title
کد خبر: 217949
00
نکاتی برای کاهش اثرات آلودگی هوا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به نکاتی برای کاهش اثرات آلودگی هوا، تأکید کرد: سالمندان، بیماران قلبی، تنفسی، زنان باردار و افرادی که در معرض آسیب هستند در این شرایط تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدرضا اکبری روز دوشنبه 13 تیرماه 1401 در پی افزایش شاخص آلودگی هوا در بجنورد و شهرستان‌های استان عنوان کرد: با توجه به آمار اعلام‌شده از سوی مدیران محیط زیست استان، آلایندگی هوا برای تمام گروه‌ها پرخطر است.

وی تأکید کرد: در شرایط آلودگی هوا، تقاضا داریم که افراد تا حد امکان از تردد در فضای باز که آنها را بیشتر در معرض آلاینده ها قرار می دهد، خودداری کنند و در این ایام هنگام خروج از منزل حتما ماسک بزنند تا به میزان بالایی حفاظت فردی در مقابل آلودگی هوا ایجاد شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در این شرایط، هر گونه فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در هوای آلوده منجر به آسیب جدی به سیستم تنفسی افراد می‌شود، افزود: در صورت استفاده از خودروی شخصی، شیشه های خودرو را بالا بکشید و تهویه خودرو را در حالت گردش هوای داخل قرار دهید تا هوای آلوده وارد کابین خودرو نشود.

دکتر اکبری گفت: درصورتی که به ضرورت از منزل خارج می شوید، حتماً از ماسک مناسب جهت جلوگیری از تنفس هوای آلوده و همچنین ازعینک مناسب جهت پیشگیری از مواجهه چشم ها با هوای آلوده استفاده نمایید.

وی در رابطه با فعالیت کارکنانی که به واسطه شغلی بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند ( پاکبان ها و ماموران پلیس) نیز عنوان کرد: این افراد باید حتما از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کنند.

وی به افراد توصیه کرد: در ایام آلودگی هوا بیشتر غذاهای سالم مانند لبنیات ازجمله مصرف شیر، ماست کم‌چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات برای کاهش اثرات آلاینده های هوا استفاده شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه مراقبت از کودکان، مادران  باردار، سالمندان، بیماران آسمی، افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است؛ تصریح کرد: درصورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی- عروقی، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه اضطراری آلودگی هوای استان که صبح امروز 13 تیرماه در محل استانداری و با حضور دستگاه‌های عضو برگزار شد، گفت: به دلیل وجود شاخص آلایندگی بالای هوا، تعطیلی فعالیت بخش‌های خصوصی، دولتی، مراکز فرهنگی، ورزشی، اصناف و بازاریان، بانک‌ها در شیفت عصر امروز و فردا ازجمله مصوبات این جلسه بود که از سوی مدیرکل مدیریت بحران استانداری اعلام شد.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز