title
کد خبر: 212497
00
 توصیه های مهم برای سلامت دهان و دندان در روزه داری

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از الویت های مهم سلامت در روزه داری به بیان توصیه هایی به روزه داران پرداخت.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر بهناز ولیزاده کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی، روزه را یکی ازواجبات دین اسلام برشمرد که تاثیرات مفیدی بر سلامت جسم و روح فرد دارد .

وی با اشاره به فواید روزه داری بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه میهمانی خدا تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف مواد غذایی شیرین نظیر خرما، حلوا، زولبیا و بامیه و شله زرد در وعده های افطاری و سحری، رعایت بهداشت دهان و دندان یکی  از الویت‌های مهم سلامت در ایام روزه داری است.

توصیه های مهم برای سلامت دهان  و دندان در روزه داری

دکتر ولیزاده به روزه داران توصیه کرد در ماه مبارک رمضان به بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: بهتر است هرسال افراد قبل از شروع ماه رمضان به دندانپزشک مراجعه کنند تا از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوند و چنانچه نیاز به درمان دندانپزشکی داشتند پیش از شروع ماه رمضان اقدام کنند تا در ایام روزه داری دچار دندان درد، عفونت و یا سایر مشکلات دهان و دندان نشوند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی با تاکید بر اهمیت مسواک زدن در روزه داری خاطرنشان کرد: مسواک زدن در هنگام روزه داری اگر با دقت کافی انجام شود سبب باطل شدن روزه نمی شود.

دکتر بهناز ولیزاده تاکید کرد که افراد شبها قبل از خواب  و پس از صرف وعده سحری حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنند و  دندانها و فضاهای بین دندانی را کاملا تمیز کنند.

به گفته وی برخی موادغذایی مانند سیر وپیاز باعث ایجاد بوی بد دهان می شوند بنابراین افراد باید از خوردن این مواد در وعده سحری اجتناب کنند.

این کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت با اشاره به خشکی دهان روزه داران در ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به این که در هنگام روزه داری فرد ساعات طولانی از خوردن و آشامیدن اجتناب می کند دچار خشکی دهان شده و تجمع پلاک میکروبی برروی سطح دندانهایش افزایش می یابد .

دکتر بهناز ولیزاده تاکید کرد: افراد برای جلوگیری از بروز مشکلات دندانی در اثر خشکی دهان در طی روزه داری باید علاوه بر قبل از خواب و بعد از صرف سحری در طول روز نیز شست‌وشوی دهان خود را انجام دهند.

وی یادآور شد: در برخی افراد به علت گرسنگی و استفاده بدن از ذخایر چربی برای تامین کالری مورد نیاز، بوی خاصی از دهان استشمام می شود که پس از صرف افطار خودبه خود برطرف می‌شود.

بنابر گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود به افرادی که عادت به نوشیدن شیر قبل از خواب شب دارند نیز توصیه کرد قبل از مسواک زدن شیر بنوشند و در نهایت با دهان پاکیزه بخوابند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز