title
کد خبر: 230538
00
در حال حاضر هیچ کمبود دارویی به دلیل تخصیص ندادن ارز نیست

سازمان غذا و دارو از ۴ مسیر متعدد کمبودهای دارویی را از ابتدای زنجیره تامین تا سطح عرضه رصد و برای تامین رفع آن برنامه ریزی می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، براساس اعلام سازمان غذا و دارو طرح دارویار الزامات و زمینه های اجرایی متعددی داشت که برخی از آن ها یا به درستی مهیا نشده بود یا با تاخیر اجرا شد، دلیل کمبود بسیاری از داروها ارز ترجیحی بود و یکی از اهداف طرح دارویار این بود که هیچ دارویی به دلیل اصلاح سیاست های ارزی دچار کمبود نشود؛ چنانچه در حال حاضر این مشکل رفع شده است و هیچ کمبودی به دلیل تخصیص ندادن ارز نیست، بلکه بحثهای دیگری از جمله مشکل نقدینگی مطرح است و دلیل اصلی برخی کمبودهاست.

یکی دیگر از اهداف طرح دارویار که کاهش پرداختی از جیب بیمار بود، نیز قابل رصد است، باتوجه به اینکه بیمه ها قبلا پایین ترین قیمت داروی ژنریک را تحت پوشش قرار می دادند اما الان دارو یا داروهایی را پوشش می دهند که حداقل ۵۰ درصد سهم بازار را داشته باشند، براین اساس و طبق بررسی های انجام شده با اجرای طرح دارویار نه تنها پرداختی از جیب بیمار تغییری نکرده، بلکه درمورد برخی داروها ۲ تا ۸۶ درصد کاهش پرداختی نیز داشته است.

درمورد اظهار نظرهای متعدد درخصوص کبمودهای دارویی باید ببینیم مرجع صحیح برای اعلام کمبودها کجاست؟ آیا هر نهادی می تواند درمورد کمبودها اظهار نظر کند؟ و یا اینکه شاخص ها چیست؟ اعلام کمبودها در سازمان غذا و دارو براساس شاخص هایی انجام می گیرد؛ ازجمله اینکه آن دارو نباید برند باشد، در اعلام کمبودها نباید نامی از مکمل های دارویی آورده شود ؛چون مشمول کمبودها نمی شوند و اینکه مولکول مبنای اعلام کمبودهاست، یعنی اگر یک دز دارویی کمبود داشته باشد و دز دیگر موجود باشد اگر قابل جایگزینی است، در کمبودها محاسبه نمی شود. بنابراین مبنای احتساب کمبودهای دارویی براساس مولکول بوده و به شرط اینکه تولید داخل یک قلم دارو موجود باشد، مشابه وارداتی آن دارو در لیست کمبود نیست، لیستی که بر این مبنا از سوی سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود، برای کمبودهای زیر یک ماه  ۱۰۶ قلم است و صرفا براساس سامانه «رولینگ فورکست» نیست چراکه این سامانه یکی از سامانه های تیتک است و اعلام کمبوها براساس اطلاعات جمع آوری شده موجودی دارو در سامانه تیتک شرکت های پخش، میزان موجودی اظهار شده در سامانه و گزارش کمبودهایی که از معاونت های غذا و داروی سراسیر کشور و داروخانه ها بوده و حاصل جمع بندی اعلام این ۴ مسیر است که گزارش دقیقی درمورد اعلام کمبودهاست.


از کسانی که درمورد کمبودهای دارویی ادعایی خلاف آنچه سازمان غذا و دارو اعلام می کند، درخواست می شود پیشنهاد خود را به سازمان غذا و دارو ارائه کنند تا از آن ها بهره برداری شود؛ کمااینکه ادعا درمورد رقم اعلامی کمبودها باید به همراه لیست داروها باشد؛ چنانچه تاکنون درمورد اعداد و ارقام اعلامی کمبودها تنها عدد اعلام شده و هیچ گاه لیستی ارائه نشده که تنها نتیجه آن ایجاد شائبه برای مردم است.

همچنین بر  خلاف آنچه ادعا شده  ثبات مدیریتی در سازمان غذا و دارو برقرار بوده؛ چه، رییس سازمان غذا و دارو فقط یک بار تغییر کرده؛ چرا که رییس اول  سازمان منصوب دولت قبل بوده و   با گذشت یک سال از رفتن او  وزارتخانه با ارزیابی  معاونان  و به این جمع بندی رسیده که رییس سازمان تغییر یابد. در اثنای این تغییر برای یک هفته معاون  توسعه  سازمان به عنوان سرپرست بوده؛ بنابراین رییس سازمان غذا و دارو  فقط یک بار تغییر کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.