title
کد خبر: 230408
00
چه میزان ریزش مو در روز طبیعی است؟

عواملی چون گرد و خاک، آلـودگی هوا و نور خورشید آسیب شدیدی به مو میرسانند و باعث از دست دادن مو و کاهش رشد آن میشود.

به گزارش بهداشت نیوز، موی سر نیاز به مراقبتهای بهداشتی دارد. بهترین عامل در بهداشت و سلامت مـو در درجه اول تغذیه سالم و جریان گردش خون در پوست سر است.

ماساژ و استفاده از مواد موثر روی پوست سر نه تنها رشد مـو را تسریع میکند؛ بلکه از مو محافظت و نگهداری کرده و از ریزش غیر معمول مو میکاهد. بنابراین عواملی چون گرد و خاک، آلـودگی هوا و نور خورشید آسیب شدیدی به مو میرسانند و باعث از دست دادن مو و کاهش رشد آن میشود.

ریزش موها که بیشتر در مردان شایع است امروزه به دغدغه ­های بزرگ برای برخی از بانوان هم تبدیل شده است. ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد موی سر در روز طبیعی می‌باشد. وسعت رشد موهای سر به طور متوسط ۱سانتی متر درماه است. در هر لحظه۱۰درصد موهای سر شما در فاز استراحت هستند. بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهایی که در فاز استراحت می‌ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند. این رویش حدود ۲ تا ۶ سال بعد تمام می‌شود. بنابراین ریزش این تعداد تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است، اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند.

علت­های ریزش مو

استرس

یکی از عوامل مهم ریزش مو، استرس، اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی است،که کاهش و کنترل استرس میتوانید سبب درمان ریزش مو شود.

مراقبت نا مناسب

کشش بیش از حد موها از علل مهم ریزش مو است.

بیماری ها

ریزش مو در بعضی از بیماری­ها می­تواند روی دهد از جمله در لوپوس یا دیابت. ریزش مو می­تواند از علائم بعضی از بیماری­ها باشد.بنابراین تشخیص و درمان ریزش مو می­تواند سبب کشف بیماری و درمان به موقع آن شود.در بعضی از بیماری­های مزمن هم ممکن است ریزش مو دیده شود.مانند: تیفوس، آنفلوآنزا، سرماخوردگی مزمن و کم خونی.

بارداری

بسیاری از زنان بعد از گذشت ۳ ماه از بچه دار شدن خود متوجه ریزش موی شدید در خود میشوند.این موضوع به این دلیل اتفاق می­افتد که در زمان حاملگی افزایش مقدار هورمونهای زنانه سبب میشود تا بدن موهایی را که باید می­ریختند نگاه دارد و پس از حاملگی که سطح هورمون­ها نرمال میشوند، موهای اضافه ریزش پیدا می­کنند.

تغذیه نامناسب

تغذیه مناسب باعث می­شود مویی نرم و براق و پوست سری سالم داشته باشید و در عوض، داشتن تغذیه نامناسب یعنی داشتن موهایی خشک،شکننده و در حدی نازک که به راحتی کنده می­شوند و تغییر رنگ می­دهند. علاوه بر لزوم مصرف مواد مغذی غذایی مثل ویتامین­ها، مواد معدنی، پروتئین و اسیدهای چرب ، بعضی بیماری­های مسبب ریزش مو را می­توان با تغذیه مناسب درمان کرد. مثلاً بعضی از انواع کم کاری تیرویید ناشی از مصرف کم ید یا التهاب تیرویید هستند و آنها را میتوان با دریافت مقادیر کافی ید و ویتامین E درمان کرد. یکی دیگر از این بیماریها، آنمی )کم خونی(  فقر آهن است. در صورت کم شدن ذخایر آهن بدن، کم خونی ایجاد می­شود. زنان در مقایسه با مردان ذخایر آهن کمتری دارند و بیشتر در معرض کم خونی قرار می­گیرند. علاوه بر درمان کم خونی به وسیله داروها، مصرف غذاهای حاوی آهن نیز در جلوگیری از ریزش مو به علت کم خونی مؤثرند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز