title
کد خبر: 214446
00
ساختار سه بعدی دروازه اصلی کبد کشف شد

پژوهشگران فرانسوی و بلژیکی در یک تحقیق نوین روی اندام مهم کبد، موفق به شناسایی ساختار دقیق و سه بعدی پروتئینی شده اند که به عنوان یک دروازه اصلی برای این عضو اساسی بدن کار می کند و در ورود و خروج مواد و همچنین ویروس ها موثر است.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان بین المللی یک مطالعه پیشگامانه را در مورد ساختار سه بعدی و عملکرد یک پروتئین مرکزی در کبد و دو معماری مختلفی که می تواند اتخاذ کند منتشر کرده اند که به عنوان ورودی سلولی اصلی این اندام مهم نه تنها برای نمک های صفراوی، بلکه برای برخی از ویروس های هپاتیت به شمار می آید.

این پروتئین که NTCP نام دارد، اگرچه یک دروازه ضروری برای کبد است، اما تاکنون به خوبی توصیف نشده بود. پروتئین فوق که یک پلی پپتید ناقل Na -taurocholate است و منحصراً در غشای سلول‌های کبدی قرار دارد، امکان بازیافت مولکول‌های اسید صفراوی را فراهم می‌کند و همچنین، گیرنده سلولی ویروس های هپاتیت B و D انسانی (HBV/HDV) است. 

NTCP یک پروتئین دشوار برای مطالعه است. وزن آن تنها 38 کیلو دالتون است، در حالی که میکروسکوپ الکترونی کرایو، یعنی فناوری مورد استفاده برای مطالعه این نوع مولکول، فقط برای مولکول هایی با وزن بیش از 50 کیلو دالتون کار می کند. به گزارش سیناپرس،بنابراین، تثبیت و مطالعه آن، همواره چالشی بزرگ در دنیای علم بوده است.

این در حالی است که درک بهتر NTCP می تواند توسعه درمان هایی را که به طور خاص برای کبد طراحی شده اند و برای مبارزه با عفونت HBV و HDV امکان پذیر کند.

در این راستا، دانشمندان موسسات مختلفی از جمله CNRS و انستیتو پاستور فرانسه در کنار انستیتو Vlaams و دانشگاه Vrije بروکسل بلژیک، مجموعه‌ای از قطعات آنتی‌بادی را که NTCP را هدف قرار می‌دهند، توسعه داده و آزمایش کردند.

آن ها ساختارهای سه‌بعدی کمپلکس‌های حاصل را با استفاده از میکروسکوپ کرایو الکترونی تعیین کردند و سپس قطعات آنتی‌بادی مختلف تثبیت شدند و اشکال مختلفی از NTCP را نشان دادند.

تیم تحقیقاتی توانست دو ترکیب ضروری NTCP را توصیف کند: یکی «وضعیت باز» که در آن پروتئین منافذ غشایی بزرگی را به نمک‌های صفراوی باز می‌کند و همچنین ویروس های هپاتیت های HBV و HDV می‌توانند به آن متصل شوند، و ترکیب دوم، «وضعیت بسته» که مانع از شناسایی توسط ویروس‌ها می‌شود.

به گفته محققان، ترکیب اول، یعنی «وضعیت باز» بسیار شگفت‌انگیز است، زیرا هیچ ناقل مولکولی شناخته‌شده دیگری چنین منافذ بازی را ایجاد نمی کند.به نوبه خود، ترکیب دوم نیز می تواند به یافتن مولکول های ضد ویروسی که از عفونت HBV و HDV جلوگیری می کنند کمک کند. 

حالا تیم تحقیقاتی قصد دارد به کار خود برای روشن کردن کامل عملکرد NTCP ادامه دهد. این کار به شناخت راه های بهتر کنترل بیماری های نظیر هپاتیت کمک خواهد کرد.

گفتنی است این یافته ها در مجله Nature منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز