title
کد خبر: 210386
00
آخرین اخبار کرونایی استان‌ها/ ویروس برای خودنمایی در کمین است

آمارها حکایت از آن دارد که در آستانه نوروز تب تند سویه اومیکرون فروکش کرده و کشورمان در حال عبور از موج ششم کرونا است اما این مسئله باید جدی گرفته شود که ویروس هنوز در کمین است تا بار دیگر خودنمایی کند.

به گزارش بهداشت نیوز، می توان با مدیریت صحیح و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، همراه نبردن کودکان هنگام خرید و کاهش تردد شرایط را به گونه ای رقم زد که پس از ۲ سال، نوروز ۱۴۰۱ برای همه با آرامش خاطر و بدون دغدغه ناشی از شیوع دوباره این ویروس سپری شود.

آذربایجان غربی 

وضعیت کرونایی ۹ شهر این استان شامل ارومیه به همراه خوی، سلماس، چایپاره، چالدران، پلدشت و شوط در شمال آذربایجان غربی و تکاب و نقده قرمز و بوکان، شاهین دژ، ماکو و میاندوآب نارنجی و مهاباد، پیرانشهر، سردشت و اشنویه زرد است.

آذربایجان شرقی

درصد پوشش واکسیناسیون تبریز نوبت اول در جمعیت بالای ۱۲ سال، ۸۶.۳۲ درصد، پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت دانش آموزی( ۱۷-۱۲ سال) ۸۶.۲۷درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در جمعیت ۱۲-۵ سال ۱۷.۴۱درصد و درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در زنان باردار ۸۴.۴۵ درصد است.  

همچنین درصد پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان تبریز ۸۰.۰۴درصد، درصد پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در جمعیت ۱۷-۱۲ سال (جمعیت دانش آموزی)، ۶.۸۱ درصد و پوشش واکسیناسیون نوبت دوم در زنان باردار ۷۳.۱۴درصد است.

در ۲۴ ساعت گذشته هشت نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان شرقی فوت شدند  اما خبر دیگر اینکه ۶۵ درصدی فوتی های کرونا در این استان طی هفته اخیر در مقایسه با هفته ماقبل آن کاهش یافته است.

ایلام

طی شبانه روز گذشته کرونا جان سه نفر دیگر را گرفت و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۲۱۵ نفر رسید و ۱۳ ابتلای جدید کرونا نیز بستری شدند و تعداد بستری های استان ۷۴ نفر رسید.

۴۲ ابتلای جدید کرونا شبانه روز گذشته در استان شناسایی شده و مجموع مبتلایان به کرونا به ۷۷ هزار و ۷۴۳ نفر افزایش یافت و اکنون شهرستان های چرداول، دره شهر، آبدانان، دهلران و مهران در وضعیت قرمز و شهرستان های ایلام، ایوان،چوار، هلیلان، سیروان، ملکشاهی و بدره نیز نارنجی هستند.

البرز

۴۰ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند و  سه فوتی کرونایی در این استان ثبت شد.

۸۵  هزارو ۳۶بیمار بدحال کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مراکز درمانی استان البرز بستری شده‌اند که ۷۷ هزارو ۹۴۲ نفر آنان بهبود یافته‌اند و اکنون پنج شهرستان تابعه البرز در وضعیت قرمز، یک شهرستان نارنجی و یک شهرستان زرد کرونایی است.

بوشهر

براساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان‌ این استان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر )کرونایی خارج و تنها شهرستان دیر بتازگی وارد این وضعیت شده است همچنین شهرستان‌های عسلویه و تنگستان از قرمز به نارنجی (پرخطر) و دیلم نیز از وضعیت قرمز به زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ دادند و با تغییر رنگ شهرستان دشتستان و جم از نارنجی به زرد شمار شهرستان‌های زرد این استان از سه به چهار شهر تغییر کرد.

زنجان

اکنون هفت شهرستان این استان شامل زنجان، ابهر، ماهنشان، سلطانیه، خرم‌دره، خدابنده و طارم به لحاظ شرایط کرونایی رنگ نارنجی و شهرستان ایجرود در وضعیت زرد قرار دارد و روز گذشته مورد فوتی کرونایی در این استان ثبت نشده است.

هم اکنون ۲۱۷ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند که ۱۵ مورد مثبت روز گذشته را شامل می‌شود که این تعداد در روزهای گذشته روند افزایشی داشته است.

آمار تجمیعی بیماران بستری در بیمارستان‌های استان زنجان شامل مبتلای قطعی همچنین مشکوک به تعداد ۳۸ هزارو ۵۳۴ نفر رسیده است. 

سیستان و بلوچستان

طی ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۱۱۶ نفر به ویروس کرونا در این استان ثبت شد و چهار نفر جان خود را از دست دادند اما خبر مسرت بخش اینکه در مقایسه با هفته گذشته موارد ابتلا ۶۰ درصد و موارد بستری ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.
بر اساس اعلام مسوولان در گروه جمعیتی پنج تا ۱۲ سال استقبال خوبی نسبت به واکسیناسیون در این استان وجود ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد

مطابق نقشه آماری سامانه اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم اکنون ۶ شهرستان باشت، بویراحمد، چرام، کهگیلویه، گچساران و لنده قرمز، شهرستان لنا نارنجی و ۲ شهرستان مارگون و بهمئی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

هم اینک روزانه حدود ۲ هزار واکسن در استان تزریق می شود در حالی که ظرفیت تزریق روزانه تا ۱۰ برابر این رقم است و با توجه به روند افزایشی بیماران بستری کرونایی این استان پیش بینی می شود طی هفته جاری تعداد مرگ و میر کرونایی استان افزایش یابد.

هنوز حدود ۴.۹ درصد کارکنان دولت در این استان واکسینه نشده اند این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد جزو ۵ استان نخست کشور  به لحاظ آمار بستری های کرونایی است.

مرکزی

شمار شهرستان‌های قرمز کرونایی استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی از ۱۱ به هفت شهرستان کاهش یافت و اکنون شهرستان های اراک، محلات، شازند، کمیجان، آشتیان، تفرش و فراهان در وضعیت قرمز و شهرستان های ساوه، دلیجان، خنداب و خمین نیز در وضعیت نارنجی و شهرستان زرندیه در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار مبتلایان، میزان بستری ها و همچنین فوتی های ناشی از بیماری کرونا در یک هفته اخیر در این استان کاهش داشته، اما این روند شکننده و ناپایدار است و با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی از سوی شهروندان وضعیت بیماری دوباره شیوع پیدا می کند.

بنابر آخرین آمار از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون ۱۲۱ هزار و ۹۵۴ مورد مبتلا و ۳ هزار و ۱۴۲ مورد فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ در این استان به ثبت رسیده است.

خوزستان

طی ۲۴ ساعت گذشته ۶ هزار و ۶۲ مورد مشکوک به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های این استان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روز گذشته ۶۹ نفر بیشتر شده است اما تعداد فوتی ها نسبت به روز قبل آن کاهش یافته و چهار نفر جان خود را از دست دادند.

همچنین ۴۷۶ بیمار جدید کرونایی شناسایی شدند که این میزان نسبت به روز قبل ۹۲ نفر کاهش یافته است و با در نظر گرفتن این شرایط خروج از موج ششم بیماری در هفته آینده برای این استان پیش بینی شده است.

اکنون ۸۴.۹ درصد جمعیت هدف خوزستان یک دُز، ۷۲.۵ درصد ۲ دُز واکسن و ۳۰ درصد نیز سه نوبت واوسن دریافت کرده اند و یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان نارنجی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند.

خراسان رضوی

تعداد شهرهای با وضعیت قرمز شیوع ویروس همه‌گیر دراین استان نسبت به هفته گذشته از ۱۱ شهر به هفت شهر شامل خلیل آباد، درگز، سبزوار، فیروزه، قوچان، کاشمر و نیشابور کاهش یافته است و شهرهای بردسکن، تربت جام، تربت حیدریه، سرخس، کلات، کوهسرخ، گناباد و مشهد در وضعیت نارنجی و سایر شهرهای استان در شرایط زرد کرونایی قرار دارند.

اکنون ۷۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند که ۱۹۸ نفر آنان بد حال بوده و در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

همچنین از این تعداد حدود ۵۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند که حال ۱۵۰ نفر آنان وخیم است و این امر نشان دهنده آن است که بر خلاف تصورات، اومیکرون می تواند شرایط حاد را برای بیمار به ویژه در افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند و یا مبتلا به بیماری مزمن هستند، ایجاد کند.

لرستان

با خارج شدن چهار شهرستان این استان از وضعیت قرمز کرونایی اکنون تنها ۲ شهرستان پلدختر  و کوهدشت در وضعیت قرمز و خرم‌آباد، دورود، ازنا، سلسله و رومشکان در وضعیت نارنجی و شهرستان چگنی در وضعیت زرد  قرار دارند.

طی شبانه روز گذشته ۱۳۰ مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان در این استان به ۲۱۴ هزار و ۶۹ نفر و با فوت چهار نفر دیگر شمار قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۷۵۷ نفر رسیده است.

همدان

داده های آماری گویای این است که شمار بیماران سرپایی و بستری مبتلا به ویروس کرونا در این استان نیز نسبت به هفته گذشته کاهش داشته به نحوی که میزان مراجعه سرپایی بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۹۱۷ نفر بوده که نسبت به زمان مشابه در هفته گذشته ۴۰ درصد کمتر شده است.

همچنین مجموع کل موارد بستری در بیمارستان ها هم اینک ۴۵۶ نفر است که نسبت به هفته گذشته ۹۰ نفر کاهش داشته است و ۷۰ درصد مرگ های مربوط به کرونا در این استان مربوط به افرادی است که واکسن کرونا را تزریق نکرده اند.

 ۱۸ درصد جمعیت پنج تا ۱۱ سال استان تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کرده اند و در زمینه بانوان باردار با اجرای طرح واکسیناسیون فعال و رهگیری بانوان، آمار واکسیناسیون این قشر رو به افزایش بوده و در نوبت اول به  ۸۹ درصد رسیده است.

 با مرگ سه بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۲۵۲ نفر رسید. همچنین با شناسایی ۷۵ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۴۵۳ نفر رسید.

هم اینک از مجموع ۱۰ شهرستان تابع استان همدان شهرستان فامنین، رزن و درگزین در وضعیت قرمز کرونایی و هفت شهرستان مابقی در وضعیت نارنجی قرار دارند.

هرمزگان

براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت همه شهرستان‌های غرب هرمزگان همچون پارسیان، بستک و بندرخمیر به همراه حاجی آباد در شمال و رودان در شرق استان هم اکنون در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته اند و شهرستان‌های بندرعباس در مرکز و میناب، بشاگرد و جاسک در شرق هرمزگان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های قشم و سیریک نیز در وضعیت زرد کرونایی هستند.

از آغاز همه گیری کرونا تاکنون ۲ هزار و ۵۶۹ نفر در استان بر اثر ابتلای به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و اکنون ۵۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۱۵ نفر از آن‌ها وخیم است.

یزد

بنابر اظهارات یک فوق تخصص نوزادان ۴۵ درصد مبتلایان به سویه اومیکرون در این استان کودکان زیر ۱۲ سال هستند و بر اساس آمار و مستندات، واکسیناسیون می تواند مرگ و میر را تا یک چهارم کاهش دهد.

اکنون شهرستان های بهاباد، مهریز، ابرکوه، مروست و خاتم در استان یزد در وضعیت قرمز و بقیه شهرستان های استان در وضعیت نارنجی و زرد هستند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز