title
کد خبر: 213890
00
اختصاصی/ عواقب مصرف آنتی‌بیوتیک برای نوزاد

کارشناسان معتقدند پزشکان باید استفاده از آنتی‌بیوتیک را به گونه‌ای در نظر بگیرند که کمترین آسیب را به میکروبیوم نوزادان وارد کند.

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز،‌ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که درمان نوزادان تازه متولد شده با آنتی‌بیوتیک با کاهش باکتری‌های سالم و لازم برای هضم شیر در بدن آنها، مرتبط است. این یافته‌ها در مجله Nature Communications منتشر شده است. کارشناسان می‌گویند که پزشکان باید استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را به گونه‌ای در نظر بگیرند که کمترین آسیب را به میکروبیوم نوزادان وارد کند؛ گروه میکروب‌هایی که در بدن ما زندگی می‌کنند.
بر اساس دستورالعمل‌های فعلی، آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای طیف وسیعی از باکتری‌ها تجویز می‌شوند، در حال حاضر برای چهار تا ۱۰ درصد از نوزادان به دلیل عفونت‌های مشکوک تجویز می‌شود. با این حال، متخصصان می‌گویند که در بیشتر موارد آنتی‌بیوتیک‌ها غیرضروری تجویز می‌شوند، زیرا تنها بخش کوچکی از کسانی که داروها را دریافت می‌کنند، در نهایت به عنوان فرد مبتلا به عفونت تشخیص داده می‌شوند.
این تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک برای اطمینان از درمان زودهنگام کسانی است که در نهایت به عفونت مبتلا شده‌اند، زیرا هر تأخیری ممکن است تهدیدی جدی برای زندگی فرد باشد. محققان دانشگاه‌های ادینبورگ و بیرمنگام و بیمارستان اسپارن و مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند، یک کارآزمایی بالینی را با حضور ۲۲۷ نوزاد انجام دادند تا چگونگی تأثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بر میکروبیوم نوزادان را تجزیه و تحلیل کنند. حدود ۱۴۷ نوزاد مشکوک به سپسیس یکی از سه درمان استاندارد آنتی‌بیوتیکی دریافت کردند. نتایج آنها با نتایج ۸۰ نوزادی که هیچ عفونت مشکوکی نداشتند و آنتی بیوتیک برای آنها تجویز نشده بود، مقایسه شد.
از تمام نوزادان قبل و بعد از درمان و در سنین یک، چهار و ۱۲ ماهگی نمونه رکتوم یا مدفوع گرفته شدند. نمونه‌ها برای میکروب‌هایی که میکروبیوم تازه تشکیل شده آن‌ها را تشکیل می‌دهند و ژن‌های باکتریایی مرتبط با مقاومت ضد میکروبی، آنالیز شدند. برای نوزادانی که آنتی بیوتیک تجویز شده بود، کاهش قابل توجهی در سطح گونه‌های مختلف بیفیدوباکتریوم در مقایسه با نوزادانی که درمان آنتی‌بیوتیکی نداشتند، مشاهده شد. این میکروب‌ها به هضم شیر مادر کمک کرده و سلامت روده را ارتقا می‌دهد، در عین حال ایمنی در برابر عفونت را نیز تقویت می‌کند.
این تیم همچنین افزایش باکتری‌های بالقوه بیماری‌زا و تعداد و فراوانی ژن‌های مرتبط با مقاومت ضد میکروبی را در گروهی که آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کردند، تشخیص دادند. تغییر در ۲۵۱ از ۶۹۵ باکتری مختلف بررسی شده پس از درمان مشاهده شد که تعادل بین باکتری‌های خوب و بد را به نفع میکروب‌های بالقوه مضرتر تغییر داد. تغییرات در میکروبیوم و ژن های مقاومت ضدمیکروبی حداقل به مدت ۱۲ ماه ادامه داشت و با شیردهی که به سیستم ایمنی بدن کودک کمک می‌کند، بهبود نیافت.
از بین سه رژیم درمانی آنتی‌بیوتیکی آزمایش‌شده، ترکیب پنی‌سیلین و جنتامایسین کمترین اثر مضر را بر میکروبیوم روده نوزاد و تعداد ژن‌های مقاومت ضد میکروبی که ظاهر می‌شوند، دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که این ترکیب خاص از آنتی‌بیوتیک‌ها ترجیحاً باید هنگام درمان عفونت‌های مشکوک در نوزادان تجویز شود.


منبع: HidustanTimes/ مارس ۲۰۲۲
مترجم: لیلا فرجی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز