title
کد خبر: 225902
00
راهکار سریع برای تشخیص زود هنگام در پیشگیری از سرطان های شایع بانوان

انجام تست های غربالگری، آزمایش های دوره ای و تشخیص زود هنگام در پیشگیری از سرطان های شایع بانوان موثر است.

به گزارش بهداشت نیوز،  به مناسبت گرامی داشت هفته ملی سلامت بانوان (30_24 مهر ماه)، دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری معاونت بهداشت سه شنبه 26 مهر 1401 اقدام به برگزاری برنامه آموزشی در زمینه بروز سرطان های شایع کرد.

در این جلسه آموزشی که با حضور دکتر فاطمه رضوان مدنی-   مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و خانواده انجام شد، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران پیرامون سرطان های شایع بانوان به بیان آموزه های خود پرداختند.

دکتر ساجده ریاضی-  متخصص داخلی و مشاور اجرایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان اولین مدرس این برنامه با بیان این مطلب که بیش از 50 درصد از اعضای دانشگاه را بانوان در برمی گیرند، افزود: سرطان های شایع در بانوان با انجام تست های غربالگری و آزمایش های دوره ای، قابل پیشگیری است، بنابراین بانوان به ویژه خانم های شاغل و افراد بالای 40 سال باید به وضعیت سلامتی خود توجه ویژه داشته باشند.

دکتر ریاضی، تشخیص به هنگام سرطان ها را بسیار حائز اهمیت دانست وافزود: شناسایی زود هنگام بیماری برای انجام درمان موثر قابل توجه است به ویژه در مورد شناسایی سرطان روده برای افراد بالای 50 سال، انجام بررسی های پزشکی ضروری است.

سرطان پستان؛ شایع ترین سرطان در بانوان

در ادامه دکتر سهیلا صیاد‌- فلوشیب جراحی  و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد:  سرطان پستان (breast canser) شایع ترین سرطان در بانوان است که اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است.

دکتر صیاد با تاکید بر این مطلب که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود، افزود: متاسفانه به علت ترس از پذیرش این بیماری و دیر مراجعه کردن، این سرطان در بانوان پیشرفت زیادی می کند و آسیب های جبران ناپذیری به همراه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصربح کرد: با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عمومی و انتخاب سبک زندگی سالم می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر صیاد اعلام کرد: سرطان پستان، رتبه اول را در تاتیر اجتماعی به خود اختصاص داده و پنجمین علت مرگ هم به دلیل ابتلا به این بیماری است، در نتیجه بانوان بالای 40 سال با انجام معاینه های دوره ای باید نسبت به سلامتی خود کوشا باشند.

دکتر مژگان کریمی-  فلوشیب جراحی سرطان های زنان و  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان آخرین سخنران این برنامه در زمینه ابتلا بانوان به سرطان دهانه رحم توضیح داد و افزود: این بیماری ، دومین سرطان شایع است که با انجام رفتارهای پر خطر، مصرف سیگار و کشیدن قلیان بروز می کند.

دکتر کریمی با تاکید بر بررسی های دوره ای از سن 21 سال به بعد در بانوان، بیان کرد: تزریق واکسن Hpv   از ابتلا به این   نوع سرطان پیشگیری می کند.

گفتنی است این برنامه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر شعار هفته ملی سلامت بانوان (زنان؛ بنیان خانواده سالم و جامعه جوان) و در راستای ارتقای سطح سلامت‌ جامعه برگزار شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز