title
کد خبر: 232464
00
دانستنی‌های جالب در مورد مزاج سنین ، ساعات روز، اندام‌ها، مزه‌ها و منطقه محل سکونت

هر چیزی در این عالم دارای مزاجی است. فصول، سنین، اعضاء بدن، مکان ها، ساهات شبانه روز و ... که در زیر به هر یک از آنها اشاره خواهد شد.

به گزارش بهداشت نیوز، انسان در سنین مختلف دارای مزاج های مختلفی است.

ا- مرحله رشد و نمو که از تولد تا 30 سالگی است افراد دارای مزاج گرم و تر می باشند.

2- مرحله جوانی که از سن 30 تا 40 سالگی است افراد دارای مزاج گرم و خشک می باشند.

3- مرحله میانسالی یا کهولت  که از سن 40 سالگی تا 60 سالگی است افراد دارای مزاج سرد و خشک می باشند این افراد مستعد بیماری‏هایی نظیر بواسیر، واریس و اختلالات فکری هستند.

4- مرحله پیری که بعد از سن 60 سالگی است افراد داری مزاج سرد و تر می باشند که دچار بیماری هایی نظیر درد و ورم مفصلی می‏شوند. ساعات شبانه روز نیز دارای مزاج متفاوتی هستند.

مزاج صبح گرم و تر است. مزاج ظهر گرم و خشک است. مزاج عصر سرد و خشک است. و مزاج شب سر و تر است. مزه‏های مواد غذایی نیز دارای مزاج مخصوص به خود می‏باشند. مزه‏های شیرین گرم و تر، مزه‏های تلخی و شوری و تندی دارای مزاج گرم و خشک، مزه ترشی سرد و خشک بوده و مواد غذایی بی مزه و گس مزه دارای مزاج سرد و تر هستند. اندام‏های بدن نیز دارای مزاج متفاوتی هستند.

مغز سرد و تر، استخوان و مو سرد و خشک، چربی سرد و تر، قلب گرم و خشک، ریه گرم و تر می‏باشند. مکان‏های مختلف نیز دارای مزاج متفاوتی هستند. مناطق کوهستانی اگر به سمت جنوب باشد بسیار سرد و خشک و اگر کوه در شمال باشد مزاج کمی گرم است، مناطق بیابانی گرم و خشک، مناطق ساحلی شمال سرد و تر و سواحل جنوبی گرم و تر و مناطق جنگلی گرم و تر هستند. اقلیمها نیز مزاج مربوط به خود را دارا هستند.

حکما هر نیمکره را به هفت اقلیم تقسیم بندی می کردند. اقلیم اول که در اطراف استوا قرار دارد بسیار گرم و تر می باشد. هر چه از این اقلیم دورتر شویم از حرارت کاسته می شود. اقلیم4 بین اقالیم گرم و سرد قرار دارد و معتدل می باشد. اعتدال برای رشد و نمو قوای ذهنی و روانی ضروری است. به همیم دلیل نوابغ و حکمای بزرگ معمولا در اقلیم 4 پرورش یافته و می‏یابند. اقلیم 7 قطب شمال و جنوب است که سرد و خشک می‏باشد.

قابل ذکر است که مزاج جنس مکر از مونث گرم تر است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز