title
کد خبر: 234499
00
شیوع ابتلا به پارکینسون سریع ترین رشد را در میان بیماری های علوم اعصاب

دانشیار گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در دو دهه اخیر میزان شیوع بیماری پارکینسون دو برابر رشد داشته و این روند در دهه های آینده نیز ادامه خواهد داشت اظهار کرد: بر اساس اعلام صاحب نظران شیوع این بیماری، سریع ترین رشد را در میان بیماری های علوم اعصاب داراست.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علی شعیبی با بیان اینکه آلودگی هوا و سبک زندگی نادرست مهم ترین عامل در شیوع پیشرونده بیماری پارکینسون در ایران و جهان عنوان شده است خاطر نشان کرد: نسل های گذشته فعالیت مستمر و حضور در طبیعت را بیشتر داشتند و این در حالی است که زندگی کنونی علاوه بر آلودگی های زیست محیطی، بیشتر با کم تحرکی و یکجانشینی همراه است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، از هر صد هزار نفر ١٣۰ تا ١۴۰ نفر در کشور مبتلا به بیماری پارکینسون هستند تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه کشورمان به سمت سالمندی در حال حرکت است، انتظار می رود میزان ابتلا به این بیماری در سال های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

فوق تخصص پارکینسون و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری پارکینسون سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می دهد افزود: درمان قطعی برای بیماری پارکینسون هنوز وجود ندارد، اما با فعالیت بدنی مداوم در کنار رژیم غذایی سالم و فعالیت ذهنی بیشتر می‌توان خطر ابتلا به پارکینسون را کمتر کرد.

دکتر شعیبی اظهار کرد: انجام این اقدامات در کنار اقدامات بازتوانی نقش بسیار مهمی در کاهش سرعت بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پارکینسون خواهد داشت.

وی با اشاره با اینکه امروزه بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع تخریب کننده سیستم عصبی پس از آلزایمر است، افزود: نشانگان وابسته نیز هرچند به اندازه بیماری پارکینسون شایع نیستند اما شیوع قابل توجهی را به خود اختصاص می دهند و عدم تشخیص یا درمان صحیح و به موقع این گروه از بیماری ها می تواند برای بیمار، خانواده وی و در نهایت جامعه، عوارض مالی و روانی بسیاری را تحمیل کند.

دانشیار گروه بیماری های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه سن شیوع بیماری پارکینسون بالای ۵۵ سال است و به ندرت می توان نقش ژنتیک را در آن موثر دانست اظهار کرد: در نوع دیگر این بیماری که در سنین زیر ٢١ سال ایجاد می شود و به آن "پارکینسون جوانان" اطلاق می شود، ۴۰ تا ۵۰ درصد به عوامل ژنتیکی بستگی دارد. 

دکتر شعیبی لرزش دست ها، سفتی بدن و کندی حرکات از جمله علائم بیماری پارکینسون برشمرد و گفت: باید توجه داشت که تمامی لرزش های دست نشانه پارکینسون نیست و می تواند ناشی از ابتلا به ارزش اولیه خوش خیم باشد که باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز با درمان های جراحی و دارویی مناسب، بیماران مبتلا به پارکینسون طول عمر طبیعی دارند خاطر نشان کرد: ابتلا به این بیماری نشانه پایان زندگی نیست و در صورت رعایت دستورات پزشک، سبک زندگی مناسب و تغذیه و فعالیت بدنی مطلوب به طور حتم بیماران زندگی طبیعی خود را خواهند داشت.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز