title
کد خبر: 230965
00
آشنایی با زیر سویه XBB کرونا که به تازگی وارد کشور شده

دکتر نجمه تهرانی رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویان دانشگاه با بیان این که طبق آخرین اخبار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، اولین موارد ابتلا به دو زیر سویه جدید XBB و BQ.۱  در تاریخ ۷ دی ۱۴۰۱ در کشور مشاهده شده است، بیان کرد: زیر سویه XBB ترکیبی از دو زیر سویه BA.۲.۱۰.۱ و BA.۲.۷۵ امیکرون است. شیوع زیر سویه XBB ۱.۳% تخمین زده شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، وی گفت: طبق مطالعات، شدت بیماری زیر سویه XBB افزایش نداشته است، اما احتمال سرایت و عفونت مجدد با این زیر سویه نسبت به باقی سویه ها بیشتر می باشد. به عبارت دیگر، علاوه بر این که ریسک ابتلا به بیماری افزایش یافته، با یک بار ابتلا به این زیر سویه احتمال ابتلای مجدد به آن همچنان وجود دارد. تاکنون گزارشی از فرار زیر سویه XBB از پاسخ سیستم ایمنی وجود نداشته است و در صورتی که قبلا به امیکرون مبتلا شده باشید، با توجه سلول های ایمنی آشنا با امیکرون و آنتی بادی های تولید شده توسط آن ها، دوره بیماری سختی نخواهید داشت.

رئیس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویان اظهار داشت: این که زیرسویه XBB توانایی ایجاد موج جدیدی از بیماری در جامعه داشته باشد، رابطه مستقیمی با میزان ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون عمومی، ابتلای طبیعی به امیکرون و همچنین میزان رعایت اصول بهداشتی در مکان های عمومی دارد. در صورتی که درصد بالایی از جامعه واکسینه شده باشند و همچنین تا حدی ایمنی جمعی ناشی از ابتلای طبیعی نیز در جامعه وجود داشته باشد، احتمال به وجود آمدن موج جدید و شدت آن کاهش می یابد.

وی با توصیه به رعایت قانون شفا (شستشوی مرتب دست، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک ) برای کاهش خطر ابتلا افزود: با توجه به احتمال ایجاد موج هشتم covid-۱۹ توزیع ماسک رایگان ویژه دانشجویان خوابگاهی با همکاری مدیریت امور دانشجویی و با قابلیت رزرو در سامانه تغذیه دانشجویان مجدداً آغاز خواهد شد.

بنابر اعلام مفدا بهشتی، دکتر تهرانی در پایان اظهار امیدواری کرد: دانشجویان گرامی با رعایت موازین بهداشتی این موج را با کمترین میزان ابتلا پشت سر بگذارند و این مرکز کما فی السابق، آمادگی کامل خود را جهت ارایه خدمات بهداشتی، مشاوره و درمان دانشجویان اعلام می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز