title
کد خبر: 226403
00
سرم درمانی همیشه راهکار مناسب نیست

فوق تخصص بیماری‌های ریه و رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم با اشاره به گسترش بیماری‌های فصلی گفت: باید همواره دستورات بهداشتی رعایت شده و به منظور جلوگیری از انتشار ویروس، از ماسک استفاده کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر عادلی ادامه داد: این ایام همکاران پزشک با حجم زیادی از بیماران مواجه هستند که در راستای خدمات رسانی به آنها تلاش می کنند و گاها نیز خودشان درگیر بیماری می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی قم با اشاره به کمبود برخی از داروها از جمله سرم گفت: این موضوع برگرفته از چند موضوع است، نخست اینکه همشهریان عزیز باید بدانند که مصرف داروهای تزریقی در هیچ جای دنیا به اندازه ایران زیاد نیست و نباید به اجبار از پزشک بخواهیم که برای ما سرم تجویز کند.دکتر عادلی افزود: از نظر پزشکی دلیلی بر استفاده از سرم برای بیماران وجود ندارد، مگر اینکه بیمار بدحال و نیاز به بستری شدن داشته باشد، البته خیلی از بیماران بستری هم شاید نیاز به سرم نداشته باشند.

فوق تخصص بیماری های ریه گفت: ضعف و بی حالی، تب و بدن درد و... علائمی است که در آنفلوانزا و کرونا وجود دارد و راه درمان آن استراحت و مصرف مایعات است و از نظر علمی هیچ دلیلی برای تزریق سرم نیست، مگر در شرایط خیلی بحرانی که بیمار نیاز به بستری داشته باشد.

وی گفت: از سوی دیگر سرم، همیشه هم خوب نیست و در برخی موارد خاص می تواند مورد تشدید علائم بیماری شود، مثلا بیمار مسنی که ناراحتی قلبی و یا کلیوی دارد، اگر سرم استفاده کند، به اصطلاح جامعه ریه او آب می‌آورد و تنگی تنفس پیدا می‌کند.

دکتر عادلی با بیان اینکه تجویز سرم کمکی نمی‌کند و باید دوره بیماری طی شود گفت: این موضوع باید فرهنگسازی شده و رسانه‌ها در راستای ارتقا سواد سلامت جامعه بکوشند تا اصرار به پزشکان برای تجویز سرم نداشته باشند.

وی خطاب به پزشکان گفت: از پزشکان نیز می‌خواهیم که مقاومت بیشتری در برابر اصرار بیماران داشته باشند و بیمار را توجیه کنند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز