title
کد خبر: 227746
00
پشت میزنشین ها در خطر این بیماری ها هستند

کارگاه آموزشی "کنترل و مدیریت چاقی در کارمندان" دوشنبه  مورخ۲۳ آبان۱۴۰۱  توسط آزاده فلاح کارشناس تغذیه مرکز ارتقا سلامت کارکنان و اعضای هیات علمی با حضور کارمندان معاونت پژوهشی برگزار گردید.

به گزارش بهداشت نیوز، آزاده فلاح در این دوره آموزشی اظهارداشت: چاقی و اضافه وزن ماحصل عدم تعادل دریافت و مصرف کالری بوده که علاوه بر مسائل ظاهر فرد نقش زیادی در بیماری های مزمن مانند دیابت، سکته های قلبی، کبد چرب، فشار خون و حتی مشکلات روانی مانند کاهش اعتماد به نفس، اختلال تصویر بدنی وگاها افسردگی را بدنبال دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد چاق تجربه ی رژیم های متعدد و شکسته خورده داشته اند که این امر انگیزه و اراده ی آنها را برای شروع مسیر جدید تناسب اندام و سلامتی را دشوار می کند. لزوم آموزش های تغییر سبک زندگی می تواند در دراز مدت منجر به تغییرات چشمگیری در سلامت افراد شود؛ در واقع تغییرات و اصلاحات کوچک یه طور مداوم و مکرر تغییرات بزرگ را رقم می زنند. در این نشست حضوری فلاح کارشناس تغذیه مرکز ارتقا سلامت دانشگاه ضمن صحبت در رابطه با لزوم توجه به امر سلامت در حوزه ی تغذیه سالم و فعالیت بدنی به اهمیت تغییر سبک زندگی از اصلاح سبد خرید خانوار تا نحوه ی پخت و پز، سرو غذا، ساعات خواب و مدیریت استرس ها صحبت کرد.

فلاح توضیح داد: مسئله ای مانند چاقی می تواند نتیجه ی مجموعه ای از رفتارهای فرد و حتی ژنتیک او باشد که برای اصلاح آنها نمی توان فقط به یک برگه ی رژیم کاهش وزن بسنده کرد و باید طیف گسترده ای از عادات و رفتارهای فرد دچار اضافه وزن اصلاح گردد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل قابل توجه نداشتن فعالیت بدنی کافی بعنوان یکی از مشکلات جدی سبک زندگی برای همه ی افراد جامعه و بخصوص قشر کارمند می باشد که به دنبال خود می تواند مشکلات سلامتی جدی را برای فرد بوجود بیاورد. شمار زیادی از کارمندان با توجه به ساعت کاری و مشغله های زندگی داشتن فعالیت روزانه را فاکتور گرفته و به آن بی توجه هستند. در این کارگاه آموزشی فلاح همچنین در رابطه با لزوم حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی و ۲ جلسه ورزش های قدرتی در هفته برای حفظ تناسب اندام صحبت کرد.

این کارشناس تغذیه مسئول عنوان کرد: اهمیت توجه به دریافت میان وعده های سالم بعنوان یک عامل اصلی کنترل گرسنگی و تامین مواد مغذی ضروری روزانه و همچنین لزوم جایگزینی میان وعده های سالم مانند میوه ها و سبزی های سالم و غلات سبوس دار و مغزدانه ها بجای مواد غذایی کم ارزشی مانند کیک ها و بیسکوییت ها که منبع قندهای ساده و چربی های ناسالم و دارای کالری بالا هستند و مقایسه تفاوت کالری های دریافتی و مضرات آنها در این جلسه به تفضیل بیان شد.

وی یادآور شد: همچنین کارمندان حاضر در این جلسه ی گفتگومحور از موفقیت ها و عدم موفقیت های خود در در برنامه های کاهش وزن گفتند و تجربیات خود را با بقیه ی شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند.

بنابر گزارش مفدا، این کارشناس تغذیه اظهارامیدواری کرد: با اصلاح رفتارهای سلامت محور جامعه ای با نشاط و پویا و ایرانی آبادتر را بسازیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز