title
کد خبر: 235350
00
3 نوع متفاوت شوینده ها و آسیب های هریک بر بدن/ زدن ماسک برای استفاده از شوینده ها کافی نیست

او گفت: گاهی افراد فکر می‌کنند که با زدن ماسک خطری وجود ندارد و با خیال راحت زمان بیشتری در محل باقی می‌مانند که با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهند شد

در برنامه ضربان 15 اسفند شبکه سلامت سیما، حسن امیری، متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که آسیب‌های استفاده نادرست از مواد شوینده کدامند؟ گفت: مواد شوینده به سه دسته تقسیم می شوند: شوینده های معمولی (مایع صابون، مایع ظرفشویی) که تنها عوارض آنها حساسیت های پوستی می باشد.

کارشناس برنامه، سفید کننده ها (محلول اسیدی وایتکس) را دومین دسته از شوینده ها دانست که گاز حاصل از آن با مسمومیت استنشاقی همراه است، این گاز در افراد مبتلا به آسم و یا کسانی که حساسیت های ریوی دارند، با خس خس سینه و تنگی نفس همراه است.

امیری سومین دسته از شوینده ها را مواد شوینده قلیایی (جرمگیر و لکه برها) دانست که بیشتر در نظافت سرویسهای بهداشتی مصرف میشوند، او گفت: خیلی از بانوان برای تاثیر بیشتر، مواد مختلف شوینده را با هم ترکیب می کنند غافل از اینکه باعث متصاعد شدن گازهای سمی می شود که حتی می تواند منجر به مرگ شود.

امیری ادامه داد: لوله باز کن ها اسید محسوب می شوند و بسیار قوی هستند، بعضی از افراد به اشتباه از فرم های صنعتی این مواد استفاده می‌کنند که قطعاً برای مصارف خانگی ساخته نشده‌اند و با عوارض بیشتری نیز همراه هستند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که مخلوط کردن سفید کننده ها و جرم گیر ها با چه واکنشی هایی همراه است؟ گفت: حاصل این واکنش گاز کلر است که گازی بسیار سمی است و باعث تخریب حبابچه های ریه و به دنبال آن نارسایی تنفسی می گردد.

این متخصص طب اورژانس تاکید کرد:

هنگام استفاده از این مواد در دستشویی و حمام ها ابتدا از سفیدکننده ها استفاده کرده و با آب شستشو دهید و پس از آن در صورت لزوم از جرمگیر استفاده کنید وی یادآور شد : هنگام استفاده از این مواد حتماً در و پنجره‌های محیط باز باشد.

وی ادامه داد: در هنگام استفاده از این مواد و پاشیده شدن اتفاقی قطراتی از آن به پوست و یا چشم صورت، به فوریت این نقاط را با آب فراوان بشویید) چشم ها را داخل یک کاسه آب پر کرده و پلک بزنید و یا زیر شیر آب باز، شستشو دهید.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مواد شوینده اسیدی و قلیایی را داخل ظروف شیشه ای یا بطری های نوشابه نریزید، زیرا ممکن است باعث اشتباه کودک شود و این مواد را به جای آب و یا نوشابه بنوشد که بسیار خطرناک است و باعث سوختگی مجاری گوارشی می گردد.

همچنین ادامه داد: کلیه مواد شوینده حتی مایع ظرفشویی نیاز به استفاده از دستکش دارد زیرا مصرف بدون دستکش این مواد، باعث التهابات پوستی (درماتیت) خشکی پوست و اگزما می شود.

امیری افزود: اگر فرد در مواجهه با گازهای سمی قرار گرفت، بهترین کار خارج کردن او از محیط و انتقال آن به فضای باز است که اگر مصدوم در مواجهه با فضای باز بهتر نشد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید زیرا این فرد نیاز به مصرف اکسیژن دارد، همچنین به افرادی که در حالت عادی اسپری تنفسی مصرف می کنند، تاکید کرد: در این حالت سریعتر از اسپری های تنفسی خود استفاده کنند.

وی گفت: متاسفانه گاهی آسیب ها به اندازه‌ای است، که فرد برای زنده ماندن به دستگاه های تنفس مصنوعی وصل می شوند، همچنین یادآور شد: افرادی که دارای بیماری های مزمن تنفسی هستند و ظرفیت ریه کمتری دارند، حساس ترند و زودتر دچار علامت می شوند.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اگر جسم سنگینی روی اعضای بدن یک فرد بیفتد چه باید کرد؟گفت: اولین اقدام حفظ خونسردی است و به دنبال آن بی حرکت کردن عضو صدمه دیده شرط اصلی است، در این هنگام استفاده از کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم، توصیه می شود.

وی ادامه داد: هرگز نباید جسم یا عضو را از زیر وسایل سنگین بیرون کشید، زیرا با آسیب بیشتر عضو همراه خواهد بود، اگر فرد کمک کننده توانایی بلند کردن وسیله مورد نظر از روی مصدوم را ندارد، باید سریعاً با آتش نشانی تماس بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: با فرو رفتن اجسام تیز مانند: میخ یا چاقو در دست و یا هر عضو دیگری، هرگز سعی در خارج کردن وسیله تیز نکنید زیرا ممکن است با خارج کردن آن به اعصاب و عروق آن ناحیه آسیب بیشتری وارد شود، شما می توانید با پیچیدن پارچه در اطراف چاقو آن را ثابت نگه دارید و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که در مواجهه با بریدگی ها چه کنیم؟ گفت: مهمترین شرط در بریدگی، کنترل خونریزی است، بستن محل خونریزی و فشار دادن آن تا رساندن به مراکز درمانی ضروری است.

وی گفت: گاهی افراد در برابر بخیه کردن عضو خود مقاومت می کنند و نگران باقی ماندن رد جای بخیه هستند، او به این افراد اطمینان داد: بخیه زدن از بخیه نزدن، رد و جای کمتری باقی خواهد گذاشت.

امیری در پاسخ به این سوال که آیا ماسک زدن می تواند در هنگام استفاده از مواد شوینده اسیدی و قلیایی محافظ خوبی باشد؟ گفت: خیر، ماسک ها تنها ۱۰ الی۲۰ درصد توان کاهش و جذب گازهای متصاعد از مواد شوینده را دارند و ۸۰ درصد بقیه برای ایجاد عوارض ریوی کافی است، او گفت: گاهی افراد فکر می‌کنند که با زدن ماسک خطری وجود ندارد و با خیال راحت زمان بیشتری در محل باقی می‌مانند که با آسیب‌های بیشتری مواجه خواهند شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز