title
کد خبر: 237688
00
مواقعی که بهتر است برای تشخیص بهتر به یک پزشک دیگر مراجعه کنید

همه آدم‌ها اشتباه می‌کنند و پزشک‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. ضمناً بعضی از پزشک‌ها محافظه‌کارتر و برخی دیگر جسورترند؛ بنابراین یافته‌ها و توصیه‌های آنها می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری داشته باشد. به همین علت بیماران زیادی بعد از تشخیص یک بیماری سراغ پزشک دیگری هم می‌روند.

به گزارش بهداشت نیوز، پزشک شما چه عمل جراحی را به شما توصیه کرده باشد، و چه تشخیص سرطان یا یک بیماری نادر را داده باشد، گرفتن نظر پزشک دوم خوبی‌هایی دارد. این امتیازات شامل هر چیزی می‌شوند؛ از راحت شدن خیالتان و تأیید نظر پزشک اول گرفته تا یک تشخیص جدید و یک برنامه درمانی متفاوت.
حتی اگر نظر پزشک دوم تأییدکنندهٔ نظر پزشک اولتان باشد باز هم به نفعتان است. به‌هرحال شما خیالتان راحت می‌شود که هر کاری که توانسته‌اید برای تشخیص درست مشکلتان انجام داده‌اید و یک برنامهٔ درمانی دارید که درست و مناسب شماست. نظر پزشک دوم می‌تواند شامل گزینه‌های درمانی دیگری هم باشد که ممکن است پزشک اول به شما نگفته است. در نتیجه شما نسبت به گزینه‌هایی که پیش رو دارید آگاه‌تر می‌شوید و می‌توانید تصمیم بهتری در مورد سلامتی و برنامه درمانی‌تان بگیرید.

یافته‌های تحقیقاتی در مورد نظر پزشک دوم
مطالعه‌ای که توسط Mayo Clinic در سال ۲۰۱۷ روی ۲۸۶ بیمار انجام شد دریافت ۸۸ درصد از بیمارانی که دنبال نظر پزشک دوم می‌روند، تشخیص جدید یا دقیق‌تری نسبت به تشخیص قبلی می‌گیرند. ضمناً در ۲۱ درصد از موارد، تشخیص پزشک دوم کاملاً متفاوت با تشخیص پزشک اول بوده است. این مطالعه نشان داد ۱۲ درصد از بیماران نیز به این نتیجه می‌رسند که تشخیص پزشک اول درست بوده است. در مجموع اینکه در یک‌پنجم از موارد، تشخیص اول اشتباه بوده است.
مطالعهٔ دیگری که توسط محققان مرکز پزشکی جان‌هاپکینز در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان می‌دهد اشتباهات پزشکی، سومین علت مرگ در ایالات متحده آمریکا هستند که لزوم گرفتن نظر پزشک دوم را تأکید می‌کند. در این تحقیق، محققان تخمین زدند بیشتر از ۲۵۰۰۰۰ آمریکایی هر ساله به دلیل اشتباهات پزشکی جان خود را از دست می‌دهند و در واقع سومین علت مرگ بعد از بیماری قلبی و سرطان هستند. اما طبق گفتهٔ پژوهشگران، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، این موارد از اشتباهات پزشکی را به‌دقت ثبت نمی‌کند.

هیچ‌وقت عاقلانه نیست که بدون تحقیق و بررسی دیگر روش‌های درمانی تن به عمل جراحی یا یک روش تهاجمی درمانی بدهید. خیلی از افراد تصور می‌کنند اگر پزشک توصیه به عمل جراحی کرد آنها حتماً باید موافقت کنند. اما یادتان باشد که این بدن شما و زندگی شماست و قطعاً حق انتخاب دارید

 

چه زمانی باید نظر پزشک دوم را هم بگیرید؟
هرچند دلیلی ندارد که بی‌نیاز از نظر پزشک دوم باشید؛ اما زمان‌هایی وجود دارد که گرفتن نظر پزشک دوم، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. همچنین اگر دو پزشکی که به آنها مراجعه کردید، نظرات کاملاً متفاوتی دارند بهتر است به پزشک سوم مراجعه کنید. یادتان باشد که نظر پزشک دوم لزوماً نظر و تشخیص درست نیست و ممکن است نظر همان پزشک اول درست بوده باشد. مهم این است که تا زمانی که تشخیص و درمان توصیه شده به نظرتان درست و منطقی بیاید به جستجوی خود ادامه دهید.

اگر تحت درمان هستید؛ اما علائمتان هنوز ادامه دارند، نظر پزشک دوم را هم بگیرید
هیچ‌کسی بهتر از خود شما بدنتان را نمی‌شناسد و اگر علائمتان باوجوداینکه تحت مداوا هستید همچنان وجود دارند بهتر است سراغ پزشک و متخصص دیگری بروید و نظر او را نیز جویا شوید. خیلی وقت‌ها افراد به‌اندازه کافی برای خودشان وقت نمی‌گذارند و پیش خود فکر می‌کنند مجبورند همیشه با یک درد مزمن یا شرایط و احساسات ناخوشایندی که دارند زندگی کنند و با آن کنار بیایند. اما فراموش نکنید تنها زمانی درمان درست و مؤثر انجام می‌شود که ابتدا تشخیص درست و دقیق داده شود؛ بنابراین اگر بعد از مدتی از شروع درمان بهتر نشدید حتماً نظر پزشک یا حتی پزشکان دیگری را هم بگیرید.

اگر تشخیص یک بیماری نادر برایتان داده شده، نظر پزشک دوم را هم بگیرید
گاهی بعضی از بیماری‌ها آن‌قدر نادرند که تحقیقات و اطلاعات کمی در مورد آنها وجود دارد. وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید، بیمار و خانوادهٔ او نگران و وحشت‌زده می‌شوند، اما شما تنها نیستید؛ تقریباً ۲۵ تا ۳۰ میلیون آمریکایی با تشخیص بیماری‌های نادر زندگی می‌کنند.
ضمناً تقریباً ۷۰۰۰ اختلال نادر شناخته شده و هر ساله نیز موارد بیشتری به آنها اضافه می‌شود. در مورد بیماری‌ها و اختلالات نادر اطلاعات زیادی در دست نیست و به همین دلیل احتمال تشخیص نادرست در مورد آنها زیاد است. پس اگر پزشکتان تشخیص داد بیماری نادری دارید، سراغ پزشک‌ها و متخصص‌های دیگری هم بروید و نظر آنها را نیز جویا شوید. این کار کمکتان می‌کند بهترین پروتکل درمانی مناسب بیماری شما انتخاب شود.
اگر درمانی که به شما توصیه شده خطراتی دارد، شامل عمل جراحی می‌شود، تهاجمی است یا پیامدهای جدی دارد، نظر پزشک دوم را هم بگیرید
هیچ‌وقت عاقلانه نیست که بدون تحقیق و بررسی دیگر روش‌های درمانی تن به عمل جراحی یا یک روش تهاجمی درمانی بدهید. خیلی از افراد تصور می‌کنند اگر پزشک توصیه به عمل جراحی کرد آنها حتماً باید موافقت کنند. اما یادتان باشد که این بدن شما و زندگی شماست و قطعاً حق انتخاب دارید و باید درمانی را در پیش بگیرید که با آن موافق هستید.
در نتیجه اگر پزشک اولتان یک روش درمانی پُرخطر و تهاجمی مانند عمل جراحی را توصیه کرد عاقلانه‌تر این است که نظر پزشک دیگری را هم بگیرید. خودتان هم جستجوگر باشید و اطلاعات بیشتری از منابع معتبر به دست بیاورید تا در نهایت کنترل بیشتری روی روند درمانتان داشته باشید.

اگر تشخیص سرطان داده شد، نظر پزشک دوم را هم بگیرید
در مورد یک بیماری جدی مثل سرطان خیلی منطقی به نظر می‌رسد که سراغ پزشک‌های دیگری هم بروید. تشخیص سرطان نه فقط برای بیمار آشفته‌کننده و استرس برانگیز است؛ بلکه حادثه‌ای است که زندگی را تغییر می‌دهد؛ بنابراین مهم است که تا جایی که ممکن است نسبت به تشخیصی که داده شده حساس باشید و نظر متخصص‌های دیگر را هم جویا شوید تا در نهایت بهترین برنامه درمان را انتخاب کنید.
یادتان باشد هیچ پزشکی نسبت به همهٔ یافته‌های علمی و مطالعات بالینی کاملاً آگاه نیست؛ پزشک‌ها هم انسان هستند و محدودیت‌هایی دارند. به همین دلیل لازم است خودتان هم وقت بگذارید و تحقیق کنید. گرفتن نظرات پزشکی ِ بیشتر باعث می‌شود احتمال اینکه در نهایت بهترین پروسهٔ درمان را برگزینید بیشتر شود.

اگر حسی درونتان می‌گوید نظر پزشک اول و درمانی که توصیه کرده مشکلی دارد، نظر پزشک دوم را هم بگیرید
بعد از همهٔ اینها اگر حس خوب و مطمئنی نسبت به تشخیص و درمان تجویزی پزشکتان ندارید یا چیزی به شما می‌گوید مشکلی وجود دارد، به این حس اعتماد کرده و سراغ پزشک دیگری هم بروید. وقتی احساس خوبی نسبت به نظر و درمان توصیه شده ندارید، هرگز نباید از سر اجبار به آن تن بدهید. پس به حس ششمتان اعتماد کنید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
با دوستانتان حرف بزنید، به پزشک دیگری مراجعه کنید و در مورد عارضه و بیماری که دارید از منابع معتبر اطلاعات به دست آورید. هیچ‌کس نباید احساس کند مجبور است بدون سؤال و تحقیق، تسلیم تجویز پزشک شود. مواردی که بیمار مجبور است سریعاً تن به درمان تجویز شده بدهد و فرصت و مجالی برای تحقیق ندارد کم هستند. پس اگر حس خوبی نسبت به نظر پزشک اول ندارید، دست‌به‌کار شوید و سراغ متخصص دیگری بروید.

در پایان
یادتان باشد وقتی سراغ پزشک دوم می‌روید نباید احساس گناه کنید یا فکر کنید زیادی حساس شده‌اید، بلکه قرار است باهوش و قدرتمند باشید. بیمار همیشه باید نقش فعالی در پروسهٔ درمان خود داشته باشد و گرفتن نظر پزشک دوم بخشی از این جریان است. گاهی خود پزشک از شما می‌خواهد و تشویقتان می‌کند نظر پزشک دیگری را نیز جویا شوید. پس نیازی نیست تمایلتان برای گرفتن نظر پزشک دوم را از پزشک اولتان پنهان کنید و اگر پزشک برخورد خوبی نداشت و از تمایل و تصمیم شما حمایت نکرد، پس مطمئن باشید باید سراغ پزشک دیگری بروید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز