title
کد خبر: 237226
01
آنتی بیوتیک جدیدی که با تغییر عامل بیماری زا به طور هوشمند خود را تغییر می دهد

طی سال های اخیر مقاومت آنتی بیوتیکی به یک مشکل مهم بهداشت عمومی در ابعاد جهانی تبدیل شده است. این مشکل در حالی ایجاد شد که یافتن آنتی بیوتیک های جدید با شیوه عملکرد متفاوت از آنتی بیوتیک های موجود، بسیار پیچیده است.

به گزارش بهداشت نیوز، طی دهه های اخیر، مقاومت عوامل بیماری زا در برابر آنتی بیوتیک ها به یک معضل جدی تبدیل شده و به همین دلیل تحقیقات متعددی برای ساخت و تولید آنتی بیوتیک های جدید با کارآیی بالا انجام شده است.

به نظر می رسد،به تازگی یک تیم پژوهشی موفق به توسعه دارویی جدید و بسیار موثر در این زمینه شده است. این دارو بر اساس مولکول هایی طراحی شده که توانایی تغییر شکل خود را داشته و قادر است با باکتری هایی که نسبت به همه آنتی بیوتیک های موجود مقاوم هستند، مبارزه کند.

به باور کارشناسان، در حالی که ما باید استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها را تشویق کنیم، همزمان باید مولکول های جدیدی با روش های جدید برای مبارزه با باکتری هایی که مقاوم شده اند، پیدا کنیم. با این حال، تحقیق و توسعه داروهای جدید، به ویژه در زمینه باکتری شناسی، زمان و هزینه زیادی را می طلبد.

در این مطالعات جدید، پژوهشگران به جای طراحی یک کلاس جدید از آنتی بیوتیک ها، تصمیم گرفتند، آنتی بیوتیک های موجود را که قبلاً از نظر بالینی تأیید شده بودند، اصلاح کنند. این سیاست باعث صرفه جویی در زمان شده و هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

محققان در این مطالعه دیمرهای اصلاح شده وانکومایسین را طراحی و سنتز کردند. وانکومایسین، مولکولی از خانواده گلیکوپپتیدها، یک آنتی بیوتیک بسیار مهم است. این ماده با مهار سنتز پپتیدوگلیکان در دیواره باکتری عمل کرده و به طور کلی در برابر باکتری های گرم مثبت هوازی و بی هوازی موثر است.

 بر اساس تغییرات ایجاد شده توسط پژوهشگران، نحوه تغییر شکل این ذرات ریز توسط یک ماده شیمیایی خاص به نام بولوالن مرتبط با تری آزول ممکن شده است. این قابلیت به ذرات کمک می کند تا ساختار خود را به گونه ای تنظیم کنند که باکتری ها را از ساختن دیواره سلولی خود باز دارد. علاوه بر این، مولکول فوق الذکر این خاصیت را دارد که می تواند تکامل یافته و شکل خود را تغییر دهد. بنابراین، می تواند شرایطی ایجاد کند که قادر به مهار بیوسنتز دیواره باکتری ها شود.

در خاتمه گفتنی است این مهندسی مجدد آنتی ‌بیوتیک‌ های موجود، راه را برای تحقیقات باکتری ‌شناسی جدید هموار کرده و بارقه ‌ای از امید را در وضعیت دلهره‌ آور افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی ارائه می ‌دهد.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  PNAS  یا مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز