title
کد خبر: 217287
00
تاثیر عوامل محیطی بر خطر مرگ و میر

محققان آمریکایی با همکاری دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مطالعه جدیدی تاثیر عوامل محیطی بر خطر مرگ و میر، به ویژه خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را بررسی کرده اند.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعه جدیدی توسط محققان دانشکده پزشکی NYU Grossman و دانشکده پزشکی Icahn در مونت سینای، با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد که عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض سطوح بالاتر از میانگین آلودگی هوا در فضای باز، خطر مرگ را تا 20 درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری ‌های قلبی عروقی را تا 17 درصد افزایش می ‌دهد.

استفاده از اجاق ‌های هیزمی یا نفت ‌سفید برای پختن غذا یا گرم کردن خانه، که به خوبی از طریق دودکش تهویه نمی ‌شوند، خطر کلی مرگ را افزایش می‌ دهد. زندگی دور از کلینیک های پزشکی تخصصی و نزدیک جاده های شلوغ نیز بر افزایش این خطر موثرند.

یافته های این مطالعه از بررسی داده ‌های بهداشتی شخصی و محیطی جمع ‌آوری ‌شده از حدود 50 هزار روستایی عمدتاً فقیر ساکن استان گلستان در شمال شرقی ایران به دست آمد. همه شرکت کنندگان در این مطالعه بالای 40 سال سن داشتند.به گزارش سیناپرس، در مقایسه با افرادی که دسترسی آسان‌ تری به خدمات پزشکی تخصصی دارند، افرادی که دورتر از کلینیک ‌هایی با آزمایشگاه‌ های مناسب که قادر به باز کردن انسداد شریان ‌های گرفته هستند، زندگی می ‌کنند، به ازای هر 10 کیلومتر مسافت، 1 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. 

محققان می گویند، مطالعه ما نشان می دهد عوامل محیطی کلیدی از جمله آلودگی هوا، دسترسی به خدمات بهداشتی مدرن و نزدیکی به جاده ‌های پر سر و صدا و آلوده، نقش پررنگی در تمام علل مرگ به ویژه مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی عروقی ایفا می کنند. 

پژوهشگران اضافه کرده اند: این نتایج فرصت جدیدی را برای سیاست گذاران سلامت نشان می دهد تا با کاهش تأثیر عوامل خطرزای محیطی مانند آلودگی هوا بر سلامت قلب و عروق، بار بیماری را در جوامع خود کاهش دهند. 

 تیم تحقیقاتی قصد دارد به مطالعات خود ادامه داده و امیدوار است که این مدل پیش بینی را در کشورهای دیگر نیز اعمال کند. 

محققان اظهار داشته اند: این ابزار علمی جدید می تواند به عنوان یک راهنما برای سنجش تاثیر تغییرات محیطی، سبک زندگی و سلامت شخصی در کاهش نرخ مرگ و میر در سراسر جهان، مورد استفاده قرار گیرد.به گزارش سیناپرس،  یافته های تحقیقاتی فوق در مجله PLOS ONE منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز