title
کد خبر: 236217
00
خطرات تغییر خودسرانه داروی بیماران قلبی در ماه رمضان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماران قلبی حتما باید تحت نظر پزشک معالج خود اقدام به روزه داری کنند و قطع و یا تغییر دوز خودسرانه دارو در ماه مبارک رمضان به بهانه روزه داری می تواند برای این بیماران خطرات زیادی را به همراه داشته باشد .

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر مصطفی داستانی با اشاره به اینکه بیماران قلبی و عروقی که به تازگی یک حادثه عروقی را تجربه کرده اند تا رسیدن به وضعیت ثابت، فاکتورهای خطری برای آنها وجود دارد که روزه داری می تواند باعث ایجاد عارضه در آن ها شود، گفت: این بیماران به هیچ وجه مجاز به روزه داری نیستند و باید داروهای خود را طبق نظر پزشک معالج مصرف کنند.

وی  تاکید کرد:  افرادی که سکته مغزی، قلبی، حمله قلبی و گرفتگی عروقی را به تازگی تجربه کرده اند تا زمانی که شرایط سلامتی آن ها پایدار نشود امکان روزه داری ندارند.

دکتر داستانی با تاکید بر اینکه کاهش یا افزایش داروهای کنترل انعقاد خون می تواند باعث ایجاد خونریزی یا لخته زایی شود، ابراز کرد: داروهای ضد بد ریتمی قلب نیز از داروهای حساسی هستند که باید با دقت مصرف شوند؛ در غیر اینصورت روزه داری می تواند باعث افزایش و یا کاهش( اختلال )ریتم قلب  شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دسته سوم از بیماران قلبی عروقی که در شرایط پایدار جسمانی هستند، می توانند دوز داروهای خود را در دو وعده و البته با مشورت پزشک معالج مصرف نمایند و روزه خود را به جا آورند. عنوان کرد: بیمارانی که در طول روز سه یا چهار وعده دارو دارند، نمی توانند روزه بگیرند زیرا روزه داری حدود ١٢ساعت به طول می انجامد و تنظیم دارویی آنها برهم می خورد.

متخصص بیماریهای قلبی و عروقی با اشاره به اینکه بیمارانی که فاکتورهای خطر مثل فشار خون کنترل نشده یا دیابت دارند صرفا با مشورت پزشک اجازه روزه داری دارند، گفت: بیماران دیابتی باید با متخصص غدد مشورت کنند زیرا افزایش قند خون می تواند مشکل آفرین باشد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز