title
کد خبر: 234436
10
اولین جراحی سرطان مری به روش توراکوسکوپی و لاپاراسکوپی در این بیمارستان

عمل جراحی سرطان مری به روش توراکوسکوپی و لاپاراسکوپی چهارشنبه 27 بهمن 1401 با حضور تیم جراحی فوق تخصصی توراکس و لاپاراسکوپی پیشرفته بر روی خانم 72 ساله با توده سرطانی در قسمت انتهای مری با موفقیت انجام شد.

 به گزارش بهداشت نیوز، بیمارستان سینا، این عمل به همت تیم جراحی فوق تخصصی با حضور دکتر متین واحدی، فوق تخصص جراحی توراکس(قفسه سینه)، دکتر خسرو نجاری و دکتر حسین ذبیحی، جراحان فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته برای اولین بار در بیمارستان سینا به انجام رسید.

دکتر واحدی بیان داشت: سرطان مری هشتمین سرطان شایع در سراسر جهان است و متاسفانه در صورت نبود درمان غالب و قطعی یکی از کشنده ترین انواع سرطان ها محسوب می شود. در صورت تشخیص به موقع بیماری می توان با انجام جراحی و درمان های کمکی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی مسیر بهبود بیمار را هموار کرد.

وی در ادامه با اشاره به نحوه انجام اعمال جراحی برای خارج سازی مری، گفت: عمل جراحی باز خارج سازی مری به دنبال سرطان، یکی از اعمال جراحی وسیع و همین طور پرعارضه در سراسر دنیا محسوب می شود. اما با توجه به پیشرفت روزافزون دانش جراحی و امکانات کمکی در حال حاضر انجام این نوع عمل جراحی در بسیاری از مراکز پیشرفته دنیا به روش کم تهاجمی با کمک دستگاه های توراکوسکوپی و لاپاراسکوپی قابل انجام است و خوشبختانه در بیمارستان سینا نیز این تکنیک با حضور تیم فوق تخصصی جراحی قفسه سینه (توراکس) و جراحی فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته قابل انجام است که برای اولین بار برای بیمار مبتلا به سرطان مری انجام شد.

دکتر واحدی در خصوص مزیت های تکنیک عمل جراحی مری به روش توراکوسکوپی و لاپاراسکوپی نسبت به عمل باز گفت: از میزیت های این تکنیک نسبت به روش عمل باز می توان به دوره نقاهت کوتاه تر، درد کمتر، عوارض کمتر ناشی از وسعت عمل جراحی اشاره کرد.

وی همچنین در تشریح روش انجام این تکنیک، عنوان داشت: در این روش ابتدا با استفاده از دستگاه توراکوسکوپی مری آزاد سازی می شود و بافت سرطانی به همراه مری و غدد لنفاوی از بافت های سالم جداسازی خواهد شد سپس در ادامه عمل به روش لاپاراسکوپی معده در داخل شکم برای جایگزین شدن مری آماده سازی می شود و در نهایت پیونده معده به ابتدای مری سالم با برشی کوچک در گردن بیمار انجام می گیرد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر واحدی همچنین حال عمومی بیمار را بعد از عمل مساعد اعلام کرد و افزود: ان شاء الله این عمل زمینه ساز انجام اعمال جراحی پیچیده تر و هیبرید و همینطور آغازی بر انجام اعمال جراحی روباتیک در بیمارستان سینا خواهد بود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
چاپ آبان
اینستاگرام بهداشت نیوز