title
کد خبر: 236764
00
 کاربردهای مهم فناوری هسته‌ای در پزشکی/ اینفوگرافیک

به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای اینفوگرافی چند کاربرد فناوری هسته‌ای در پزشکی را طراحی شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای سرویس چندرسانه‌ای مفدا مازندران اینفوگرافی چند کاربرد فناوری هسته‌ای در پزشکی را طراحی کرده است


۱.پزشکی هسته ای درمانی (Therapeutic nuclear M):

این روش کاربرد محدودی دارد، اما در درمان روند بیماری نقش مهمی دارد. این روش شامل تجویز دوز پرتوی زیاد به وسیله منبع رادیواکتیو باز به اندامی خاص یا بخشی از بدن است. این کار با تزریق ساده داروی رادیواکتیو به داخل حفره بدن صورت می گیرد.

۲.اندازه گیری میزان جذب اندام ها (Organ uptake measurement): در این آزمایش ها به کمک داروهای رادیواکتیو، کار اندام ها به لحاظ کمی به دقت اندازه گیری می شود. حدود این جنبه از پزشکی هسته ای بسیار وسیع است و با روش تصویربرداری به میزان قابل توجهی مشترک است.

۳.استریل کردن تجهیزات پزشکی:

یکی از کابردهای بسیار مهم فناوری هسته‌ای محسوب می‌شود؛ به‌طوری که استریل کردن تجهیزات با استفاده از پرتوها باعث می‌شود که میکروارگانسیم‌ها و یا باکتری‌های کوچک بر روی این تجهیزات نابود شده و به اصطلاح استریل شوند.

۴.اندازه گیری نمونه ها (Measurements on specimens):

بیشتر اندازه گیری نمونه ها، روش هایی را شامل می شود که به متخصصان آزمایشگاه پزشکی مربوط می شود تا به رادیوگرافرها. از این روش برای ارزیابی سیستم فیزیولوژیک استفاده می شود، که شامل تجویز مقدار معینی ماده رادیواکتیو به بیمار است. سپس تجمع این ماده در نمونه هایی از مایعات بدن، بافت، خون، ادرار یا مدفوع بررسی می شود.

۵.تصویربرداری اندام ها:

این جنبه از پزشکی هسته ای، ارتباط نزدیک و زیادی با رادیولوژیست و رادیوگرافر دارد. اساس کار تمام روش های تصویربرداری هسته ای اندام ها آن ست که مقداری از ماده رادیواکتیو به بیمار داده می شود ودر بخش های خاصی از بدن تجمع می یابد. تجمع ماده در این بخش ها به داروهایی که به همراه ماده رادیواکتیو استفاده می شود و به طرز تجویز آن بستگی دارد.

۶.تشخیص مرحله سرطان:

مشخص کردن مرحله سرطان، حضور یا گسترش سرطان در بخش‌های مختلف از بدن.

۷.تهیه و تولید کیت‌های رادیو دارویی:

جهت استفاده در مراکز پزشکی هسته‌ای،
جهت تشخیص بیماری‌های تیروئید و درمان آنها.
تهیه و تولید کیت‌های هورمونی.

۸.تشخیص بیماری های تیروئید:

تشخیص دقیق‌تر پرکاری تیروئید، گواتر و سرطان‌های این غده تنها از طریق مواد هسته‌ای امکان‌پذیر است.

۹.تشخیص غده های عفونی:

تشخیص سریع و به موقع غده‌های عفونی در بدن، تشخیص عفونت‌ها و دردهای مفصلی، لخته‌های وریدی و کم‌خونی، از جمله کاربردهای این فن‌آوری در علم پزشکی است.

۱۰.تشخیص و درمان سرطان

از جمله سرطان پروستات، تشخیص محل تومورهای سرطانی و تشخیص سرطان‌های کولون و برخی سرطان‌های سینه، از جمله مصادیق کاربردهای صلح آمیز هسته‌ای در امور پزشکی است.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز