title
کد خبر: 234329
00
جنگ در این کشورمقاومت به آنتی بیوتیک‌ها را سرعت بخشیده است

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید بین المللی، بروز دهه ها جنگ و درگیری در کشور عراق و گسترش آلودگی های بسیار زیستی و صنعتی در این کشور، فرایند مقاومت به آنتی بیوتیک ها را در این کشور به شدت سرعت بخشیده است.

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج یک بررسی جدید بین المللی نشان می دهد: بروز دهه ها درگیری در کشور عراق باعث شده است که مقاومت آنتی بیوتیکی، دچار افزایش فاجعه باری در این کشور گردد؛ امری که پیامدهای جدی برای کل منطقه و جهان دارد.

محققان دانشگاه بیروت که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته اند، زیرساخت های ویران شده مراقبت های بهداشتی، کمبود دارو، منابع محدود، آلودگی فلزات سنگین و بهداشت عمومی ضعیف را از  مقصران اصلی این پدیده بر می شمرند.

به گفته آن ها، مقاومت آنتی بیوتیکی یا به اختصار AMR با سرعت نگران کننده ای در سطح جهان در حال افزایش است و اگر اقدام موثری در این زمینه انجام نشود، انتظار می رود تا سال 2050 باعث مرگ 10 میلیون نفر در سال گردد.

این پدیده که عمدتاً به استفاده بیش از حد و یا به عبارتی سوء استفاده از آنتی بیوتیک ها نسبت داده می شود، اکنون توجهات را به عوامل دیگری مانند فلزات سنگین و ضدعفونی کننده های حاوی ترکیبات آمونیوم چهارتایی (QACs) معطوف کرده است؛ موادی که به طور گسترده در بخش های مراقبت های بهداشتی و هتل داری استفاده می شوند.

محققان می گویند: جنگ در ظهور AMR در دهه 1940 دخیل بوده است، اما توجه چندانی به آن نشده است. به گزارش سیناپرس، هم اکنون نیز عراق نمونه بارز این بی توجهی است، چرا که این کشور از دهه 1980 شاهد توالی درگیری ها بوده است و همزمان با آن، ظهور و گسترش پاتوژن هایی که دارای الگوهای خاص مقاومت آنتی بیوتیکی هستند، افزایش یافته است.

این درگیری ها شامل موارد زیر هستند: جنگ ایران و عراق (۱۹۸۰-۱۹۸۸)، جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، تحریم های اقتصادی سازمان ملل متحد پس از تهاجم عراق به کویت (۱۹۹۰-۲۰۰۳)، تهاجم و اشغال توسط ایالات متحده (۱۱-۲۰۰۳)، دوره خشونت های نظامی داخلی (۲۰۰۵-۲۰۰۷) و درگیری دولت عراق با داعش در سال‌های ۲۰۱۴–۲۰۱۷.

به گفته مجریان این پژوهش، درگیری های معاصر که در در مناطق شهری و صنعتی متمرکز بوده اند، میکروب ها را برای سازگاری با محیط های انتخابی که حاوی ترکیبات و غلظت های زیاد فلزات سنگین سمی و آنتی بیوتیک ها هستند، تحت فشار قرار داده اند.

همچنین مواردی چون تعداد بالای مجروحان، ماهیت زخم‌ها، جابجایی پناهجویان، فروپاشی سیستم های کنترل بهداشتی، از دست دادن پرسنل تشخیصی و ماهر مراقبت‌های بهداشتی، برچیدن زیرساخت‌های مراقبت‌های بهداشتی و استقرار بیمارستان‌های صحرایی از عواملی هستند که بروز AMR را تشدید کرده است.

پژوهشگران می گویند: درک این ارتباط بین AMR و جنگ های منطقه ای، به ویژه در طول زمان های مختلف، برای طراحی استراتژی های مقابله با AMR ضروری است، چراکه ظاهرا قرار نیست بروز چنین درگیری هایی در سراسر جهان و در سال‌های آینده کاهش یابد.

 این یافته های هشداردهنده را مجله بین المللی و دسترسی آزاد BMJ Global Health منتشر کرده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز