title
کد خبر: 219920
00
مهمترین علت سرطان کبد چیست؟

پزشک مرکز هپاتیت مرکز بهداشت شهرستان کاشان اظهار داشت: هپاتیت بی و سی در کنار هم، شایع ترین و مهم ترین علت سیروز کبدی، سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از هپاتیت های ویروسی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر هدایتی، به مناسبت 6 مرداماه روز جهانی هپاتیت گفت: از بین بالغینی که عفونت مزمن هپاتیت B دارند، 20تا 30 درصد گرفتار سیروز کبدی و یا سرطان کبد می‌گردند و سالانه بیش از 686000 نفر در جهان براثر عواقب هپاتیت B شامل سیروز و سرطان کبد می‌میرند.

وی افزود: از بین مبتلایان به هپاتیت C نیز 15 تا 30 درصد در طی 20 سال مبتلابه سیروز و سرطان کبد می‌گردند و تقریباً هرسال 700000 نفر از این بیماری می‌میرند. 

هدایتی تصریح کرد: اطرافیان نزدیک و بستگان درجه‌یک افراد مبتلابه هپاتیت بی و سی در زمره افراد پرخطر برای ابتلا به این دو بیماری ویروسی می باشند که باید مورد بررسی، تشخیص و ایمن سازی قرار بگیرند. همچنین مشاغل خاص از جمله آرایشگران، کادر درمان، نوزادان متولد شده از مادران مبتلا، مصرف کنندگان مواد مخدر و بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی، از جمله گروه های پر خطر هپاتیت هستند.

وی، با اشاره به اینکه هپاتیت التهاب کبد است و به انواع A,B,C,D,E تقسیم می شود، ادامه داد: هرساله حدود 1.4 میلیون مرگ  به علت هپاتیت در جهان رخ می دهد این در حالی است که تنها 10 درصد  مبتلایان به هپاتیت از وضعیت خود آگاه هستند و می توانند به درمان دسترسی داشته باشد. 

هدایتی یادآورشد: رعایت اصول احتیاط استاندارد برای پیشگیری از ابتلای شغلی و اتفاقی، تزریق ایمنوگلبولین هپاتیت ب و واکسیناسیون هپاتیت ب در نوزادان مادران مبتلا و گروه های پرخطر ذکر شده و پرهیز از استفاده از وسایل تزریق و سایر وسایل تیز و برنده مشترک از جمله اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به  هپاتیت ب می باشد. 

وی تاکید کرد: هپاتیت سی واکسن موثر ندارد ولی داروی خوراکی با اثربخشی بالا جهت درمان قطعی هپاتیت سی در کشور موجود می باشد. 

هدایتی، با اشاره به شعار روز جهانی هپاتیت 2022"تسهیل دسترسی تمام افراد جامعه به مراقبت های تشخیصی – درمانی هپاتیت"، گفت: فرارسیدن روز جهانی هپاتیت  فرصتی مغتنم و کم نظیر در راستای افزایش حداکثری آگاهی عموم جامعه نسبت به راه های انتقال، پیشگیری و درمان هپاتیت های ویروسی است. 

پزشک مرکز هپاتیت مرکز بهداشت شهرستان کاشان افزود: برنامه حذف هپاتیت سی در ایران تا سال 1410 بواسطه بهره گیری از داروهای موثر و کارآمد در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا رسیدن به این هدف مهم نیازمند ارتقای سطح دانش جامعه و ایجاد فرهنگ آگاهی از هپاتیت، آموزش و بیماریابی فعال در گروه های پرخطرمی باشد.

وی یادآور شد: هر 30 ثانیه یک نفر، جانش را به دلیل ابتلا به هپاتیت B , C از دست می دهند. بعلاوه آزمایش به موقع هپاتیت B,C,D می تواند زندگی افراد مبتلا را نجات دهد. همچنین درمان بهنگام هپاتیت B , C مانع پیدایش سرطان کبد خواهد شد.

هدایتی، با اشاره به اینکه عدم استفاده از سرنگ های آلوده در معتادان تزریقی مانع ابتلا به هپاتیت B,C  می شود، تاکید کرد: عدم مصرف آب و غذای آلوده می تواند از پیدایش عپاتیت A,E جلوگیری کند. 

وی تصریح کرد: واحد مشاوره هپاتیت کاشان در مرکز خدمات جامع سلامت گلابچی و  مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مستقر می باشد و از اوایل سال 1400 به صورت مستمر طبق دستورالعمل های موجود وزارت بهداشت؛ خدمات بیماریابی، پذیرش بیمار و مراجعین پرخطر و انجام مشاوره هپاتیت، تشخیص و پیگیری مراقبت و درمان بیماری هپاتیت های ویروسی را به جامعه کاشان و آران بیدگل ارائه می دهد. 

پزشک مرکز هپاتیت شهرستان کاشان ادامه داد: تاکنون بیش از 300 پرونده فعال مربوط به مبتلایان به هپاتیت بی و سی در مرکز مشاوره هپاتیت تشکیل گردیده و روند شناسائی موارد مثبت جدید و پیگیری مراقبت هپاتیت ب، پیگیری آزمایشات و پاراکلینیک، ویزیت متخصص عفونی و شروع رژیم دارویی هپاتیت سی و درمان  قطعی آن درحال انجام است. 

وی افزود: کلیه افرادی که خود یا یکی از اعضای خانواده آنها سابقه ابتلا به هپاتیت های ویروسی را داشته اند و یا شرایط پرخطر ذکر شده را دارند می توانند به مرکز مشاوره هپاتیت کاشان مراجعه و از خدمات رایگان و محرمانه مرکز بهره مند شوند. 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز