title
کد خبر: 222267
00
اختصاصی| یک رژیم غذایی گیاهخواری برای بیماران مبتلا به دیابت

آمار مرگ و میر بر اثر دیابت،باعث شده که این بیماری به یک مشکل بزرگ در زمینه بهداشت عمومی تبدیل شود.امروزه پیروی از سبک زندگی سالم به یک اقدام پیشگیری و درمان اصلی تبدیل شده است.اما آیا رژیم گیاهخواری برای بیماران دیابتی موثر است؟

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، نسخه‌های مختلف رژیم‌های گیاه‌خواری به اندازه رژیم‌های معمولی مفید هستند. با این حال،آنها باید به درستی اجرا شوند.این رژیم شامل مصرف کالری و بخش های کافی از مواد مغذی با توجه به نیازهای فردی است.در این مقاله، دستورالعمل‌هایی داده می‌شود که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به کاهش آمار این بیماری کمک کنید.

رژیم گیاهخواری چیست؟

رژیم گیاهخواری شامل همه غذاها با منشاء گیاهی است و گوشت و مشتقات آن را حذف نمی کند.بسته به درجه محدودیت،موارد زیر را می یابیم:

وگان:در این نوع رژیم هیچ غذای حیوانی مصرف نمی‌شود.
رژیم گیاهی لاکتوفو: علاوه بر سبزیجات، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی مصرف می شود.
رژیم گیاهی لاکتو:فقط شامل شیر و مشتقات آن به عنوان غذاهای با منشاء حیوانی است.
انواع جزئی:گیاهخواران تخم مرغی (تخم مرغ و سبزیجات) و نیمه گیاهی (ماهی و مرغ مجاز هستند).

چگونه رژیم گیاهخواری بر دیابت تأثیر می گذارد؟

درمان دیابت بر ۳ رکن اساسی است:رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و دارو.دو مورد اول به صورت پیشگیرانه اعمال می شوند اما رژیم غذایی یک گزینه قابل دوام و غیرقابل جایگزین برای قابلیت های محافظتی آن است.الگوهای غذایی گیاهخواری دارای چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم کمی دارند.آنها همچنین سرشار از فیبر، پتاسیم و اسیدهای چرب غیراشباع هستند.رژیم گیاهخواری می تواند قند خون را کنترل کرده،وزن بدن را تنظیم کند و عوارض بیماری را کاهش دهد.

فواید رژیم گیاهخواری برای بیماران دیابتی
ویژگی های تغذیه ای و خواص رژیم گیاهخواری برای درمان چندین بیماری به ویژه دیابت مفید است.هر دو دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می توانند از رژیم گیاهخواری سود ببرند.

وزن بدن را کنترل می کند
برنامه‌های غذایی گیاه‌خواری در مقایسه با غذاهای معمولی کالری کمتری دارند.این باعث کاهش وزن بیماران دیابتی شده و شاخص توده بدن را منظم می کند.همچنین با کنترل وزن،قند خون به سمت نرمال پیش می‌رود و خطر عوارض ناشی از دیابت را کم می‌کند.

قند خون و پاسخ انسولین را کنترل می کند
سبزیجات، میوه های تازه، حبوبات، غلات کامل و آجیل می توانند به کنترل قند خون و بهبود پاسخ انسولین کمک کنند.با این حال، مصرف بیش از حد برخی از سبزیجات و محصولاتی که سرشار از قندهای ساده و نشاسته هستند(مانند نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی بیش از حد پخته شده)می تواند بر قند خون تأثیر منفی بگذارد.

نکاتی برای برنامه ریزی رژیم گیاهخواری برای بیماران دیابتی
اولین نکته برای پیروی از رژیم گیاهخواری مبتلا به دیابت، مشورت با یک متخصص تغذیه است که به صورت جداگانه وضعیت سلامتی بیمار را ارزیابی می کند.علاوه بر این، آنها میزان کالری‌هایی که باید در طول رژیم غذایی مصرف شوند را تعیین می کنند.

در صورتی که رژیم غذایی کاملاً گیاهی نباشد…
بسته به نوع رژیم گیاهخواری، ممکن است غذاهایی با منشاء حیوانی هم در نظر گرفته شوند.اگر رژیم غذایی شما شامل تخم‌مرغ است،توصیه می‌شود از حدود ۵ سفیده تخم‌مرغ در هفته استفاده کنید، زیرا حاوی چربی نیستند.

شما همچنین می‌توانید سه عدد زرده تخم مرغ را در هفته بخورید اما اگر چربی خونتان بالا هست فقط مجازید دو تا زرده استفاده کنید.پنیرها هم باید بدون چربی باشند مثل ریکوتا یا پنیر کلبه که حاوی مقادیر کمی چربی اشباع شده است.

شیر و ماست مورد استفاده هم باید کم چرب باشند.اگر گوشت سفید در رژیم غذایی شما موجود است،ماهی های روغنی مانند سالمون، ماهی خال‌دار، ساردین یا ماهی تن توصیه می شود چون اینها حاوی مقادیر زیادی از امگا ۳ هستند که از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.گوشت مرغ باید بدون پوست و ترجیحاً با استفاده از برش های بدون چربی تهیه شود.برای جلوگیری از استفاده از چربی در پخت و پز،باید آنها را کباب کرده یا بپزید.

سبزیجات با شاخص گلیسمی پایین را انتخاب کنید
شاخص گلیسمی (GI) یک غذا عددی است که سرعت افزایش قند خون را نشان می‌دهد.GI مناسب برای یک غذا حدود ۵۵ هست.این مقدار با یک عنصر مرجع مقایسه می شود که می تواند گلوکز یا نان سفید باشد.غذاهایی با منشا گیاهی با GI بالا قند خون را به سرعت افزایش می دهند.به همین دلیل بیماران دیابتی باید از مصرف آنها خودداری کنند.تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که نان، شکر، سیب زمینی، کدو تنبل، برنج سفید، آرد گندم، آناناس و خربزه دارای GI بالاتر از ۷۰ هستند.

سبزیجات سرشار از فیبر مصرف کنید
فیبر یک ماده مغذی با فوایدی شناخته شده است.فیبر محلول می تواند سرعت جذب کربوهیدرات ها را تنظیم کرده و قند خون را کنترل کند.پکتین، موسیلاژها و بتاگلوکان ها نمونه هایی از فیبرهای محلول هستند.برای افزایش آنها در رژیم غذایی خود از حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود استفاده کنید.همچنین همه میوه ها به جز آووکادو، زیتون، هندوانه و آناناس شامل فیبر هستند. همچنین غلات کامل مانند کینوا و جو را انتخاب کنید.در مورد مصرف،انجمن دیابت آمریکا بین ۲۰ تا ۳۵ گرم (۰.۸ تا ۱.۴ اونس)در روز فیبر را برای کنترل قند و انسولین در بیماران دیابتی توصیه می‌کند.

۳ وعده روزانه سبزیجات: گوجه فرنگی، خیار، هویج، گل کلم، کلم بروکلی، کلم، کدو سبز، کنگر فرنگی و اسفناج.
۲ وعده میوه: سیب، آلو، انگور، گلابی، هلو، کیوی، گریپ فروت، توت.
۵ وعده غلات کامل.
۴ تا ۵ وعده حبوبات.
حبوبات در رژیم غذایی بیماران دیابتی جای خود را دارند. چهار تا پنج وعده در روز ایده آل خواهد بود.

از نوع و مقدار مناسب چربی استفاده کنید
اگرچه روغن های گیاهی حاوی اسیدهای چرب ضروری و امگا ۳ هستند،اما مصرف آن باید بر اساس مقدار تعیین شده توسط متخصص سلامت باشد.علاوه بر این، چربی ها و روغن ها منبع انرژی هستند. یک گرم از آنها ۹ کالری دارد که بیش از دو برابر پروتئین و کربوهیدرات می تواند باشد.شما باید از غذاهای سرخ شده، سس های حاوی روغن، آووکادو، کره بادام زمینی، زیتون و خامه خودداری کنید.سعی داشته باشید ترجیحا از روغن زیتون استفاده کنید.

کربوهیدرات ها را همزمان توزیع کنید
توزیع تعداد کربوهیدرات های دریافتی در طول روز باید هر روز یکسان باشد.منظم بودن آنها بر کنترل قند خون تأثیر مثبت می گذارند.چون توزیع کربوهیدرات برای همه بیماران یکسان نیست پس باید متخصص تغذیه در مورد چگونگی استفاده از آن تصمیم بگیرد.

از کمبود برخی مواد مغذی جلوگیری می کند
ویتامین ب ۱۲ یک ریز مغذی است که در غذاهای با منشاء حیوانی، به ویژه شیر، ماست و تخم‌مرغ یافت می‌شود.در مورد گیاهخواران، ممکن است کمبود این ویتامین وجود داشته باشد.بنابراین مصرف مکمل‌ها در دوزهای ۵ میکروگرم در روز توصیه می‌شود.

یک رژیم غذایی مدل گیاهی برای بیماران دیابتی
هنگام برنامه ریزی یک رژیم گیاهخواری برای بیماران مبتلا به دیابت، هر یک از نکات فوق باید در نظر گرفته شود. کالری این مدل منو از ۱۲۰۰تا ۱۶۰۰ کالری در روز متغیر است.

صبحانه: ۱ نان تست نان سبوس دار با اسفناج تفت داده شده، شاتوت و روغن زیتون، ۳/۴فنجان بلغور جو دوسر شیرین نشده، یک سیب کامل و قهوه.
میان وعده: سالاد میوه تازه
ناهار: ۱/۲ فنجان اسفناج سرخ شده با آجیل کاج، ۱ فنجان عدس خورشتی با برنج قهوه ای، یک سیخ میوه، چای سرد شیرین نشده. 
میان وعده: ۱/۴ فنجان میوه های خشک و آجیل.
شام: ۳/۴ فنجان برنج کاری پخته شده با قارچ و نخود،۱ فنجان کدو سبز تفت داده شده، بادمجان و فلفل دلمه ای،۱ سیخ میوه‌های تکه شده.


Step to health 

۲۷ اوت ۲۰۲۲
گلنوش محبعلی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز