title
کد خبر: 212789
00
 ابزاری نامرئی ولی قدرتمند برای کنترل کرونا

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که تهویه هوا از مهمترین عوامل کنترل کروناست، گفت: یکی از قدرتمند ترین ابزارها در برابر انتقال کرونا تهویه مناسب هواست؛ ابزاری نامرئی ولی با کفایت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا ناجی با اشاره به این که یکی از قدرتمند ترین و مهم ترین ابزارها در برابر انتقال کرونا، تهویه هواست اظهار کرد: تهویه هوا ابزاری است که کیفیت هوا را به صورت نامرئی بهبود می بخشد.


وی با بیان این که سایر ابزارهای مبارزه با کووید ملموس تر است افزود: تجسم نحوه رفتار ویروس در فضاهایی با تهویه ضعیف می تواند به ما در درک بهتر تاثیربازدارندگی آن کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی توضیح داد: به طور مثال اگر فردی در گوشه اتاقی فاقد تهویه کافی سیگار بکشد، آن اتاق پر از دود می شود و سایرین نیز آن هوا را تنفس می کنند ولی در تهویه مطبوع، این مشکل به مراتب کمتر است.

دکترناجی تاکید کرد: همه در یک اتاق باهم دائما هوایی را تنفس می کنند که به تازگی از ریه های افراد دیگر در آن اتاق خارج شده است و این موضوع بسته به میزان تهویه می تواند متفاوت باشد.
 
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه در ادامه با بیان این که افرادی که در حال تنفس در یک اتاق هستند مدام در حال تبادل میکروبیوم های تنفسی خود با یکدیگرند، گفت: این در شرایطی مشکل ایجاد می کند که فردی دارای بیماری عفونی تنفسی باشد.

به گفته این استاد دانشگاه اگر فردی بیماری عفونی تنفسی داشته باشد، آنتی ذرات معلق تنفسی می توانند حامل میکروب باشند و این موضوع مشکلاتی برای سایرین ایجاد می کند.

دکتر ناجی با بیان این که کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود ادامه داد: شستن دستها و فاصله گذاری اجتماعی برای کنترل کرونا موثر است ولی برای محافظت در برابر قطرات تنفسی حامل ویروس که توسط افراد آلوده در هوا منتشر می شوند، کافی نیست.

وی ادامه داد: این مشکل در محیط های سرپوشیده یا بسته به ویژه محیط هایی که شلوغ هستند و تهویه ناکافی ندارند شدیدتر است.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با بیان این که امروز در سراسر دنیا بحث و اصرار بر ضرورت بازگشایی هایی است تاکیدکرد: باید برای کاهش و قطع زنجیره کرونا، ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی فضاهای اختصاص داده شده به کلاس های درس و اماکن پرتردد از تهویه مناسب برخوردار باشند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز