title
کد خبر: 211180
00
برای گلودرد چه بخوریم؟

گلودرد اغلب اولین نشانه سرماخوردگی یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی محسوب می شود و می‌تواند باعث شود که شما احساس ناراحتی کنید و تمایلی به خوردن نداشته باشید – اما برای تسریع روند بهبودی، مهم است که در هنگام بیماری سوخت مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، اگرچه اشتهای شما معمولا در هنگام بیماری زیاد نیست اما سعی کنید تا جایی که می توانید مواد مغذی مصرف کنید. در حالی که هیچ ماده غذایی گلودرد را درمان نمی کند اما انتخاب های خاصی وجود دارد که می تواند به تسکین سوزش و تورم گلو کمک کند و در عین حال باعث بهبودی شود.

1 سوپ مرغ

مادربزرگ شما درست می گفت – سوپ مرغ واقعا به مبارزه با سرماخوردگی و عفونت کمک می کند. دانشمندان کشف کرده‌اند که سوپ مرغ به مهار حرکت نوتروفیل‌ها، گلبول‌های سفید خون که در برابر عفونت دفاع می‌کنند، کمک می‌کند و مایعات گرم حرکت مخاط بینی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، آب گوشت شما را هیدراته نگه می دارد و نمک به بافت های شما امکان می دهد مایعات را حفظ کنند. امتیاز دیگری که میتوان به این غذا داد، خوشمزگی آن است!

2 عسل

عسل یکی دیگر از موادی است که به دلیل فواید دارویی آن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. مطالعات نشان داده اند که آن در دفع عفونت های باکتریایی و ویروسی موثر است. اما حواستان باشد که به میزان مناسب مصرف کنید زیرا قند بالای آن می تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد.

3 ماست

ماست منبع عالی پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی های سالم است. این ماده غذایی سرشار از باکتری های پروبیوتیک است که به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. به علاوه، بافت خنک و نرم، آن را به منبعی ایده آل برای تغذیه در زمان بیماری تبدیل می کند.

4 پوره سیب زمینی

مصرف غذاهای نرم هنگام بیماری بسیار توصیه می شود از جمله پوره سیب زمینی. پوست سیب زمینی حاوی منیزیم، ویتامین C و آنتی اکسیدان های مفید است، موادی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند، بنابراین هنگام له کردن، پوست آن را حفظ کنید و دور نریزید. قبل از صرف غذا اجازه دهید تا کاملا خنک شود زیرا داغ بودن آن ممکن است موجب تحریک بیشتر گلو شود.

5 تخم مرغ

تخم مرغ دارای دوزهای مناسب ویتامین D و ویتامین B12 و همچنین مواد معدنی مانند روی، آهن و سلنیوم است که همگی به مبارزه با عفونت کمک می کنند. شما این ماده غذایی را می توانید به روش های مختلف سرو و نوش جان کنید (آبپز یا همزده).

6 بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر سرشار از فیبر و موادی مانند منیزیم، روی و آنتی اکسیدان‌ها بوده و ماده غذایی بسیار خوبی برای کمک به دفع سموم بدن محسوب می شود. بافت نرم آن باعث می‌شود هنگام گلودرد، قورت دادن آن آسان باشد.

7 زنجبیل

این ریشه که منشا آن چین است در کاهش درد و التهاب عالی است و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کند. خواص ضد تهوع آن نیز اثبات شده است. مطالعات نشان می دهد که ترکیب زنجبیل با عسل اثربخشی هر یک از مواد را به تنهایی افزایش می دهد.

8 بستنی

مواد غذایی سرد مانند بستنی به تسکین گلودرد و کاهش التهاب کمک می کنند. باز هم فراموش نکنید که به یک قاشق غذاخوری اکتفا کنید، زیرا قند بیش از حد آن ممکن است اثربخشی سیستم ایمنی را مهار کند.

9 اسموتی ها

اسموتی های تهیه شده بدون قند یا قند کم مانند انواع توت ها، کلم پیچ یا کرفس حاوی آنتی اکسیدان بالایی هستند و به تسکین گلو و تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

دیگر مواد غذایی و نوشیدنی های مفید برای گلودرد

غذاهایی که نرم هستند و قورت دادن آنها بسیار آسان است برای بهبود گلودرد بهتر هستند. بافت نرم به پایین آوردن میزان تحریک گلو کمک می کند. غذاها و نوشیدنی های گرم نیز می توانند به تسکین گلو کمک کنند.

لیستی از مواد غذایی مفید برای گلودرد:

    پاستای گرم و پخته شده شامل ماکارونی و پنیر
    دسرهای ژلاتینی
    سبزیجات پخته شده
    اسموتی میوه یا سبزیجات
    سوپ های بر پایه آبگوشت و خامه
    شیر
    آب میوه های غیر اسیدی مانند آب انگور یا سیب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز