title
کد خبر: 220878
00
با این فعالیت های ساده از زوال عقل در امان بمانید

محققان چینی در مطالعه جدیدی، اثرات فعالیت های شناختی، بدنی و اجتماعی بر خطر زوال عقل را بررسی کرده اند. انجام فعالیت هایی مثل خواندن کتاب، انجام یوگا و گذراندن وقت با خانواده و دوستان در اوقات فراغت، می تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعات قبلی نشان داده اند که فعالیت ‌های اوقات فراغت، مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان و کاهش فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است. با این حال، شواهد متناقضی از نقش فعالیت های اوقات فراغت در پیشگیری از زوال عقل وجود دارد. 

محققان دانشگاه پکن چین گفته اند، تحقیقات ما نشان داد که فعالیت‌ هایی مانند ساخت صنایع دستی، ورزش یا کار داوطلبانه در اوقات فراغت، با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

این متاآنالیز شامل بررسی 38 مطالعه از سراسر جهان بود که در مجموع بیش از 2 میلیون نفر را که مبتلا به زوال عقل نبودند، در بر گرفت. شرکت کنندگان به مدت حداقل سه سال پیگیری شدند. آن ها اطلاعات مربوط به فعالیت های اوقات فراغت خود را از طریق پرسشنامه یا مصاحبه ارائه کردند. این فعالیت ها، به فعالیت ‌های ذهنی، فیزیکی و اجتماعی تقسیم می ‌شوند.

در طول مطالعات، 74700 نفر به زوال عقل مبتلا شدند. پس از تعدیل عواملی مانند سن، جنس و تحصیلات، محققان دریافتند که به طور کلی فعالیت های اوقات فراغت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. 

فعالیت های ذهنی عمدتاً شامل خواندن یا نوشتن، تماشای تلویزیون، گوش دادن به رادیو، بازی، نواختن موسیقی، استفاده از رایانه و ساخت صنایع دستی بود. محققان دریافتند افرادی که در این فعالیت ها شرکت می کنند 23 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

فعالیت های بدنی شامل پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، استفاده از دستگاه های ورزشی، یوگا و رقص بود. محققان دریافتند افرادی که در این فعالیت ها شرکت می کنند 17 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند.

محققان همچنین نتیجه گرفتند افرادی که در فعالیت های اجتماعی از جمله شرکت در کلاس یا فعالیت های مذهبی، انجام فعالیت های داوطلبانه و ملاقات با اقوام یا دوستان، شرکت می کنند، 7 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

محققان اظهار داشته اند، این متاآنالیز نشان می دهد که پر کردن اوقات فراغت با فعالیت های ذهنی، بدنی و اجتماعی مختلف، می تواند برای مغز مفید باشد. مطالعات آینده باید شامل حجم نمونه بزرگتر و زمان پیگیری طولانی تری باشند تا ارتباط بیشتری بین فعالیت های اوقات فراغت و زوال عقل آشکار شود.

این یافته های تحقیقاتی در مجله Neurology®، مجله آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده اند.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز