title
کد خبر: 237996
00
همه چیز درباره تب مالت/ از عامل ایجاد کننده تا علائم و درمان و دوران نهفتگی

تب مالت یا بروسلوز یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از حیوانات الوده به انسان سرایت پیدا میکند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر وزیری متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری ، عامل ایجاد کننده تب مالت را سویه های یک باکتری از جنس بروسلا دانست و گفت: در مناطقی که این بیماری آندمیک (بومی)است نشخوار کنندگان اهلی شامل گوسفند ،بز و گاو مهمترین عوامل ابتلای انسانها هستند ، البته شتر ،جوندگان ،سگ و حتی پستانداران دریایی مثل دلفین و شیرهای آبی نیز میتوانند برای موارد نادری از ابتلای انسانی دخیل باشند.

 

وی اظهار داشت: افرادی که با دام بصورت شغلی در تماس هستند بیشترین خطر مواجهه و ابتلای به این بیماری را دارند ،اینگونه افراد شامل دامپروران ،دامپزشکان ،قصابان و به طور کلی کسانی هستند که با صنایع فراوری گوشت مرتبط هستند .

 

دکتر وزیری عنوان کرد: مهمترین راههای اکتساب این بیماری از طریق خوردن شیر و فراورده های لبنی غیر پاستوریزه ،استنشاق عامل بروسلا در مناطق آلوده روستایی و یا از طریق مخاطی و پوست آسیب دیده با خون و ترشحات آلوده به خون حیوانات مبتلا به تب مالت می باشد و موارد نادری از تزریق اتفاقی واکسن های دامی تب مالت به انسان که متعاقبا موجب ایجاد بیماری شده گزارش شده است.

 

وی با بیان اینکه دوره نهفته این بیماری بین یک تا سه هفته است و میتواند شروع حاد یا تدریجی داشته باشد گفت: بیشتر مبتلایان دچار تب ،تعریق ،خستگی ،ضعف ، بیحالی ،کاهش اشتها ،کاهش وزن ،سردرد ،لرز ،درد استخوانی و مفصلی و دردهای مبهم عضلانی میشوند.

 

به گفته این پزشک متخصص ممکن است در بیماران بزرگ شدگی کبد و طحال در ۲۵٪ موارد و بزرگ شدگی غدد لنفاوی در ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد مشاهده شود اما خطرناک ترین عوارض این بیماری شامل درگیری قلبی (اندوکاردیت) و درگیری سیستم اعصاب مرکزی از جمله مننژیت می باشد.

 

دکتر وزیری همچنین عنوان کرد: از آنجایی که تظاهرات بالینی تب مالت یافته تشخیصی اختصاصی ندارد پزشکان با توجه به تاریخچه تماسهای پر خطر و علایم بالینی و یافته های آزمایشگاهی میتوانند تشخیص این بیماری را مطرح نمایند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه  ماندگاری عامل ایجاد کننده تب مالت در فراورده های غذایی به میزان حرارت ،رطوبت ،تغییرات PH و نوع ماده غذایی بستگی دارد گفت: بروسلا در گوشت یخ زده تا سه هفته ،در خامه با حرارت یخچالی ۴ درجه سانتیگراد بین ۴ تا ۶ هفته ،در پنیر نمک زده تا ۱۰۰ روز و در بستنی با حرارت صفر تا حدود ۳۰ روز ماندگاری دارد.

 

به گفته وی درمان تب مالت بهتر است همواره شامل حداقل دو داروی موثر باشد و معمولا طول دوره درمان بین۶ تا ۸ هفته است البته عوارض قلبی و عصبی این بیماری ممکن است به ۴ تا ۶ ماه درمان نیاز داشته باشد  ضمن اینکه ابتلای به تب مالت ایمنی دائمی ایجاد نمیکند بنابراین چنانچه پس از بهبودی فرد مجدد با عامل بیماری تماس پیدا کند آلوده خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: مهمترین راهکار برای پبشگیری از ابتلا به فرم خوراکی تب مالت که یک مسیر غیر وابسته به شغل افراد محسوب میشود ، پاستوریزه کردن شیر و فراورده های وابسته به شیر است.

 

گفتنی است فراوانی تب مالت در جمعیت انسانی در مناطق مختلف دنیا بستگی به فراوانی ان در جمعیت دام آن مناطق دارد ، ضعف و ناتوانی در برنامه های کنترل تب مالت در دامها میتواند منجر به بازپدیدی و نوپدیدی این بیماری در مناطق مختلف جغرافیایی شود و در سطح دنیا تلاشهایی که برای ریشه کنی عامل ایجاد تب مالت در گوسفند و بز بوده چندان موفق نبوده است و تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی کشورها قرار گرفته است .


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز