title
کد خبر: 233940
00
ترجمه اختصاصی/ تفاوت مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده در چیست؟

مسمومیت غذایی و آنفولانزای معده شباهت‌های زیادی دارند،اما چیزی که باعث تفاوت این دو با هم می‌شود،علل ایجاد بیماری و راه درمان آن‌ها است و به همین دلیل تشخیص دقیق از سوی پزشک مهم است.

چه چیزی باعث آنفولانزای معده می شود؟

 

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز آنفولانزای معده معمولا توسط ویروسی که وارد دستگاه گوارش می‌شود،رخ می‌دهد و نتیجه آن ایجاد مشکلاتی در سطح معده و روده است.به یاد داشته باشید که آنفولانزای معده یک بیماری مسری است که می‌تواند از روش‌های متفاوت(مانند تماس با اشیای آلوده)به افراد نزدیک بیمار هم منتقل شود.براساس مطالعات منتشر شده،چندین ویروس در ایجاد این بیماری نقش دارندنوروویروس‌ها که اغلب کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.در بزرگسالان آستروویروس‌ها،آدنوویروس‌ها و برخی از انواع کروناویروس‌ها شایع‌تر هستند.

 

علائم آنفولانزای معده

 

آنفولانزای معده معمولاً باعث درد شکم،درد عضلانی،اسهال و استفراغ می شود.علاوه بر این،تب و لرز نیز در بین بیماران نیز وجود دارد.چون بدن در تلاش برای از بین بردن ویروس عامل بیماری است.

 

چه چیزی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

 

برخلاف آنفولانزای معده،مسمومیت غذایی توسط یک باکتری ایجاد می‌شود.این باکتری منشا یک میکروارگانیسم یا سم آن است که غشاهای مخاطی دستگاه گوارش را تحریک و ملتهب کرده و در بسیاری از موارد علائمی مشابه آنفولانزای معده ایجاد می‌کند.شایع ترین مسمومیت توسط باکتری های جنس کلستریدیوم ایجاد می شود که در گوشت و فراورده‌های گوشتی یافت می‌شود.

 

علائم مسمومیت غذایی

 

علائم ناشی از مسمومیت غذایی در موارد خاص بسیار شبیه علائم آنفولانزای معده است.اسهال،استفراغ،درد شکم، تب و کم آبی شایع‌ترین علائم این بیماری هستند.مدت زمان بهبودی بیمار به شدت مسمومیت و میزان باکتری یا سموم مصرف شده بستگی دارد.با این حال، برخی از مسمومیت ها باعث از کار افتادن سایر اندام ها مانند کبد می‌شوند و حتی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و هپاتیت را افزایش دهند.

 

چه زمانی به دکتر برویم؟

 

اگر علائم بیماری در عرض ۲۴ ساعت متوقف نشدند یا به مرور زمان بدتر شدند،باید به پزشک مراجعه کنید.همچنین اگر دچار از دست دادن هوشیاری یا درد بسیار شدید شده‌اید،شما(یا هر شخص دیگری)باید فوراً با بخش اورژانس تماس بگیرید.علائم آنفولانزای معده و مسمومیت غذایی معمولاً بیش از ۲ روز طول نمی کشد اما با این وجود،عوارض ممکن است در سطح گوارشی ایجاد شود،بنابراین باید نظارت کنید که آیا خون در مدفوع ظاهر می شود یا نه و در صورت مشاهده آن با پزشک مشورت کنید.

 

منبع step to health

تاریخ ۹ فوریه ۲۰۲۳


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز