title
کد خبر: 234809
73
گیاهی که بمب امگا3 است

خرفه محتوی دو شکل اسیدهای چرب امگا ۳ یعنی آلفالینولئیک اسید (ALA) و ایکوساپنتانوییک اسید (EPA) است

به گزارش بهداشت نیوز، ۹۳٪ از این گیاه گوشتی را آب تشکیل می‌دهد. خرفه احتمالا بومی مناطق مدیترانه بوده، اما امروزه از آن در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا به‌طور عمده استفاده می‌شود. خرفه ساقه‌های کوچکِ قرمز و برگ‌های سبز دارد. این گیاه طعم ترش و نمکی دارد و شبیه اسفناج و آب‌تره است. تمام گیاه شامل برگ‌ها، ساقه، گل‌ها و تخم خرفه خوراکی هستند و هزاران سال است که برای موارد مختلف از آنها استفاده می‌شود.سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ اسیدهای چرب امگا ۳ اهمیت ویژه‌ای دارند. زیرا بدن نمی‌تواند خودش آنها را بسازد. بنابراین باید این چربی‌ها را از طریق غذاها به‌دست آورد. خرفه چربی زیادی ندارد، ولی بخش قابل‌توجهی از چربی آن به‌شکل اسیدهای چرب امگا ۳ است.

خرفه محتوی دو شکل اسیدهای چرب امگا ۳ یعنی آلفالینولئیک اسید (ALA) و ایکوساپنتانوییک اسید (EPA) است. آلفالینولئیک اسید در بسیاری از گیاهان یافت می‌شود، ولی ایکوساپنتانوییک اسید بیشتر در فرآورده‌های جانوری (مانند ماهی‌های چرب) و جلبک یافت می‌شود. در مقایسه با سایر سبزیجات، مقدار آلفالینولئیک اسید موجود در خرفه بسیار چشمگیر است.

مقدار آلفالینولئیک اسید موجود در خرفه ۵ تا ۷ برابر اسفناج است. جالب است بدانید که خرفه محتوی مقدار مناسبی از ایکوساپنتانوییک اسید است. این چربی امگا ۳ در بدن فعال‌تر از آلفالینولئیک اسید بوده و علاوه‌بر جانوران، بیشتر در گیاهانی یافت می‌شود که در خشکی نمی‌رویند (گیاهان آبی).


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
سمیره سرخاب
1401/12/07 - 10:223 8
بسیار مفید و ارزشمند . سپاس.
امیر
1401/12/08 - 06:031 8
ایاخرفه برای بیماری قند و کاهش کلسترول مفید است
محمد جواد
1401/12/08 - 09:293 12
با سلام
مطلبی بسیار عالی و جای تشکر دارد؛
بنده برایم مریضی لاعلاجی حادث گردید که با استفاده از تمام قسمتهای خرفه،مریضی ام روبه بهبودی شگرفی پیش رفت که حتی سبب تعجب چند دکتر معالجم گردید.(قابل ذکر است که لطف و خواست خداوند مهربان در مرتبه اول قرار دارد).
به امید شفای عاجل همه درد مندان عالم.
«یا شافی»
علی
1401/12/08 - 11:495 9
باسلام واقعاً این سبزی اینقدر خاصیت دارد واقعاً اگر می‌دونستم گیاهی خوب و قابل استفاده است توی باغچه حیاتمان خودرو سبز شده بعنوان علف هرز دور ریخته می‌شد از این به بعد بعنوان سبزی اصلی ازش استفاده می‌کنیم
حمید
1401/12/10 - 00:400 2
این گیاه در شهرستان سیرجان براش میگن قلفه که دانه های سیاه میکند برای شیرینی و شربت به کار میرود قلفه یعنی همان خرفه برای کسانیکه بیماری کبدی مثل گرمی یرقان هپاتیت قند برای اکثر بیماریها خیلی خوب است تا میتوانید استفاده کنید در شیراز در سبزی خورشی استفاده میشه خیلی خنک است
1401/12/11 - 20:330 0
بجای اسفناج در سبزی خورشتی می توان استفاده کرد.چون اسفناج فریز شده مضر است .
ح
1401/12/13 - 00:541 1
معروف به سبزی خانوم فاطمیه زهرا
اینستاگرام بهداشت نیوز