title
کد خبر: 234533
00
 چه مدت ممکن است در برابر عفونت مجدد به کرونا ایمن باشیم؟

پس از ابتلا به عفونت کووید، بسیاری از ما می خواهیم بدانیم که چه مدت ممکن است در برابر عفونت مجدد محافظت شویم و آیا مستعد ابتلا به انواع جدید خواهیم بود یا خیر؟

به گزارش بهداشت نیوز،مطالعه جدیدی با بررسی قدرت و مدت زمان مصونیت طبیعی توسط ویروس کرونا به این سوالات پاسخ داد. محققان این داده‌ها را از ۱۹ کشور جمع ‌آوری کردند که آن را به بزرگترین بررسی در مورد این موضوع تا به امروز تبدیل کرده است. این مطالعات خطر کووید را در بین افرادی که قبلاً آلوده شده بودند و افرادی که قبلاً عفونت نداشتند، مقایسه کردند.

پژوهشگران دریافتند:عفونت اولیه کرونا در برابر عفونت مجدد با انواع آلفا، بتا و دلتا محافظت بسیار بالایی ایجاد کرده اما در برابر سویه امیکرون کمتر محافظت ایجاد می کند. عفونت اولیه به کرونا محافظت متوسطی یعنی حدود ۴۵ درصد در برابر عفونت مجدد با سویه امیکرون ایجاد می کند که در مقایسه با محافظت ایجاد شده در برابر سویه های دیگر با ۸۲ درصد، قابل مقایسه نیست.

داده ‌های مطالعات طولانی ‌مدت نشان داد:محافظت ایجاد شده در برابر عفونت مجدد برای انواع سویه های غیر از ‌امیکرون به ۷۸.۶ درصد در طی ۴۰ هفته کاهش یافت، در حالی که این میزان برای سویه امیکرون به ۳۶.۱ درصد کاهش یافت.

با این حال، هنگام ارزیابی بیماری شدید، ابتلا به همه سویه ها محافظت پایدار بالای ۸۸ درصد را برای ۴۰ هفته نشان دادند. البته این موضوع بدان معنا نیست که محافظت پس از ۴۰ هفته به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. نتایج مطالعات همچنین نشان داد: محافظت در برابر ابتلا به بیماری شدید پس از عفونت طبیعی همراه با دریافت دو دوز واکسن برای انواع سویه های کرونا قابل قبول است.

به گفته محققان، آنتی بادی های خنثی کننده تولید شده پس از عفونت ویروسی برای جلوگیری از ورود ویروس بعدی به سلول های حساس مهم هستند.به گزارش سیناپرس، این مولکول ‌های Y شکل، پروتئین‌های دست ‌نخورده بیرونی ویروس را شناسایی کرده و به آن‌ها متصل می‌ شوند و از چسبیدن ویروس به گیرنده سلولی لازم برای عفونت جلوگیری می ‌کنند.

اما برای زنده ماندن ویروس ‌هایی مانند ویروس کرونا هنگام تکثیر جهش ‌های تصادفی را در ژنوم خود ایجاد کرده و هدفشان تغییر مداوم پروتئین‌ها برای فرار از سیستم ایمنی است. سویه های امیکرون دارای جهش های کافی برای تمایز قابل توجهی از انواع قبلی هستند و بنابراین از آنتی بادی های موجود فرار می کنند.

به گفته محققان، خوشبختانه ما فقط به آنتی بادی ها برای محافظت متکی نیستیم. نوعی از سلول های ایمنی به نام سلول های T تکه هایی از پروتئین های ویروس را تشخیص می دهند. این بدان معناست که جهش های بیشتری در ژنوم ویروس لازم است تا به طور کامل از سیستم ایمنی سلول های T فرار کند.

برخلاف آنتی بادی ها، سلول های T به دنبال ویروس ها نیستند. در عوض سلول‌های آلوده را تشخیص داده و به سرعت آنها را از بین می‌ برند تا کارخانه‌ های ویروس سازی را در بدن تخریب کنند.  

محققان توضیح می دهند: وضعیت عفونت قبلی فرد باید در کنار دریافت واکسن‌های تقویت‌ کننده برای پیش ‌بینی محافظت در نظر گرفته شود. پژوهشگران همچنین معتقدند که یافته‌ های آنها می ‌تواند برای تخمین زمان ‌بندی بهینه برای واکسیناسیون استفاده شود.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی The Lancet منتشر شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز