title
کد خبر: 209700
00
اختصاصی| خوشگلی با طعم هپاتیت و ایدز!

رئیس سازمان نظام پزشکی تهران با بیان اینکه خطر ابتلا به هپاتیت بر اثر تاتو، به میزان تهاجمی بودن آن نیز بستگی دارد ، مطرح کرد: یعنی هر چه قدر عمیق تر باشد و بیشتر با خون در ارتباط باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت در افراد بیشتر می شود.

یکی از ویژگی های دنیای مدرن این است که افراد بسیار بیشتر از سابق به ظاهر و زیبایی جسمانی خود توجه می کنند و از طرف دیگر ملاک های زیبایی هم تغییر کرده است، طوری که مردان و زنان حاضرند برخی ریسک ها را هم بپذیرند و با ایجاد تغییراتی در بدن خود، به زیبایی مدنظرشان دست یابند.

یکی از اعمال شایع که در سال های اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده، انجام اعمالی چون تاتو* و پیرسینگ* است که آرایشگاه و سالن های خدمات زیبایی این دست کارها را برای جذب مشتری انجام می دهند.

طبق گزارشات، یکی از خطرات و آسیب های اینگونه اعمال زیبایی، ریسک ابتلا به عقونت هایی چون ایدز و هپاتیت است که در گزارش زیر تلاش کرده ایم با طرح این سوال که " انجام تاتو و پیرسینگ، تا چه اندازه و در چه صورت ریسک ابتلا به ایدز و هپاتیت را بالا می برد؟" به پاسخ علمی و صحیح در این خصوص دست یابیم؛

سرسوزن های آلوده و امکان ابتلا به ایدز

دکتر مینو محرز، رئیس سابق مرکز تحقیقات ایدز ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشتنیوز گفت: در اوایل مد شدن و شایع شدن برخی اعمال زیبایی مانند تاتو و پیرسینگ، گفته می شد که این اعمال می توانند خطر ابتلا به ایدز را افزایش دهند اما امروزه به دلیل رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مراکز زیبایی و آرایشگاه ها، احتمال ابتلا به ویروس ایدز از طریق تاتو و پیرسینگ بسیار کم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در تاتو و اعمالی مانند پیرسینگ چون سرسوزنها و وسایلی که برای این کارها استفاده میشود، خیلی داغ می شوند و ویروس ها در حرارت زیاد از بین می روند، احتمال به ایدز نادر است مگر اینکه سرسوزن ها و تیغ هایی که به کار برده می شود، برای افراد مختلف استفاده شود و لخته خون روی آن ها باشد، در اینصورت امکان ابتلا و انتقال ویروس ایدز هست.

استفاده از وسایل یکبارمصرف برای هر مشتری؛ به صفر رسیدن ریسک ابتلا به ایدز

این متخصص عفونی ادامه داد: آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که کارهایی از قبیل تاتو و پیرسینگ انجام می دهند، وسایل تیز و برنده را که برای مشتریان استفاده می کنند باید کاملا با الکل ضدعفونی کنند و یا اینکه برای هر مشتری وسیله ی تازه استفاده کنند، در واقع دو بار مصرف کردن یک وسیله برای چند مشتری احتمال ابتلا به ایدز و سایر بیماری ها را بالا می برد.

محرز تصریح کرد: بنابراین افرادی که قصد انجام کارهای زیبایی مانند تاتو و پیرسینگ را دارند باید به ارائه دهندگان این خدمات یادآوری کنند که از وسایل یکبار مصرف و بهداشتی برای آن ها استفاده شود تا کمترین میزان ابتلا هم به صفر برسد.

وی گفت: امروزه ویروس ایدز از راه هایی چون سرنگ مشترک در معتادین، از مادر آلوده به جنین و تماس جنسی انتقال پیدا می کند که مهم ترین عامل انتقال آن در دنیا تماس جنسی نامطمئن است.

انجام تاتوی غیر بهداشتی و افزایش احتمال ابتلا به هپاتیت C

در ادامه دکتر مؤید علویان، رئیس سازمان نظام پزشکی تهران اظهار کرد: یکی از شایع ترین علل ابتلای خانم ها به هپاتیت C، انجام تاتوی غیر بهداشتی است. در آقایان نیز گزارشاتی از ابتلا به هپاتیت به دلیل تاتوی دسته جمعی و در مهمانی ها وجود دارد.

وی افزود: خطر ابتلا به هپاتیت بر اثر تاتو، به میزان تهاجمی بودن آن نیز بستگی دارد یعنی هر چه قدر عمیق تر باشد و بیشتر با خون در ارتباط باشد، احتمال ابتلا به هپاتیت در افراد هم بیشتر می شود.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد به بهداشت نیوز گفت: اگر افراد برای انجام تاتو و پیرسینگ به مراکزی مراجعه کنند که ارائه کنندگان خدمات، بهداشت را رعایت نکنند و آموزش ندیده باشند احتمال ابتلا به هپاتیت بالاتر می رود زیرا برخی دستگاه های تاتو با خون آلوده می شود، بنابراین برای هر فرد باید سوزن ها جدا استفاده شود.

چرا احتمال ابتلا به هپاتیت بر اثر انجام تاتو و پیرسینگ بیشتر از ایدز است؟

رئیس سابق شبکه هپاتیت ایران عنوان کرد: اینکه گفته می شود احتمال ابتلا به ایدز بر اثر تاتو و پیرسینگ کمتر از هپاتیت است، به این دلیل است که در کل میزان ابتلا به هپاتیت در کشور نسبت به میزان ابتلا به ایدز بیشتر است، بنابراین خطر انتقال آن نیز از طریق تاتو و سایر اعمال زیبایی که با خون سر و کار دارند افزایش دارد.

وی تأکید کرد: به خانم ها و آقایان توصیه می کنیم تا جایی که امکان دارد تاتو نکنند و در صورت انجام این اعمال حتما به مراکز مطمئن بروند چون اگر اعمال زیبایی در مراکز بهداشتی صورت بگیرند، ریسک ابتلا به ایدز و هپاتیت کاهش خواهد یافت.

**تاتو (خالکوبی): قرار گرفتن مواد رنگی با منشاء خارجی در زیر پوست، باعث تغییراتی رنگی می شود که این حرکات را خالکوبی یا تاتو می نامیم.

**پیرسینگ: سوراخ کردن پوست نواحی مختلف بدن از جمله گوش، بینی، لب، ناف، زبان و غیره به منظور آویختن زیور آلات را پیرسینگ می گوییم.

 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز