title
کد خبر: 218422
00
هشدار، بیماری های مشترک بین انسان و حیوان را جدی بگیریم

مدیر گروه بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی در مورد بیماری های مشترک بین انسان و دام هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نژاد قادری مدیر گروه بیماری ها به مناسبت روز جهانی زئونوز و هفته ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در مورد این بیماری ها هشدار داد.

محسن نژاد قادری توضیح داد: هرگونه بیماری یا عفونتی که به طور طبیعی بین حیوان و انسان انتقال یابد به عنوان بیماری زئونوز شناخته می شود که مهمترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان در کشور ما شامل ؛ تب مالت، سالک، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کیست هیداتید میباشند.

نژاد قادری در مورد تب مالت گفت : یکی از مهمترین بیماریهای زئونوز است که عمدتا از طریق مصرف شیر و لبنیات محلی آلوده همچنین تماس با ترشحات و دام آلوده و گاهی از راه تنفسی در آغل هم منتقل می شود و باید دام واکسینه شود.

وی از ابتلای ۱۳۳ مورد از رفسنجانی ها به تب مالت در سال ۱۴۰۰خبر داد و گفت: از لبنیات پاستوریزه استفاده شود و در صورت استفاده از شیر فله ( که توصیه نمی شود) از زمان اولین قل زدن به مدت ۵ دقیقه جوشانده شود .

مدیر گروه بیماری ها ادامه داد: شایعترین نوع لیشمانیوز ، سالک پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل وحدود ۲ تا ۸ ماه بعد از گزش، ضایعه ای شبیه جوش و بدون درد در محل گزش پیدا می شود که کم کم به زخم تبدیل می شود .

نژاد قادری یاد آور شد: در سال گذشته ۹۵ مورد مبتلا به سالک در رفسنجان داشتیم و همشهریان در صورت ابتلا به این بیماری به مرکز بهداشت شماره یک شهری مراجعه فرمایند .

سید محسن نژاد قادری بیماری هاری را نوعی بیماری ویروسی خواند که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و از محل گاز گرفتگی وارد بدن می شود و گفت: در سال گذشته ۱۵۵۳ نفر از همشهریان دچار حیوان گزیدگی شدند که توصیه می شود جهت پیشگیری از ابتلا به هاری بلافاصله بعد از گزیده شدن محل گزش را با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کاملا شسته و بدون فوت وقت به مرکز پیشگیری درمان هاری مستقر در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع)مراجعه فرمایند.

نژاد قادری از تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یاد کرد و گفت: در سال جاری یک مورد مبتلا به این بیماری در رفسنجان داشته ایم .ناقل این بیماری کنه ها هستند. دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه ، کارکنان بهداشتی و بیمارستان و حتی خانم های خانه دار بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند . بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ، نگه داری دام به صورت بهداشتی، عدم ذبح دام در منازل و معابر، خرید گوشتهای مورد تایید دامپزشکی ونگه داری از گوشت در یخچال ۲۴ ساعت پس از خریدای و خرد کردن آن با دستکش است.

وی تاکید کرد: با توجه به نزدیک بودن به عید قربان توصیه می شود :

۱- دام مورد نیاز از مراکز معتبر و با تایید دامپزشک خریداری شود

۲- برای ذبح دام از روپوش، پیش بند، دستکش وچکمه استفاده شود

۳- گوشت قربانی را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس نسبت به قطعه قطعه کردن و توزیع آن اقدام شود

۴- از مصرف جگر، دل، قلوه و گوشت به صورت خام و یا نیمه پز خودداری شود .

مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی همچنین کیست هیداتید را یاد آوری کرد و توضیح داد: این یک بیماری انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که میزبان اصلی آن گوشتخواران بویژه سگ سانان هستند .کرم بالغ در روده سگ زندگی می کند و تخم های خود را از طریق مدفوع به محیط بیرون می رساند که این تخم ها برای انسان و دام آلوده کننده است .جهت پیشگیری از این بیماری لازم است که بهداشت فردی رعایت شود و سبزیجات و میوه های بوته دار زمینی مخصوصا توت فرنگی و غیره پس از شستن و ضد عفونی شدن استفاده شوند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز