title
کد خبر: 234074
00
چه زنانی در معرض خطر ابتلا به پولیپ رحم قرار دارند؟

پولیپ‌ رحم زمانی ظاهر می‌شود که ناحیه‌ای از لایه پایه آندومتر که توسط هورمون‌های چرخه قاعدگی تغییر نمی‌کند و در هر قاعدگی ریزش نمی‌کند، تکثیر ‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه مکانیسم‌های مختلفی برای تشکیل پولیپ پیشنهاد شده است، اما علت دقیق آن مشخص نیست؛ به نظر می‌رسد عوامل هورمونی در این امر نقش دارند. پولیپ‌های رحم به استروژن حساس هستند، به این معنی که در پاسخ به استروژن در بدن رشد می‌کنند.

عوامل خطر
همانطور که در بالا ذکر شد، علت دقیق ایجاد پولیپ رحم مشخص نیست. اما ریسک فاکتورهایی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به پولیپ رحم را افزایش دهد. همه آنها در زیر ذکر شده است:

افزایش غلظت استروژن
عدم تخمک‌گذاری مزمن؛ یعنی داشتن سیکل‌های قاعدگی بدون تخمک گذاری
نارسایی لوتئال؛ یا تولید ناکافی پروژسترون توسط جسم زرد
سن زن؛ خطر ابتلا به پولیپ آندومتر، به ویژه در سنین 40 تا 65 سالگی (دوره پیش از یائسگی و یائسگی) بیشتر است.
استفاده از تاموکسیفن؛ دارویی که در درمان سرطان سینه استفاده می‌شود.
التهاب مزمن رحم؛ یکی از مشکلات رایج زنان
درمان‌های هورمونی در زنان یائسه؛ برخی از این درمان‌ها مشکل آفرین هستند
چاقی و فشار خون شریانی
برخی از بیماری‌های ژنتیکی نادر؛ مانند سندرم لینچ یا سندرم کاودن
لازم به ذکر است که وجود هر یک از ویژگی‌های ذکر شده در بالا به معنای ابتلای زن به پولیپ رحم نبوده و فقط به این معناست که شانس ابتلا به پولیپ رحم در مقایسه با سایر زنانی که این عوامل را ندارند بیشتر است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تعدادی از عوامل محافظتی نیز وجود دارد که ممکن است به دلیل اثر ضد استروژنی آنها بر روی آندومتر، احتمال ایجاد پولیپ را کاهش دهد؛ مثلا مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی و پروژسترون‌های خالص موجب کم شدن خطر ابتلا به پولیپ رحم می‌شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز