title
کد خبر: 230356
00
هشدار، سیفون توالت ها بهداشتی نیستند

نتایج مطالعات اخیر ثابت می کند سیفون های توالت ها می تواند یک ستون آتشفشانی از محتویات توالت را تا ارتفاع ۱.۵ متر به فضا اسپری و پرتاب کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، یافته های مطالعات نشان می ‌دهد: با استفاده از سیفون، همه محتویات بد توالت ممکن است مستقیماً به صورت شما فوران کند. در واقع ممکن است این مواد به تمام اطراف توالت پخش شود. این نتایج زمانی کشف شد که لیزرها نشان دادند که استفاده از سیفون در توالت های بدون درب، یک ستون فورانی از مواد موجود در توالت ایجاد کرده و ذرات این توده با سرعت دو متر در ثانیه حرکت می کنند به طوریکه کل فوران مواد در عرض ۸ ثانیه به ارتفاع بیش از ۱.۵ متر می رسد.

در این رابطه دکتر جان کریمالدی (John Crimaldi) پژوهشگر ارشد این مطالعه و استاد مهندسی عمران، محیط زیست و معماری در دانشگاه کلرادو گفت: برای این مطالعه، ما ورقه ای از نور لیزر را روی توالت ایجاد کردیم. هر ذره ‌ای که از توالت به هوا پرتاب می ‌شود، سپس به ورقه لیزری برخورد کرده و در نتیجه رنگ سبزی پیدا می ‌کند. از وفور رنگ سبز می توان فهمید که به اصطلاح محتویات بالای توالت در فضا پر شده است.

او می افزاید: با در نظر گرفتن این نتایج، دفعه بعد که از توالت استفاده می کنید، قبل از استفاده از سیفون درب توالت را ببندید، چراکه احتمال دارد این مواد به چشم، بینی و دهان شما وارد شود.

او همچنین توضیح می دهد: در حالی که سیفون توالت به سادگی کار می کند، این ذرات بسیار کوچک آئروسل را منتشر کرده و این ذرات از یک دهم میکرون به بالا متغیر هستند.

وی افزود: ذرات بسیار بزرگ به سرعت با آب تخلیه می شوند، در حالیکه ذرات کوچکتر معلق می مانند و این نکته سوالی را ایجاد می کند که چه اتفاقی می تواند برای هوای داخل توالت بیفتد، به خصوص زمانیکه تهویه خوبی وجود نداشته باشد و یا مکرر از سیفون استفاده شود؟

گفتنی است، محققان این مطالعه را در یک دستشویی عمومی انجام ندادند. در عوض، آنها توالت را در وسط یک محوطه آزمایشگاهی باز به مساحت ۳۰۰ مترمکعب قرار دادند که تهویه مناسبی داشت. به گفته پژوهشگران اگر تمایل به استفاده از توالت های عمومی معمولی را دارید، بهتر است از گردش هوای خوب آن مطمئن شوید چراکه این موضوع می تواند بر اندازه و طول مدت فوران محتویات توالت به فضا تأثیر بگذارد.

بنابراین در مورد این مشکل چه کاری می توان انجام داد؟ به گفته کریمالدی، برای توالت خانه به سادگی می توانید درب توالت را ببندید. اما او توضیح می دهد: با این حال، مشکل اصلی در توالت های عمومی است چراکه بسیاری از توالت های عمومی حتی درب ندارند که بتوانید آن را ببندید.

محققان معتقدند:همه گیری کرونا نشان داد برخی از عوامل بیماری زا می تواند از طریق قطرات کوچک آئروسل منتقل شوند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد از این پاتوژن ها می توانند از طریق اسپری مواد توسط سیفون توالت منتقل شوند. به گزارش سیناپرس،حتی اگر در آن پاتوژن وجود داشته باشد، آیا واقعاً به اندازه کافی در هوا وجود خواهد داشت که باعث عفونت در انسان شود؟ اینها سوالات بی پاسخی هستند، زیرا تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما به نظر می رسد که سیفون ها بتوانند بیماری های عفونی را منتشر کنند.

شاید همه‌ گیری کرونا اولویت‌های ما را تغییر داده است و نشان می‌ دهد که زمان آن رسیده که برای همه این مشکلات چاره ای بیاندیشیم چراکه هرگز نمی دانید که چه زمانی ممکن است یک پاتوژن جدید با توانایی انتشار بالا به این شکل در محیط اطراف ظاهر شود.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز