title
کد خبر: 216374
00
این کار به طرز شگفت انگیزی خواب را باکیفیت می‌کند

تحقیقات جدید نشان می دهد خواب در کنار همسرتان می تواند بسیار مفید بوده و مزایای استفاده از تخت مشترک با شریک زندگی شامل بی خوابی کمتر، خستگی کمتر و زمان بیشتر خوابیدن با کیفیت بیشتر است.

به گزارش بهداشت نیوز، تیمی از محققان دانشگاه آریزونا تصمیم گرفتند تا رابطه بین اشتراک تخت، کیفیت خواب و سلامت روان را بررسی کنند. تحقیقات آنها به این نتیجه رسید که بزرگسالانی که با همسر و  شریک زندگیشان یک تخت مشترک دارند در مقایسه با افرادی که به تنهایی می خوابند از خواب بهتری برخوردارند.

این یافته ها نشان می دهند که خوابیدن با شریک زندگی با نمره افسردگی، اضطراب و استرس کمتر و حمایت اجتماعی و رضایت بیشتر از زندگی و روابط صمیمانه تر مرتبط است.

برعکس، تنها خوابیدن با نمرات افسردگی بالاتر، حمایت اجتماعی کمتر و رضایت کمتر از زندگی و رابطه همراه است.

در این میان باید تاکید کرد والدینی که شب‌ ها بچه‌ هایشان را در رختخواب خود راه می دهند دچار مشکلات بیشتری در خواب هستند و محققان توصیه می کنند به هیچ عنوان کودکان را در تخت والدین نخوابانید.

بر اساس این مطالعه مشخص شد که خوابیدن والدین در کنار کودکان با استرس بیشتری همراه است. کسانی که بیشتر شب‌ ها با فرزندشان می‌ خوابیدند، شدت بی‌ خوابی، خطر آپنه خواب بیشتر و کنترل کمتری بر خواب خود گزارش کردند.

در همین حال، نتایج نشان می ‌دهد کسانی که بیشتر شب ‌ها با شریک زندگی خود در یک رختخواب مشترک بودند، نسبت به کسانی که گفتند هرگز با شریک زندگی خود در تختخواب مشترک نیستند، بی‌ خوابی و خستگی کمتر و سپری کردن زمان بیشتری را در خواب گزارش کردند. علاوه بر این کسانی که با شریک زندگی خود می‌ خوابیدند سریع ‌تر به خواب رفته، پس از به خواب رفتن مدت طولانی‌ت ری در خواب ماندند و خطر آپنه خواب کمتری داشتند.

براندون فوئنتس، محقق ارشد بخش روانپزشکی دانشگاه آریزونا و سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق، می ‌گوید: خوابیدن در کنار همسر فواید زیادی از جمله کاهش خطر آپنه خواب، شدت بی ‌خوابی و بهبود کلی کیفیت خواب داشته و به طور کلی برای سلامت خوب است.

دکتر مایکل گراندنر، نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر برنامه تحقیقات خواب و سلامت در دانشگاه در این رابطه می ‌افزاید: مطالعات تحقیقاتی بسیار کمی این موضوع را مورد بررسی قرار می ‌دهند اما یافته‌ های ما نشان می ‌دهد این خوابیدن به همراه شریک زندگی چقدر می تواند مهم باشد.

این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل داده‌ های جمع‌آوری ‌شده در مطالعه فعالیت خواب و سلامت، رژیم غذایی، محیط و اجتماعی ‌سازی روی ۱۰۰۷ بزرگسال در سن کار بود.  نوع خواب افراد فوق با نظرسنجی ها و فاکتورهای سلامت خواب و با ابزارهای رایجی مانند مقیاس خواب آلودگی Epworth، شاخص شدت بی خوابی و نمره آپنه STOP-BANG ارزیابی شد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Sleep online منتشر و در نشست سالانه انجمن های حرفه ای خواب، SLEEP 2022، ارائه شده است.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز