title
کد خبر: 236723
00
 روش جدید درمان افسردگی مزمن مقاوم به درمان برای نخستین بار در خاورمیانه

با ارائه روش جدیدی که برای نخستین بار در خاورمیانه صورت گرفت، یک بیمار مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، به کمک کارگذاری دستگاه vns ، در بیمارستان نمازی شیراز مداوا شد.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی بیان اینکه در گذشته این روش تنها برای بیماران صرع انجام شده است، افزود: اکنون موفق شدیم برای نخستین بار در خاورمیانه، بیمار مبتلا به افسردگی و مقاوم به دارو را نیز به کمک کارگذاری دستگاه vns در بیمارستان نمازی شیراز مداوا کنیم.

دکتر «علی اکبر اسدی پویا» با اشاره به انجام این جراحی در بیست و پنجم اسفند ۱۴۰۱ افزود: با توجه به ضرورت گذشت زمان کافی برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن این جراحی، در روز چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ در حضور مسوولان اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مسوولان بیمارستان نمازی، دکتر «محمدصادق مسعودی» جراح مغز و اعصاب و دکتر «علی صحراییان» استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان اعضای تیم پزشکی این جراحی در بخش صرع بیمارستان نمازی، دستگاه مربوط به این مورد بهره برداری قرار گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به موفقیت بخش صرع بیمارستان نمازی در کاربرد شیوه های نوین درمانی ادامه داد: در این روش درمانی دستگاه vns برای تحریک عصب واگ که یکی از اعصاب مهم بدن است به کار می رود؛ این دستگاه به عصب سمت چپ وصل می شود و هر پنج دقیقه یک جریان برق ضعیف الکتریکی از طریق عصب واگ به مدت ۳۰ ثانیه به مغز بیمار می فرستد که این جریان الکتریکی با تحریک هسته های مغز و جریان خون و عملکرد مغز باعث بهبود بیمار، به ویژه بیمارانی می شود که مبتلا به صرع مقاوم به دارو و افسردگی مقاوم به دارو هستند و در صورت موثر بودن، هر پنج سال یک بار نیاز به تعویض باتری دستگاه وجود دارد.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی با اعلام اینکه در سال ۹۸ نیز برای نخستین بار، این دستگاه برای یک کودک هشت ماهه مبتلا به بیماری صرع مقاوم، جایگذاری شده است، گفت: اکنون پس از گذشت چند سال، این بیمار بدون عارضه های قبلی به زندگی خود ادامه می دهد.

به گفته دکتر اسدی پویا، سالیانه حدود ۱۱۰ بیمار با تشخیص دقیق در این مرکز جراحی می ‌شوند و همچنین حدود هزار بیمار از سراسر ایران به این مرکز مراجعه  می کنند که هم اکنون نیز در حدود هزار بیمار مبتلا به صرع برای تشخیص و درمان در لیست انتظار بستری در بخش تشنج بیمارستان نمازی هستند.

او همچنین از آمار قابل توجه جراحی صرع در بیمارستان نمازی در مقایسه با مراکز درمانی دنیا مانند آمریکا خبر داد و بیان کرد: تیم درمانی در بخش تشنج بیمارستان نمازی قادر به انجام سالانه ۱۱۰ جراحی هستند، در حالی‌ که در مراکز بزرگ درمانی آمریکا سالانه حدود ۴۰ مورد جراحی گزارش می ‌شود.

دکتر اسدی پویا اظهار امیدواری کرد استفاده از این روش، بتواند برای درمان بیماران افسرده مقاوم به دارو نیز اثرگذار باشد.

جراح مغز و اعصاب و عضو این تیم درمانی نیز در این زمینه گفت: به همت اساتید و پزشکان گروه روانپزشکی و اساتید گروه تشنج، موفق شدیم برای نخستین بار در خاورمیانه و ایران، دستگاه محرک عصب واگ را برای بیماران مبتلا به افسردگی کارگذاری کنیم.

دکتر «محمدصادق مسعودی» افزود: این دستگاه یک محرک الکترونیکی بسیار حساس و دقیق است که از سال های پیش برای بیماران مبتلا به افسردگی ماژور و برخی بیماران وسواس از سوی سازمان های بین المللی تایید شده است.

او اضافه کرد: با توجه به بالا بودن تعداد بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، کارگذاری این دستگاه با جراحی ظریف و دقیق می‌ تواند باعث کاهش عوارض دارویی و بهبود هرچه سریع تر حال بیماران شود.

این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: این عمل جراحی با بیهوشی عمومی طی ۲۰ دقیقه انجام می شود که کارگذاری دستگاه و اثراتی که روی ساقه مغز ایجاد می‌کند؛ کم شدن نیاز به دارو، کاهش عوارض دارویی و بهبود حال بیمار را به همراه دارد.

دکتر مسعودی، تهیه دستگاه و هزینه آن را نیازمند توجه مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: روانپزشکی رشته ای حساس در دنیا به شمار می رود و این عمل جراحی می تواند برای انجام عمل های جراحی مرتبط با افسردگی و درمان بیماران دچار وسواس و افسردگی موثر باشد.

 
استاد گروه روانپزشکی و دیگر عضو این تیم درمانی نیز در مورد این روش درمانی گفت: این روش یکی از روش های مرسوم در دنیا است که ابتدا باید طبق معیارهایی شرایط بیمار از سوی روانپزشک تشخیص داده شده و مشخص شود که بیمار می ‌تواند کاندید دریافت این روش باشد.

دکتر «علی صحراییان» اغلب بیماران مبتلا به افسردگی که طی سالیان متمادی به درمان های مرسوم پاسخ نداده اند را در ردیف افرادی برشمرد که می توانند کاندید این عمل جراحی باشند و افزود: پس از بررسی این موارد، تیم جراحی مغز و اعصاب شرایط عمومی بیمار را ارزیابی می کنند و در صورت داشتن شرایط، بیمار تحت عمل جراحی کارگذاری vns قرار می‌ گیرد.

او یادآور شد: در صورت حمایت های لازم در تمام سطوح از این روش درمانی، امکان گسترش استفاده از این روش برای بهبود بیماران مبتلا به افسردگی های مقاوم به درمان دارویی وجود دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز