title
کد خبر: 226425
00
نشانه‌های اولیه سرطان ریه

درک علائم و نشانه‌های رایج در یافتن زودهنگام سرطان‌ها ضروری است، مهم است که توجه داشته باشید بسیاری از سرطان‌های ریه در این مرحله بدون علامت هستند. به همین دلیل، غربالگری سرطان ریه برای کسانی که کاندید این آزمایش هستند، بسیار مهم است.

به گزارش بهداشت نیوز، علائم شایع مرحله 1 سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرفه مداوم

شایع‌ترین علامت سرطان ریه به طور کلی سرفه مداوم است: سرفه‌ای که چند هفته طول می‌کشد. ممکن است خشک یا مرطوب، خفیف یا شدید باشد و ممکن است مداوم باشد یا بیاید و برود. با گذشت زمان بدتر می‌شود، اما معمولاً نسبتاً تدریجی است و می‌تواند مورد توجه قرار نگیرد.

سرفه خونی 

حتی سرطان‌های ریه مرحله 1، اگر در نزدیکی راه‌های هوایی بزرگ رشد کنند، می‌توانند منجر به سرفه خونی شوند. می‌تواند خفیف باشد و ممکن است فقط یک رنگ صورتی یا قرمز روی دستمال کاغذی مشاهده کنید. با این حال، حتی اگر فقط مقدار کمی باشد، این علامت همیشه باید بررسی شود. در حالی که سرطان ریه شایع‌ترین علت سرفه خونی نیست، اولین علامت بیماری برای ۷ تا ۳۵ درصد افراد است.

درد شانه یا قفسه سینه

اکثر مردم اگر درد شانه یا قفسه سینه را تجربه کنند به سرطان ریه فکر نمی‌کنند، اما این نوع دردها می‌توانند از علائم سرطان ریه باشند. این درد در سرطان پیشرفته ریه بسیار شایع است اما می‌تواند در مرحله 1 بیماری نیز رخ دهد. 

یک نوع تومور، تومور پانکواست، در نزدیکی بالای ریه‌ها رشد می‌کند (شیار فوقانی). به دلیل محل قرارگیری آن، می‌تواند بر روی اعصاب مجاور که به شانه و بازو منتهی می‌شوند فشار وارد کند و باعث درد شانه، درد و تورم در قسمت بالای بازو در سمت آسیب دیده و ضعف، بی‌حسی یا گزگز یک دست شود. این درد ممکن است شدید و ثابت باشد، و اغلب افراد در ابتدا به این فکر می‌کنند که مشکل استخوان یا مفصل وجود دارد.

عفونت‌های مکرر تنفسی

عفونت‌های تنفسی مکرر نیز می‌تواند نشانه‌ای از مرحله 1 سرطان ریه باشد، هرچند کمتر از علائم بالا شایع است. اگر سرطان ریه در نزدیکی راه‌های هوایی رشد کند، ممکن است باعث انسداد نسبی شود. این انسداد به نوبه خود خطر عفونت‌های تنفسی مکرر مانند برونشیت یا ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.

خس‌خس سینه

صدای خس‌خس مانند صدای جیغ ریه است که با بازدم اتفاق میافتد. شرایطی مانند آسم شایع‌تر از سرطان ریه است، اما اگر تومور در یکی از راه‌های هوایی وجود داشته باشد، ممکن است منجر به خس‌خس سینه شود که عمدتاً در یک طرف قفسه سینه شنیده شود.

تنگی نفس

تنگی نفس معمولاً نشانه سرطان‌های پیشرفته‌تر ریه است، اما در مواقعی با بیماری مرحله 1 دیده شده است. در صورت وجود، معمولاً نسبتاً خفیف است و ممکن است تنها با تلاش‌هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها قابل مشاهده باشد. در این مرحله، اغلب به راحتی نادیده گرفته می‌شود که مربوط به سن یا کمتر از حد معمول است.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز