title
کد خبر: 211183
00
نشانه‌های اولیه سرطان ریه را بشناسید

سرطان ریه همیشه در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند و بیماری بسیاری از افراد تا زمانی که پیشرفت نکرده باشد تشخیص داده نمی شوند. با این حال، چند علامت و نشانه اولیه وجود دارد که در برخی افراد رخ می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، علائم و نشانه های اولیه سرطان ریه عبارتند از:

    سرفه ای که متوقف نمی شود یا تغییر می کند
    تغییرات تنفسی یا خس خس سینه
    بدن درد
    صدای خشن و خشن
    کاهش وزن غیر قابل توضیح

سرفه ای که قطع نمی شود یا تغییر می کند

برای سرفه جدیدی که ادامه دارد، هوشیار باشید. سرفه همراه با سرماخوردگی یا عفونت تنفسی در عرض یک هفته یا بیشتر برطرف می‌شود، اما سرفه‌های مداوم می‌تواند از علائم سرطان ریه باشد. همچنین به هرگونه تغییر در سرفه مزمن توجه کنید، به خصوص اگر سیگار می کشید. اگر سرفه های زیر را دارید فوراً با پزشک ملاقات کنید:

    ماندگار است
    بیشتر شده است
    عمیق تر شده است
    خشن به نظر می رسد
    همراه با خون است
    مقدار زیادی موکوس تولید می کند

تغییرات تنفسی یا خس خس سینه

تنگی نفس نیز از علائم احتمالی سرطان ریه است. اگر سرطان ریه راه هوایی را مسدود یا باریک کند، یا اگر مایع ناشی از تومور ریه در قفسه سینه جمع شود، تغییرات در تنفس ممکن است رخ دهد. زمان هایی که احساس می کنید تنگی نفس دارید یادداشت کنید. اگر بعد از بالا رفتن از پله ها یا انجام کارهایی که زمانی برایتان آسان بود، نفس کشیدن برایتان دشوار است، آن را نادیده نگیرید.

هنگامی که راه های هوایی منقبض، مسدود یا ملتهب می شود، ریه ها ممکن است هنگام نفس کشیدن صدای خس خس یا سوت تولید کنند. این می تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها خوش خیم و به راحتی قابل درمان هستند. با این حال، خس خس سینه همچنین می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد، بنابراین بهتر  است آن را به پزشک خود اطلاع دهید. بهتر است تصور نکنید که خس خس ناشی از آسم یا آلرژی است. از پزشک خود بخواهید علت را تأیید کند.

بدن درد

سرطان ریه ممکن است باعث ایجاد درد در قفسه سینه، شانه یا پشت شود. این امر می تواند هنگام سرفه یا در طول روز اتفاق بیفتد. اگر متوجه هر نوع درد در قفسه سینه شدید و دردها به شکل زیر بود به پزشک مراجعه کنید:

    تیز
    خسته کننده
    ثابت
    متناوب

همچنین باید توجه داشته باشید که آیا به یک ناحیه خاص محدود می شود یا در سرتاسر قفسه سینه رخ می دهد.

هنگامی که سرطان ریه باعث درد قفسه سینه می شود، ناراحتی ممکن است ناشی از بزرگ شدن غدد لنفاوی یا متاستاز به دیواره قفسه سینه، پوشش اطراف ریه ها (به نام پلورا) یا دنده ها باشد. سرطان ریه که به استخوان‌ها گسترش یافته است ممکن است در پشت یا سایر نواحی بدن نیز درد ایجاد کند. درد استخوان اغلب در شب بدتر می شود و با حرکت افزایش می یابد. سردرد گاهی اوقات می تواند نشانه ای از متاستاز (گسترش) سرطان ریه به مغز باشد. با این حال، همه سردردها با متاستازهای مغزی مرتبط نیستند.

صدای خشن

اگر تغییر قابل توجهی در صدای خود می شنوید، یا اگر شخص دیگری به این موضوع اشاره می کند که صدای شما عمیق تر و خشن تر به نظر می رسد، ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید. یک سرماخوردگی ساده می تواند باعث گرفتگی صدا شود، اما این علامت ممکن است در صورت تداوم، به چیز جدی تری اشاره کند. گرفتگی صدا مربوط به سرطان ریه زمانی رخ می دهد که تومور بر عصب کنترل کننده حنجره تأثیر بگذارد.

کاهش وزن بدون دلیل

کاهش وزن غیرقابل توضیح به میزان ۱۰ پوند یا بیشتر می تواند ناشی از بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان ریه باشد. هنگامی که سرطان وجود دارد، این کاهش وزن می تواند ناشی از مصرف انرژی سلول های سرطانی باشد. همچنین می تواند ناشی از تغییراتی در نحوه استفاده بدن از انرژی غذا باشد. اگر تلاشی برای کاهش وزن نداشته اید، مهم است که تغییر در وزن خود را نادیده نگیرید. ممکن است سرنخی برای تغییر در سلامتی شما باشد.

علائم و نشانه های کمتر رایج

علائم و نشانه های کمتر شایع سرطان ریه عبارتند از:

    انگشت چماقی
    مشکل در بلع
    تورم صورت یا گردن
    لخته شدن خون

منبع: drdr


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز