title
کد خبر: 211148
00
افزایش ابتلا به بیماری کبد چرب در دوران کرونا

یک متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بیماری کبد چرب یک بیماری بسیار شایع است که میزان ابتلا به آن پس از پاندمی کرونا افزایش یافته است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد رضا پارسا گفت: اگر بیش از پنج درصد سلول های کبد دچار رسوب های چربی بشوند بیماری کبد چرب اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: این بیماری پیش از این شامل افراد میانسال و سنین بالا می شد اما به دلایل متفاوت مانند تعطیلی مدارس، باشگاه ها و کم تحرکی سن این بیماری کاهش پیدا کرده است و هم اکنون جوانان و کودکان نیز در خطر این بیماری قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: پس از شیوع کرونا، تحرک افراد به شدت کاهش پیدا کرد و این موضوع سبب شد تا آمار این بیماری بالا رود. همچنین بیماری کرونا باعث درگیر شدن بسیار بالا کبد میشود و در ۸۰ درصد مبتلایان به کووید وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین علاوه بر کووید، داروهایی که برای این بیماری مصرف می شوند نیز می‌توانند سبب ایجاد بیماری های کبد شوند‌.

دکتر پارسا ضمن تاکید بر سبک زندگی سالم افزود: کسانی که به بیماری هایی مانند دیابت، فشار خون، چربی و چاقی هستند بیشتر در معرض بیماری کبد چرب قرار دارند، ضمن اینکه سابقه خانوادگی به بیماری می تواند درصد ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

وی ضمن یادآوری این نکته که این بیماری، یک بیماری خاموش است، گفت: بیماری های مرتبط با کبد بیشتر بدون هیچ علائمی هستند و بیشتر بیمارانی که تا به الان مراجعه کردند و علامت دار بوده اند بیمارانی هستند که بیماری در آنها پیشرفت کرده است و نارسایی کبد پیدا کرده اند و مجبور به پیوند کبد شده اند.

وی افزود: معمولا در مراحل پیشرفته بیماری علائمی مانند ضایعات پوستی در برخی جاهای بدن، کوچک شدن کبد، زرد چشمی و‌‌... وجود دارد و همچنین می تواند باعث بوجود آمدن بیماری هایی مانند واریس مری و معده شود که موجب می شود خون ریزی های شدیدی رخ دهد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از دستگاه سونوگرافی و انجام آزمایشات برای تشخیص بیماری افزود: در آزمایشات ابتدایی برای تشخیص بیماری کبد چرب حتماً باید میزان چربی در خون و قند در خون مورد بررسی قرار بگیرد.

متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد همچنین گفت: معمولاً با استفاده از فیبرو اسکن می توان متوجه شد که آیا بیماری فیبروز در کبد وجود دارد و آیا کبد دارای مشکلی هست یا خیر.

وی توضیح داد: فیبرواسکن یک روش تشخیصی مانند سونوگرافی است که از آن برای تشخیص بیماری استفاده می شود که در اراک نیز از این روش استفاده می شود.

وی در خصوص مدت زمان و نحوه درمان این بیماری گفت: این موضوع بستگی به شدت بیماری و نحوه زندگی افراد دارد که با توجه به شرایط هر فرد مدت زمان و روش درمانی که استفاده میشود میتواند متفاوت باشد‌.

دکتر پارسا در پایان توصیه کرد: از دیر خوابیدن، دیر بیدار شدن و رژیم غذایی نامناسب جدا خودداری کنیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز