title
کد خبر: 229220
00
لزوم تغییر نگرش افراد درباره جوانی جمعیت و فرزندآوری

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش آمار فرزندآوری بر لزوم تغییر نگرش افراد درباره جوانی جمعیت و فرزند آوری تاکید کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا زالی در پنجمین نشست قرارگاه جوانی جمعیت که امروز چهارشنبه در تالار شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اقدامات ارزنده انجام شده در این مدت کوتاه در دانشگاه، پیوستگی و استمرار برنامه‌های قرارگاه جمعیت و کمیته‌های مربوطه در معاونت‌های مختلف را ستودنی برشمرد.

وی با اشاره به گزارش‌های ارایه شده در این نشست خاطرنشان کرد: بخشی از چالشها و پیشنهادها که در حیطه اختیارات درون دانشگاهی است در هیئت رییسه مطرح می شود اما بخش دیگر که فراسازمانی است حتما برای مسئولان وزارتخانه و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارسال می‌شود.

دکتر زالی افزود: اقدامات قابل توجهی در این مدت کوتاه به صورت علمی، سازنده، متقن، مستمر و خستگی ناپذیر در همه معاونت‌های دانشگاه انجام شده است که این حجم کار فشرده بسیار ستودنی است.

وی با اشاره به آمار زنان باردار و ازدواج‌ها در حوزه دانشگاه و کشور این آمار را یک الگوی عمومی مهم برشمرد که نیازمند آسیب شناسی جدی در کشور است.

به گفته وی کاهش آمار فرزندآوری نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه با اشاره به لزوم تغییر نگرش افراد درباره جوانی جمعیت و فرزند آوری تاکید کرد: باید نگرش افراد را تغییر دهیم و فقط صرف آگاهی بخشی نیست، اگر نگرش اجتماعی تغییر نیابد آمارها نیز تغییر نمی کند.

دکتر زالی با اشاره به پیشنهادهای خوب ارایه شده در این نشست گفت: متدولوژی خوبی در معاونت بهداشتی دانشگاه وجود دارد که سعی شده است با توجه به متن قانون کار پیش رود و این بستر قانونی مشترک، کار را سهل الوصول کرده است و باید در ادامه راه نیز همین متدولوژی را در همه معاونتها تعقیب کنیم.

رییس دانشگاه در سخنان خود بر ضرورت مستندسازی و مستندنگاری پیشنهادهای حوزه های مختلف و مصوبات جلسه کمیته ها تاکید کرد.

وی همچنین ضمن تقدیر از تلاش و همکاری بیمه درزمینه اجرای قانون جوانی جمعیت بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این حوزه تاکید کرد و یادآور شد که سایر دستگاهها نیز باید در این خصوص به اطلاع رسانی بپردازند.

دکتر زالی با تاکید بر لزوم همکاری سایر بخشها گفت: اجرای این طرح یک کار ملی مشترک است که تمامی بخشها و سازمانها و دستگاهها باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از زحمات دکتر سهرابی و حوزه معاونت بهداشتی گفت: براساس گزارش تحلیلی تطبیقی کارشناسان وزارت بهداشت؛ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است که این حاکی از تلاش صورت گرفته است.

دکتر زالی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه بهداشت گفت: از ظرفیت‌های حوزه بهداشت باید برای این قانون به نحو احسن استفاده کنیم . زیرا پلتفرم بهداشت سرمایه اجتماعی بسیار خوبی دارد و خانه ها و مراکز جامع سلامت بسیار مورد اعتماد مردم قرار دارند.

مستندسازی و مکتوب سازی جلسات و مصوبات، جمع بندی چالشها و پیشنهادهای مطرح شده برای مراجع ذیربط، ارایه مصوبات حطیه اختیارات دانشگاه در جلسه هیئت رییسه، بررسی موضوع خوابگاه متاهلی با حضور خیرین، همکاری بیمه در راه اندازی بخشهای تخصصی درمان ناباروری در بیمارستانهای دولتی از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

دکتر محمدرضا سهرابی معاون امور بهداشتی دانشگاه نیز در این نشست به ارایه گزارشی درخصوص اقدامات انجام شده در زمینه جوانی جمعیت در حوزه های مختلف دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که پیشرفت جمهوری اسلامی بدون بهره مندی از نهاد خانواده سالم، سرزنده و با نشاط امکان ندارد تاکید کرد: لازمه پیشرفت کشور وجود خانواده سالم است.

طراحی لوگوی ویژه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه، شناسایی مادران باردار و شیرده و کودک زیر پنج سال نیازمند به تغذیه رایگان، آگاهی بخشی درخصوص ازدواج و تعداد فرزندان، مرخصی زایمان و ساعتی مادران دارای کودکان زیر شش سال، آگاهی بخشی دانشجویان و کارکنان درخصوص ازدواج، آموزش قانون حمایت از خانواده در مراکز و سایر اماکن، برگزاری آزمون غیر حضوری قانون حمایت از خانواده، برگزاری دوره های آموزشی مختلف، تفاهم نامه با دانشگاه مجازی برای تهیه محتوای آموزشی، کلاسهای آموزشی برخی از اقدامات اشاره شده توسط معاون بهداشتی دانشگاه بود.

راه اندازی کلینیک طب ایرانی در مراکز بهداشت، آموزش و فرهنگ سازی درخصوص زایمان طبیعی، فعالیت ۱۰ مامای مشاور برای پاسخگویی به مادران در سامانه ۴۰۳۰، آموزش عمومی اصلاح سبک زندگی سالم، مشاوره های تغذیه به ماداران بارداراز دیگر موارد مطرح شده توسط وی بود.

وی میزان باروری کلی را شاخص مهمی در این برنامه عنوان کرد و افزود: بالاترین میزان باروری کلی در منطقه دماوند حدود ۲,۰۳ و پس از آن پردیس به میزان ۲ است. درسایر مناطق زیر ۲ است به نحوی که در شمیرانات ۱.۴ و منطقه شمال نیز ۱.۲۸ است که کمترین میزان باروری کلی را دارند.

به گفته وی برای این که به نسبت جایگزینی جمعیت برسیم و جمعیت ثابت بماند باید حداقل میزان باروری ۲,۱ باشد اما متاسفانه در تمام مناطق تحت پوشش دانشگاه نیز مانند متوسط کشوری این میزان کمتر است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برخی از مشکلات و چالش‌های موجود در راستای اجرای این برنامه پرداخت.

در ادامه نشست مذکور دکتر اسماعیلی معاون دانشجویی و فرهنگی گفت: هدف کلی ما ارتقای سطح بینش نگرش دانش در امر ازدواج آگاهانه و پایدار برای پیشبرد قانون جوانی جمعیت در بین دانشجویان کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه بوده است.

وی نیز به ارایه گزارش مختصری در خصوص برنامه ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه خود پرداخت که برگزاری جشن عهد آسمانی، تاسیس باشگاه فرهنگی خانواده، فراخوان عضویت در سایت باشگاه مذکور، ایجاد مراکز مشاوره با رویکرد ایرانی اسلامی به صورت مجازی، برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف، مشاوره های متعدد، تشکیل پرونده های ازدواج دانشجویی برخی از این اقدامات بود.

دکتر غلامی متخصص طب ایرانی و نماینده بیمه سلامت در حوزه ناباروری در سه دانشگاه پایتخت نیز ضمن بیان سخنانی گفت:برای بهره مندی زوجهای نابارور از خدمات بیمه ای آنها را نشاندار می کنیم . تاکنون ۱۷۰۰ نفر زوج نابارور و ۸۵ مادر باردار در سامانه‌های ما نشاندار شدند.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی درخصوص روند نشاندار شدن این افراد پرداخت.

در ادامه نشست مذکور نمایندگان معاونتهای درمان، آموزش، توسعه مدیریت و منابع دانشگاه نیز به ارایه گزارشی درخصوص اقدامات انجام شده و برنامه ها و چالشها و مشکلات موجود پرداختند.

مژگان جزی زاده کریمی مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز با اشاره به انجام نیازسنجی در این زمنیه خاطرنشان کرد که براساس این نیازسنجی در بحث فرزند آوری با چهار گروه مخاطب مواجه هستیم که گروهی افراد تحصیلکرده بودند که اصلا نیازی به فرزندآوری احساس نمی کنند. گروهی

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد که یک طرح تحقیقاتی درخصوص زوجهای ناباروری که بچه می خواهند اما نمی توانند در مراکز در حال انجام است.

کریمی در ادامه سخنان خود به عدم آگاهی مراجعان از پوشش بیمه ای در مراکز درمانی دولتی برای درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: بسیاری از زوجهای نابارور از این پوشش بیمه ای اطلاع ندارند و پیشنهاد داد که اطلاع رسانی در خصوص پوشش بیمه ای ناباروری انجام شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز