title
کد خبر: 237610
00
این گیاه محافظ قلب  و پایین آورنده فشار خون است

واکنشهای اکسیداسیون به دلیل تولید رادیکالهای آزاد سلامت انسان را به مخاطره می اندازند. این رادیکال هاآغازگر واکنشهای اکسیداسیون است که به آسیب یا مرگ سلولها منجر می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ولیک نام عمومی گونه های گیاهی جنس Crataegus spp. متعلق به خانواده گل سرخ  Rosaceae  است. درختچه ها یا درختان کوچک کم و بیش خارداری هستند که دارای برگ های سبز و روشن، گلهای سفید یا صورتی رنگ بر روی گل آذیین دیهیم می باشند. میوه ها کروی تا بیضوی، قرمز، زرد، ارغوانی و یا ، یا سیاهرنگ می باشند که هر میوه )بسته به گونه( حاوی 1 الی 5  عدد بذر است.(1) گونه های مختلف جنس Crataegus بسته به رنگ میوه ، ( سرخ ولیک ) ، ( سیاه ولیک ) ، و یا ( زرد ولیک ) نامیده می شوند ولی نام محلی آن ها در هر یک از مناطق کشور متفاوت است.(2) بر اساس مطالعات تاکسونومیک ، جنس Crataegus در ایران دارای 22 گونه و 5 هیبرید می باشد(3)

پراکنش جغرافیایی

پراکنش آن عموماً در مناطق معتدل نیمکره شمالی است. اصلیترین مرکز تنوع آن آسیای صغیر وایران است.(4)

موارد درمانی گیاه

گونه های مختلف ولیک و عصاره های آنها به عنوان داروهای گیاهی در طب سنتی و طب نوین معرفی می شود و عامل اصلی استفاده از آنها در فرآورده های دارویی عموماً به دلیل داشتن اثهرات آنتی اکسیدانی ، محافظ قلب و عروق ، افزایش دهنده جریان خون کرونری و پایین آورنده فشار خون می باشد. این فرآورده ها به اصطلاح عملکرد قلب در نارسی های قلبی، نارسائی جریان خون کرونری و در آریتم های متوسط مورد مصرف قرار می گیرند .(5) استفاده از ولیک در طب سنتی به زمان دیسکورید برمیگردد، ولی اواخر قرن نوزدهم در کتابهای دارویی آمریکا و اروپا، به طور گسترده به این گیاه اشاره شده است. گل، برگ و میوه ولیک، برای درمان فشارخون بالا یا پایین، بی نظمی و تند شدن حرکات قلب به کار میرود و بنا به گزارش های موجود، این گیاه ضداسپاسم و مسکن است . ولیک در معالجه تصلب شرائین و آنژین صدری نیز کارآیی داشته است.(6)

ترکیبات موثر گیاه ( فیتوشیمی گیاه )

ثانویه شیمیایی مانند، فلاونوئیدها، الیگومریک پروسیانیدین ها، تری ترپن اسیدها، اسید های ارگانیک، استرول ها و مقدار کمی از آمینهای فعال کننده تحرکات قلبی می باشد. از بین این ترکیبات فلاونوئید ها و الیگومریک پروسیانیدین ها به عنوان دو گروه اصلی مواد فعال زیستی محسوب می شوند که بسیاری از محصولاتی که از ولیک ها ساخته می شوند، براساس کمیت و کیفیت همین ترکیبات استاندارد سازی و کنترل کیفیت می شوند .(1) از عمده ترین ترکیبات فلاونوئیدی گیاه دارویی ولیک می توان به فلاونوئیدهای روتین، هیپروزید، ویتکسین، ویتکسین رامنز و پروسیانیدینای الیگومریک )دهیدروکتکین ها، کتکین ها و اپیکتکین ها( اشاره نمود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز