title
کد خبر: 222012
00
از لالی انتخابی در کودکان چه می‌دانید؟

گر فرزند شما در موقعیت‌های اجتماعی یا در اطراف افراد خاص صحبت نمی‌کند، ممکن است از لالی انتخابی رنج ببرد.

به گزارش بهداشت نیوز، بر خلاف سایر اختلالات ارتباطی که بر توانایی صحبت کردن تاثیر می‌گذارد، لالی انتخابی عمدتاً روانی است و اغلب ریشه در اضطراب شدید دارد. کودک مبتلا به لالی انتخابی ممکن است در خانه آزادانه صحبت کند در حالی که با ابراز وجود در محیط‌های دیگر مانند مدرسه مشکل دارد.

لالی انتخابی چیزی بیش از اضطراب اجتماعی یا کمرویی است. کودکان مبتلا به آن وقتی در موقعیت‌های اجتماعی خاصی مانند کلاس درس یا زمین بازی قرار می‌گیرند، از نظر جسمی قادر به صحبت کردن نیستند. عوارض اجتماعی و تحصیلی قابل‌توجهی می‌تواند ناشی از این اختلال باشد.

لالی انتخابی چگونه به نظر می‌رسد؟

کودکان مبتلا به آن ممکن است به طور ناگهانی بی حرکت شوند، با حالت صورت منجمد، در حالی که به طور بالقوه از تماس چشمی اجتناب می‌کنند یا عصبی و ناراحت به نظر می‌رسند. ممکن است رفتارهای اجتنابی مضطرب، حساسیت‌های حسی یا کج خلقی وجود داشته باشد. و ممکن است به اشکال دیگر ارتباط مانند اشاره یا زمزمه کردن برای بیان خود متکی باشند.

ممکن است از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. برخی از کودکان می‌توانند به راحتی با کودکان دیگر صحبت کنند، اما نه با معلمان یا بزرگسالان. کودکان ممکن است تک به تک با معلمان ارتباط برقرار کنند، اما در محیط‌های گروهی بزرگ‌تر تنش دارند.

علل لالی انتخابی

هیچ علت واحدی برای لالی انتخابی وجود ندارد. با این حال، ویژگی‌های خاصی وجود دارد که در کودکان مبتلا به این اختلال رایج است. و مربوط به اضطراب اجتماعی، خجالتی و خلق و خوی بازدارنده می‌شود که در آن فرد از موقعیت‌هایی که مجبور است صحبت کند اجتناب می‌کند. این رفتار اجتنابی با گذشت زمان تقویت می‌شود.

عوامل محیطی و ژنتیکی می‌توانند نقش داشته باشند. کودکانی که والدینشان اضطراب قابل‌توجهی (به ویژه اجتماعی) را تجربه می‌کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به لالی انتخابی باشند.

 همچنین، کودکانی که دارای والدینی هستند که از نظر اجتماعی بسیار بازدارنده یا بیش از حد محافظ هستند، ممکن است از طریق تاثیرات مدل‌سازی و یادگیری به لالی انتخابی مبتلا شوند.

انواع دیگر 

علاوه بر لالی انتخابی، دو نوع اصلی دیگر وجود دارد: لالی گزینشی و لال کامل.

لالی گزینشی زمانی است که شخص به دلیل مسائل روانی تصمیم می‌گیرد صحبت نکند. فرد می‌خواهد صحبت کند، اما در شرایط خاصی نمی‌تواند. لالی کامل زمانی است که فرد تحت هیچ شرایطی صحبت نمی‌کند. 

توجه به این نکته مهم است که هر نوع لالی بسته به میزان شدت و همچنین محیط فردی کودک می‌تواند در هر کودک به طور متفاوت ظاهر شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز