title
کد خبر: 234558
00
اثر ساختار فیزیکی یک فیبر خوراکی بر تقویت روده و کاهش نفخ

یافته های جدید محققان دانشگاه ناتینگهام نشان داد: تغییر ساختار یک فیبر خوراکی که در طیف وسیعی از محصولات غذایی یافت می ‌شود، باعث تقویت باکتری ‌های سالم روده و کاهش نفخ می ‌شود. این یافته ها می ‌توانند به افرادی که دارای شرایط روده تحریک ‌پذیر هستند، کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، تیم تحقیقاتی، نوعی فیبر خوراکی طبیعی را که در محصولات غذایی متعددی از جمله غلات و ماست یافت می‌ شود، مورد بررسی قرار داده اند. آنها نشان دادند، ساختار فیزیکی فیبر تأثیر عمده ای بر تشکیل گاز در روده دارد که اغلب با ناراحتی روده مرتبط است.

پژوهشگران توضیح داده اند: با اینکه فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی محسوب می شود، اما می تواند برای بسیاری از افراد منجر به ناراحتی روده شود. فیبر، به ویژه ممکن است ناراحتی هایی را برای افراد دارای روده تحریک پذیر، ایجاد کند. به این خاطر که برخی از غذاها منجر به فعل و انفعالات باکتریایی خاص و تشکیل گاز در روده می شوند که می تواند منجر به درد یا ناراحتی شود.

محققان افزوده اند: یافته های مطالعه ما نشان داد که تشکیل گاز روده تا حد زیادی به ساختار فیزیکی فیبر وابسته است که با تولید ترکیبات مختلف باعث ایجاد باکتری ‌های مفید در روده می ‌شود.

 فیبر پسیلیوم از دانه‌ های گیاه اسفرزه، به دست می ‌آید. این دانه ‌ها ماده‌ ای ژله ‌مانند به نام موسیلاژ تولید می ‌کنند که در اشکال و گونه های مختلفی یافت می شود و دارای کربوهیدرات های با زنجیره بلند خاصی به نام پلی‌ ساکارید است.

پلی ساکاریدها، منجر به ایجاد اسیدهای چرب مفید با زنجیره کوتاه می شوند که تاثیر مثبتی بر سلامت روده و متابولیسم دارند. یافته ها نشان داده اند که حالات فیزیکی مختلف فیبر، بر نحوه تجزیه آن تأثیر می‌ گذارد.

دانشمندان اظهار داشتند،: این یافته ها فرصت ‌های جدیدی را برای طراحی ساختارهای هدفمند با استفاده از پسیلیوم، برای دستیابی به مواد فیبری جدید که به درمان ناراحتی‌ های دستگاه گوارش کمک می‌ کنند، ارائه می دهند.

یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله Food Hydrocolloids منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز