title
کد خبر: 226074
00
اقدامات اورژانسی در مواجه با فردی‌که دچار دررفتگی شده

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این‌که بر اثر تصادفات، انجام حرکات ورزشی، آسیب‌هایی مثل نزاع یا درگیری ممکن است بین دو بخش استخوان فاصله بیفتد، گفت: زمانی‌که این ارتباط به صورت کامل از بین برود، اصطلاح در رفتگی را به‌کار می‌بریم.

به گزارش بهداشت نیوزریال دکتر مینایی به بیان توضیحاتی درباره مسائل شایع و اورژانسی ارتوپدی با موضوع در رفتگی مفاصل پرداخت و اظهار کرد: مفاصل محل اتصال دو استخوان با یکدیگر هستند که به‌واسطه برخی عناصر مثل ربات‌ها، تاندون‌ها و کپسول‌های مفصلی پایدار می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه به شایع‌ترین دلیل دررفتگی‌ها پرداخت و عنوان کرد: مفصل شانه از شایع‌ترین مفاصلی است که دچار در رفتگی می‌شود.

وی توضیحاتی درباره نحوه برخورد اولیه با فردی‌که دچار در رفتگی شانه شده ارایه داد و افزود: در گام اول خونسردی خود را حفظ کنید و در ادامه از هرگونه اقدام درمانی خودسرانه خودداری کرده و با کمک ساده‌ترین وسیله‌ای که دردسترس است، ناحیه آسیب دیده را بی‌حرکت نگه دارید.

دکتر مینایی ادامه داد: در دررفتگی شانه‌ها می توانید با کمک یک بانداژ ساده، هم درد بیمار را کاهش دهید و هم از آسیب‌های بیشتر پیشگیری کنید.

وی با تاکید بر این‌که مفصل شانه، مهمترین مفصل اندام فوقانی است گفت: زمانی‌که این اندام دچار دررفتگی می‌شود واضحا بدشکلی در مفصل قابل مشاهده و سر استخوان بازو دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که دررفتگی مفصل شانه می‌تواند فرد را دچار آسیب‌های شریانی و عروقی نیز کند، گفت: در این موارد معمولا فردی‌که دچار دررفتگی شانه شده به این دلیل که درد زیادی دارد، دست خود را به حالت ۹۰ درجه نگه می‌دارد.

دکتر مینایی توصیه کرد: در این شرایط دست را به صورت ۹۰ درجه با کمک یک بانداژ ساده، ثابت نگه‌دارید تا بی‌حرکتی برای اندام آسیب دیده ایجاد شود.

وی یادآوری کرد: در این موارد بدون انجام مانورهای اضافی (مانورهای اضافی منجر به شکستگی بیشتر و یا آسیب می‌‌شود) با اورژانس تماس بگیرید و یا به اولین مرکز تخصصی درمانی مراجعه کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز