title
کد خبر: 215338
00
کبد چرب گرید ۱ چیست؟ / علائم  و درمان خانگی

کبد چرب گرید یک به مرحله اول این بیماری اشاره دارد که به آن کبد چرب ساده یا استئاتوز کبدی می‌گویند. در این مرحله، چربی اضافی در سلول‌های کبد شما جمع می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، کبد چرب گرید یک، معمولا بی ضرر در نظر گرفته می‌شود. در این بیماری شما معمولاً هیچ علامتی ندارید و ممکن است تا زمانی که با نتایج غیرطبیعی در آزمایش چکاپ برخورد نکنید، متوجه آن نشوید. از آنجایی که کبد چرب grade 1 حداقل علائم را دارد، بهترین امید به درمان هم متعلق به این مرحله از بیماری کبد چرب غیرالکلی است.

همانطور که کبد چرب به مراحل بعدی پیشرفت می‌کند، بسیار بحرانی می‌شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان و درمان فوری دارد. با این حال، اگر اقدامات و مراقبت‌های لازم را در همان مرحله اول انجام دهید، ممکن است به مراحل شدید بعدی تبدیل نشود.

علائم کبد چرب گرید یک چیست؟

این بیماری تقریبا هیچ علامتی ندارد و کاملا خاموش است، اما با انجام آزمایش‌های عملکرد کبد، سی تی اسکن و سونوگرافی می‌توان از وجود این بیماری آگاه شد. به طور کلی علائم کبد چرب گرید ۱ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    ضعف
    خستگی با فعالیت متوسط
    احساس پری در معده
    بی حالی. 

درمان‌های خانگی کبد چرب مرحله اول

بیشتر روش‌های درمان خانگی کبد چرب بر تغییر شیوه زندگی مبتنی هستند. در ادامه تغییراتی که باید در زندگی‌تان ایجاد کنید را بررسی خواهیم کرد.

۱. کاهش وزن

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، باید سعی کنید میزان کالری مصرفی روزانه خود را کاهش دهید و فعالیت بدنی بیشتری برای کاهش وزن داشته باشید. کاهش کالری حیاتی‌ترین عامل برای کاهش وزن و مدیریت کبد چرب Grade 1 است. اگر در گذشته برای کاهش وزن تلاش کرده‌اید و موفق نشده‌اید، از پزشک تغذیه و مربی باشگاه کمک بگیرید.

۲. ورزش و تحرک بیشتری داشته باشید.

در بیشتر روزهای هفته سعی کنید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است ورزش کردن برایتان مفیدتر باشد. اما اگر در حال حاضر روزانه ورزش نمی‌کنید، توصیه‌های پزشک خود را دریافت کرده و به آرامی شروع کنید.

۳. دیابت خود را کنترل کنید.

کالری و قند دریافتی در افراد دیابتی راحت‌تر به چربی تبدیل می‌شوند. از این رو افراد دیابتی برای پیشگیری ابتلا به کبد چرب گرید یک باید به صورت مداوم قند خون خود را چک کنند و یک رژیم غذایی خوب برای خود داشته باشند. همچنین ترک سیگار و از بین بردن استرس نیز در مدیریت دیابت به شما کمک خواهد کرد.

۴. کلسترول دریافتی خود را کاهش دهید.

یک رژیم غذایی گیاهی سالم، داروها و ورزش می‌تواند به حفظ تری گلیسیرید و کلسترول شما در سطوح سالم کمک کند. با کاهش کلسترول، چربی کمتری در رگ‌ها و کبد شما انباشته خواهد شد.

۵. برای مبتلا نشدن به کبد چرب گرید یک، از کبد خود محافظت کنید.

از هر چیزی که می‌تواند فشار اضافی را به کبد شما تحمیل کند اجتناب کنید. مثلا الکل ننوشید. دستورالعمل‌های موجود در تمام داروهای بدون نسخه و همچنین داروهای تجویز‌شده را دنبال کنید. قبل از استفاده از هر گونه داروهای گیاهی با پزشک مشورت کنید زیرا همه محصولات گیاهی بی‌خطر نیستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز