title
کد خبر: 222910
00
اختصاصی| زنان باردار به این غذاها لب نزنند

اگر شما هم جزو زنانی هستید که دوره بارداری را می‌گذرانند،باید بدانید غذاهایی وجود دارند که زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند زیرا میکروارگانیسم‌های موجود در آن‌ها می توانند از جفت عبور کرده و منجر به عوارضی مانند سالمونلوز یا لیستریوز برای نوزاد شود.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، تغذیه یک جنبه ضروری در دوران بارداری است. بهتر است هر 5 گروه غذایی را در هر وعده غذایی داشته باشید:
میوه ها
سبزیجات
غلات
پروتئین ها
محصولات لبنی.
سبزیجات باید نیمی از بشقاب را پر کنند.همچنین شما باید محصولات با محتوای قند بالا و فوق فرآوری شده را به حداقل ممکن برسانید.علاوه بر این،باید از گوشت‌های بدون چربی و چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون استفاده کنید.

غذاهایی که زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند
۱. ماهی با مقادیر بالای جیوه
اگرچه ماهی ها منبع عالی پروتئین و امگا ۳ هستند، اما حقیقت این است که برخی از آنها مقدار زیادی جیوه  هستند و این می تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد خطرناک باشد. موارد زیر فهرست سیاه را تشکیل می‌دهند:
ماهی تن آبی باله
ماهی خال‌دار 
کوسه
مارلین
اره ماهی
کاشی ماهی
این ماهی‌ها هرگز نباید خام خورده شوند. در این صورت، خطر انتقال لیستریا وجود دارد.این باکتری می تواند اندام های کلیدی مانند مغز، نخاع یا جریان خون را آلوده کند

۲.غذاهای دریایی
در میان غذاهایی که زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند، هر نوع غذای دریایی خام نیز وجود دارد.این غذاها می توانند آنیساکیس را منتقل کنند، انگلی که باعث آسیب جدی به دستگاه گوارش می شود.اگر می‌خواهید از غذاهای دریایی استفاده کنید،باید آن‌ها را خوب بپزید.

۳.گوشت های نیم پز
گوشت نیم پز هم جزو غذاهایی هست که زنان باردار نباید مصرف کنند زیرا باعث انتقال باکتری خاصی از طریق جفت به جنین می‌شود که می تواند باعث بیماری توکسوپلاسموز شود.

۴.آماده سازی گوشت
چندین فرآورده گوشتی وجود دارد که ممکن است حاوی انگل یا باکتری باشد.از جمله آنها می توان به پاته، خمیر گوشت، مرغ شکم پر و ژامبون پخته نشده اشاره کرد.سوسیس و کالباس‌هایی مانند چوریزو، مورتادلا و سالامی نیز در این گروه قرار می گیرند که باید از رژیم غذایی زن باردار حذف شوند.

۵.غذاهای غیر پاستوریزه و مقداری پنیر
در بین غذاهای ممنوعه،چندین فرآورده لبنی مانند شیر خام یا هر یک از مشتقات آن دیده می‌شود.تمام لبنیات که  مصرف می‌شود باید پاستوریزه شده باشند،زیرا در غیر این صورت خطر انتقال میکروارگانیسم های مضر بالاست.به طور مشابه،باید مراقب پنیرهای نرم(مانند بری،گودا و فتا) و پنیر آبی بود.این پنیرها رطوبت بیشتر و اسیدیته کمتری نسبت به پنیرهای سفت دارند. بنابراین، استقرار باکتری ها در آنجا بسیار آسان است.

۶. تخم مرغ
تخم مرغ خام یا نیم پز نیز در لیست غذاهای ممنوعه قرار دارند. آنها خطر انتقال بیماری سالمونلوز را دارند.اگر می‌خواهید تخم‌مرغ مصرف کنید،باید‌ آن‌ها را کاملا بپزید.مصرف موادی مانند سس مایونز خانگی، تخم مرغ، سس هلندیز و خمیر خام توصیه نمی شود.

۷.مراقب میوه ها و سبزیجات باشید
مصرف میوه ها و سبزیجات در دوران بارداری توصیه می شود.با این حال، بسیار مهم است که مطمئن شوید که آنها به خوبی شسته شده اند،زیرا در غیر این صورت خطر ابتلا به توکسوپلاسموز وجود دارد.از همه انواع جوانه های خام به خاطر وجود باکتری‌هایی مثل سالمونلا باید اجتناب شود.

۸.شیرینی، کربوهیدرات و فست فود
اگرچه این نوع غذا ممنوع نیست، اما توصیه می‌شود زنان باردار از مصرف آن اجتناب کنند. آنها معمولاً حاوی سطوح بالای قند یا چربی زیادی هستند و باعث افزایش وزن می‌شوند.

۹.کافئین
کافئین هم جزو غذاهای ممنوعه نیست ولی بسیار مهم است که مصرف آن به خوبی تنظیم شود.توصیه می شود زنان باردار در سه ماهه اول بارداری از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنند.پس از آن می‌توانید حداکثر یک فنجان بزرگ نوشیدنی کافئین‌دار بنوشید.

۱۰.دمنوش های گیاهی
در دوران بارداری باید از مصرف دمنوش ها و مکمل های گیاهی خودداری شود.هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنها باعث آسیب می شوند وجود ندارد،اما به این معنی نیست که آن‌ها بی‌ضرر هستند.بنابراین توصیه می شود که مراقب باشید.

۱۱.الکل
الکل را نمی توان یک غذا در نظر گرفت، اما مهم است که آن را در لیست محصولاتی که نباید در دوران بارداری مصرف کنید، قرار دهید.اگرچه در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد،اما شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد الکل خطر تولد نوزاد با وزن کم، زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش می‌دهد.

۱۲.ساندویچ‌های بسته‌بندی شده 
سایر غذاهایی که زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند ساندویچ های بسته بندی شده است،زیرا اغلب حاوی گوشت، پنیر و سبزیجات نیم پز هستند.همچنین مصرف جلبک های قهوه ای ممنوع است زیرا می توانند اثرات مضری بر عملکرد تیروئید مادر داشته باشند.جلبک سبز منع مصرف ندارد ولی باید در حد اعتدال مصرف شود.

در دوران بارداری مراقب تغذیه خود باشید
به طور کلی، غذاهایی که زنان باردار باید از آنها اجتناب کنند، غذاهایی هستند که خوب پخته یا ضدعفونی نشده باشند.غذا مسیری برای انتقال عوامل بیولوژیکی مضر است و این می تواند بر سلامتی جنین تاثیر بگذارد.در نهایت به یاد داشته باشید که رعایت نکات بهداشتی مناسب مانند شستن دست ها قبل از غذا خوردن،تمیز نگه داشتن ظروف آشپزخانه،نگهداری صحیح غذا و عدم ترکیب غذای خام با غذای پخته بسیار مهم است.

۳سپتامبر ۲۰۲۲
Steptohealth


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز