title
کد خبر: 210234
00
کاهش وزن با اصول غذاخوردن چینی

رژیم غذایی چینی مبتنی بر تامین انرژی و هضم صحیح غذاست تا انرژی بدن افزایش پیدا کند، از تجمع مواد زائد جلوگیری شود و از طرفی حجم زیاد غذا در بدن منجر به افزایش وزن نشود.

به گزارش بهداشت نیوز، این اصول برای حفظ سلامت بدن اهمیت دارد اما کسانی که قصد کاهش وزن دارند می‌توانند از این طریق به تناسب اندام برسند.

در ادامه این مطلب، به اصولی اشاره خواهیم کرد که با بکار بستن آنها می توان به تناسب اندام رسید. این اصول عبارتند از: 

جویدن کامل لقمه‌ها

هضم غذا از دهان آغاز می‌شود. زمانی که لقمه‌ها به‌‌خوبی جویده می‌شود، سیستم گوارش فعالیت کمتری خواهد داشت و انرژی بیشتری برای عملکرد و نیاز معده و طحال باقی می‌ماند. به‌عبارتی در مصرف انرژی دریافتی صرفه‌جویی می‌شود.

انتخاب خوراکی‌های پخته و گرم

خوراکی‌های سرد و خام فعالیت بیشتری به طحال و کلیه‌ها وارد می‌کند تا تغییر حالت پیدا کنند. این وضعیت باعث خستگی این اندام‌ها و انسداد مواد زائد می‌شود. 

غذاخوردن در کمال آرامش

مردمان چین تمایلی ندارند هنگام غذاخوردن به امور دیگری که تمرکز آنها را کاهش دهد، مشغول باشند. به همین‌ دلیل آنها غذا را در محیطی بدون تلویزیون، دور از سروصدا و بدون استرس میل می‌کنند تا غذا هضم بهتری داشته ‌باشد.

رعایت نظم غذایی

صرف سه وعده غذا اصلی در ساعات مشخص برای جلوگیری از ضعف در ساعات مختلف روز و تمایل به ریزه‌خوری ضروری است. همچنین این کار باعث هضم کامل غذا و جلوگیری از باقیماندن مواد زائد در بدن می‌شود. 

دست ‌کشیدن از غذا قبل از سیری

واضح است که معده پر به‌سختی می‌تواند عملکرد گوارش را کامل انجام دهد. از همین‌رو، همواره توصیه می‌شود پیش از سیری کامل، دست از غذا خوردن کشیده و به‌عبارتی یک چهارم معده باید خالی باشد.

اهمیت صرف صبحانه

پس از چند ساعت گرسنگی شبانه، یک صبحانه کامل برای تامین انرژی بدن ضروری است. در واقع، صبحانه نیروی لازم برای فعالیت‌های صبحگاهی را تامین می‌کند و مانع از ضعف و تمایل به تنقلات شیرین می‌شود. افرادی که تمایل به صبحانه پس از بیدار شدن ندارند در وهله اول باید توجه کنند که شام دیروقت و سنگین نباشد و سپس صبحانه سبک اما مغذی را برای حدود ساعت 10 صبح در نظر بگیرند.

ناهار سبک و به‌موقع

ناهار نیز وعده غذایی مهم است و نباید با فاصله خیلی زیاد از صبحانه میل شود. ناهار باید غذای کاملی باشد اما نه خیلی سنگین زیرا در این صورت باعث نفخ، ناراحتی یا سنگینی معده و احساس خستگی در بعدازظهر می‌شود.

صرف شام هنگام غروب

صرف دیرهنگام شام یکی از عادت های اشتباه تغذیه‌ای است زیرا سیستم گوارش تا زمان خواب فرصت چندانی برای هضم کامل غذاها ندارد. همچنین، شام نباید خیلی سنگین باشد زیرا بدن در طول شب به انرژی چندانی نیاز ندارد و انرژی اضافی در بدن تجمع پیدا می‌کند. البته شام نباید خیلی سبک باشد زیرا ضعف ایجاد می‌کند و موجب بیدار‌ شدن از خواب می‌شود.  

منبع: salamat


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز