title
کد خبر: 210708
00
فواید بی‌نظیر پودر گوجه+ روش تهیه

گوجه‌فرنگی یکی از پرکاربردترین خوراکی‌هاست که به‌دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در رژیم غذایی سالم جای دارد. اما ممکن است گوجه‌فرنگی تازه همیشه در دسترس نباشد که در این مواقع می‌توان از پودر گوجه‌فرنگی استفاده کرد که ماندگاری بالا و حجم کم از دیگر مزایای آن در کنار ارزش تغذیه ای این ماده غذایی ارزشمند است.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب، به فواید و طرز تهیه پودر این سبزی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی

گوجه‌فرنگی پس از خشک‌شدن حاوی مقدار بیشتری ویتامینC است که نه‌تنها به تقویت ایمنی بدن در برابر بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی کمک می‌کند بلکه برای افرادی که به‌دلیل استعمال دخانیات، مصرف الکل، استرس مزمن یا چاقی دچار ضعف عملکرد ایمنی شده‌اند نیز بسیار عالی است. 

تسهیل عملکرد گوارش

100 گرم پودر گوجه‌فرنگی بیش از 40 درصد نیاز بدن به فیبرهای غذایی را تامین می‌کند. این فیبرها که هر دو نوع فیبرهای حل‌شدنی و حل‌نشدنی را در برمی‌گیرد، در تسهیل عملکرد گوارش موثر هستند.

منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌‌ها

گوجه‌فرنگی که در معرض نور خورشید خشک شده، منبع غنی از لیکوپن است. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی قوی است که در کاهش خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها و استحاله ماکولای چشم موثر است. علاوه بر این، پودر گوجه‌فرنگی منبع سرشار ویتامین‌های K، B3 (نیاسین)، منگنز، پتاسیم و مس محسوب می شود. 

چطور پودر گوجه‌فرنگی تهیه کنیم؟

گوجه‌فرنگی‌ها به دو نیم برش بزنید و  چند ثانیه در آب داغ بگذارید و بلافاصله در آب سرد قرار دهید تا پوسته کاملا جدا شود. دانه‌ها را جدا کنید و گوشته را برش بزنید. سینی فر را کمی با روغن زیتون چرب کنید و برش‌های گوجه‌فرنگی را در آن بچینید و در فر که از قبل با دمای 80 درجه سانتی‌گراد گرم شده، قرار دهید. درب فر را نیمه‌باز بگذارید و اجازه دهید با حرارت ملایم حدود 5 تا 6 ساعت گوجه‌فرنگی‌ها خشک شود. این کار باید با حرارت ملایم باشد زیرا در غیر این‌صورت، گوجه‌فرنگی‌ها سرخ می‌شود. می‌توان برش‌های گوجه‌فرنگی‌ را روی حرارت ملایم بخاری یا شوفاژ نیز گذاشت. در روزهای گرم سال می‌توان گوجه‌فرنگی را در معرض نور خورشید خشک کرد اما به شرایط بهداشت محیط باید بیشتر دقت داشت.

 پودر گوجه فرنگی را می‌توان با پودر سیر و سبزیجات معطر به‌عنوان چاشنی سالاد یا سس استفاده کرد. به علاوه، بهتر است پودر گوجه‌فرنگی را در منزل تهیه کنید زیرا انواع آماده آن حاوی مقدار زیادی نمک است.

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز