین بیماری های ویروسی که کودکان را در فصل بهار مبتلا می کند

ممکن است آلرژی فصلی با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. این در حالی است که تب با بیماری های ویروسی دیده می شود که این مورد عمدتا در آلرژی وجود ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر احسان رحمانیان متخصص کودکان و اطفال دانشگاه علوم پزشگی جهرم گفت: علائم آلرژی فصلی در کودکان در برخی مواقع سال که کودک در معرض مواد آلرژی زای موجود در هوا مانند هاگ‌های قارچ‌ها یا گرده های علف‌ها و درخت ها قرار می گیرد، شروع می شود. ممکن است کودکی به یک یا چند نوع هاگ یا گرده آلرژی داشته باشد.

وی افزود: آلرژی‌های فصلی علائم آن عمدتا شامل خارش بینی، چشم و گلو، آبریزش از چشم و بینی، عطسه و سرفه های گهگاهی خشک است. معمولا همراه با آلرژی تب دیده نمی شود. جهت درمان این حالت نوشیدن مایعات و استفاده از داروهای آنتی هیستامین با مشورت پزشک جهت کاهش علایم توصیه می گردد.

به گفته این متخصص، دوری از عوامل آلرژی زا مانند گرده گیاهان، پوشیدن لباس های مناسب و عدم استفاده از لباسهای نازک و آستین کوتاه، نوشیدن مایعات، تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف مایعات سرد و ... از دیگر اقدامات موثر برای درمان آلرژی فصلی در کودکان است.

وی با بیان این مطلب که ممکن است آلرژی فصلی را با سرما خوردگی اشتباه گرفته شود گفت: سرماخوردگی و عفونتهای ویروسی تنفسی معمولا در فصل بهار شایع است. البته افتراق بین علائم حساسیتی و آلرژی با سرماخوردگی و عفونت های ویروسی کمی دشوار است. ممکن است تب همراه با بیماری های ویروسی دیده شود و یا ترشحات بینی کمی غلیظ شود که این موارد عمدتا در آلرژی وجود ندارد. نوشیدن مایعات و استفاده از تب بر و استفاده از دارو با تجویز و توصیه پزشک جهت کاهش علائم سرماخوردگی و بیماری های تنفسی موثر است.

دکتر رحمانیان با اشاره به بیماری فاویسم که از دیگر بیماری های شایع در کودکان در فصل بهار است گفت: فاویسم یا کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات دی هیدروژناز ( که در اصطلاح عامه به باقلایی معروف است) یک بیماری ارثی و ژنتیکی است که عمدتا در پسران و گهگاه در دختران دیده می شود. زرد شدن پوست و چشم ها، تغییر رنگ ادرار به رنگ چای، بی حالی و ضعف از علائم این بیماری بوده که در اثر مصرف یا مواجه با موادی از جمله شایعترین آن خوردن باقلا بوجود می آید.

وی در ادامه گفت: در صورت بروز این علائم بیمار را باید حتما به بیمارستان انتقال داد تا تحت نظر پزشک درمان گردد. توصیه می شود افرادی که ژن بیماری را با خود دارند و دچار کمبود آنزیم هستند از مصرف موادی مانند باقلا و مواد مشابه مثل نخود فرنگی و بعضی داروها و... پرهیز نمایند. البته این بیماری شدت و ضعف دارد، بنابراین علائم بیماری ممکن است به تناوب ظاهر گردد.

دکتر رحمانیان با اشاره به اسهال و استفراغ که از دیگر بیماری های شایع در کودکان در فصل بهار است گفت: از موارد شایع دیگر در بهار شیوع اسهال و استفراغ است که می تواند در اثر عوامل ویروسی و یا ناشی از مسمومیت های غذایی باشد. علائم در کودکان شامل دفع مکرر مدفوع و استفراغ است که ممکن است همراه یا بدون تب باشد.

بنابر اعلام وبدا، به گفته وی در صورت مشاهده این علائم، لازم است که مایعاتی مانند آب، شیر، دوغ و سوپ به کودک خورانده شود تا جبران آب از دست رفته بدن گردد. در این حین تغذیه کودک ادامه یابد یا حتی بیشتر شود. تاکید می شود والدین برای ادامه درمان کودک خود حتما به پزشک مراجعه کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز