title
کد خبر: 209664
00
سازمان نظام پرستاری درخواست کرد: وزیر بهداشت برای اجرای خواسته های پرستاران زمان تعیین کند

رییس شورای عالی نظام پرستاری گفت: باید همکاری نظام پرستاری و وزارت بهداشت دو طرفه باشد. زمان در گذر است و جامعه پرستاری منتظر انقاقی هستند تا مشکلات و مطالبات آنها حل شود. متاسفانه سلامت در اولویت دولت نیست و به نظر می رسد برخی مسئولان دولت اهمیت لازم را به حوزه سلامت نمی دهند.

به گزارش بهداشت نیوز، شمس الدین شمس، رئیس شورای عالی نظام پرستاری نیز در این نشست گفت: باید همکاری نظام پرستاری و وزارت بهداشت دو طرفه باشد. زمان در گذر است و جامعه پرستاری منتظر انقاقی هستند تا مشکلات و مطالبات آنها حل شود. متاسفانه سلامت در اولویت دولت نیست و به نظر می رسد برخی مسئولان دولت اهمیت لازم را به حوزه سلامت نمی دهند.
وی افزود: در بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری چرا باید سازمان نظام پرستاری در مجلس به صورت طرح دنبال بودجه آن باشد. بحث استخدام ها که فرمایش مقام معظم رهبری در روز پرستار است، اجرا نشده است از دولت  جدید انتظار داریم که این مسائل حل شود.
دکتر شمس تاکید کرد: مسائل زیادی هم هست که حل آن در اختیار خود وزارت بهداشت است اگر در مسیر کاغذبازی و بوروکراسی اداری بیفتیم 6 ماه دیگر دوباره باید بیاییم و همین مسائل و مطالبات را تکرار کنیم. آقای وزیر! به مسئولان ذی ربط ضرب الاجل بدهید و زمان تعیین کنید و اعلام کنید تا در زمان تعیین شده مسائل حل شود.
برخی مشکلات پرستاران  دربدنه دانشگاهها ناشی از سوء مدیریت است
عبدالله صفری، قائم مقام سازمان نظام پرستاری در این جلسه گفت: برخی مسائل ناشی از کمبود منابع است اما برخی مسائل هم ناشی از سوء مدیریت  مدیران میانی است. یکی از مطالبات پرستاران فوق العاده ویژه نیروهای شرکتی است، اسفند 99 فوق العاده ویژه تصویب شد و با اجرای آن از یک میلیون و 500 تا پنج میلیون تومان به حقوق ها نیروهای رسمی اضافه شد. اما برای یک شرکتی ها میزان فوق العاده ویژه را یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین کردند. 
وی افزود: هشت دانشگاه اعلام کردند که همین مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان را هم به پرستاران شرکتی نمی دهند. دانشگاهی هم هست که همه این امتیازها را کنار گذاشته و حداقل حقوق قانون کار را پرداخت می کند و این مسائل باعث شده پرستاران،  جوان وفعال ما احساس بی عدالتی می کنند.
سه اولویت وزارت بهداشت برای اجرای خواسته های پرستاران
بهروز رحیمی، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت در این نشست با تاکید بر پیگیری سه اولویت، تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تبدیل وضعیت نیروهای غیررسمی و فوق العاده خاص گفت: کلاف سردرگم نظام سلامت اگر از دست نهادهای صنفی  مانند نظام پرستاری خارج شود، برای کشور گرفتاری ایجاد می کند و افرادی وارد میدان می شوند که جنس آنها بهداشت و درمان و پرستاری نیست و اهدافی دیگر و رفتارهای ناهنجاری دارند که شأن جامعه پرستاری را مخدوش می کند.
وی افزود: مدل اجرای درست قانون تعرفه گذاری در اولویت وزارت بهداشت است.
دکتر رحیمی ادامه داد: اولویت بعدی بحث تبدیل وضعیت است. پرستاران باید ثبات و امنیت شغلی داشته باشند. در نامه ای که وزیر بهداشت به رئیس جمهوری نوشتند نیز به بحث استخدام 100 هزار نفر اشاره شد و بلافاصله بحث تبدیل وضعیت را مطرح کردند.

اولویت استخدام برای نیروهایی که در بحران کرونا پای کار بودند
معاون وزیر بهداشت گفت: می توانیم از مکانیزم مصوبات ستاد ملی کرونا برای تبدیل وضعیت نیروها استفاده کنیم. نمی خواهیم بار مالی دولت زیاد شود اما نیروهایی که در سطح وزارت بهداشت در دوران کرونا فعالیت کردند چه در بخش بهداشت و چه درمان در اولویت استخدام قرار می گیرند و در آزمونی که بین خودشان برگزار کنیم. جذب می شوند. سازمان نظام پرستاری هم در این موارد همراه است و تلاش زیادی کرده است. با پیگیری های  مشترک نظام پرستاری وزارت بهداشت 12 نماینده مجلس طرح این پیشنهاد را ثبت کردند.
وی افزود: از ظرفیت کمیسیون تلفیق، صحن مجلس و ستاد کرونا برای تحقق مطالبات پرستاران استفاده می کنیم. نکته دیگر بحث فوق العاده خاص است. این یک مسئله مهم است که مذاکرات سطح بالاتری می خواهد.
دکتر رحیمی گفت: در مجموع اولویت اول اجرای کامل تعرفه گذاری خدمات پرستاری است. اولویت دوم تبدیل وضعیت نیروهای غیر رسمی است که از اواخر همین امسال آن را پیگیری می کنیم و اولویت سوم فوق العاده خاص است که پیگیری می کنیم.

وزارت بهداشت پیگیر تعرفه گذاری و تبدیل وضعیت پرستاران
عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در این جلسه گفت: مباحث و مطالبات متعددی مطرح شد که وزارت بهداشت هم پیگیر آنهاست. در حوزه تعرفه گذاری خدمات پرستاری جلسات زیادی در وزارت بهداشت، وزارت تعاون و ریاست جمهوری با همکاری سازمان نظام پرستاری برگزار شده و خوشبختانه با حمایت وزیر بهداشت موانع بر طرف شده و مراحل اجرای آن آغاز شده است.
وی افزود: تبدیل وضعیت پرستاران غیر دولتی از جمله مسائلی است که وزارت بهداشت هم با آن موافق است و به نفع وزارت بهداشت هم هست چون حقوق افرادی را که تبدیل وضعیت می شوند، دولت پرداخت می کند و منابعی آزاد می شود تا جذب نیروی بیشتری داشته باشیم.

منبع: سازمان نظام پرستاری کشور


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
علی
1400/12/03 - 16:180 0
متاسفانه باب شده فقط صدا بلندا از دولت امتیازگیری می کنند یه روز پرستاران یه روز پزشکان یه روز معلمان یه روز کارکنان قوه قضاییه این روش صحیح نیست دولت باید پرداخت ها را منطقی و ضابطه مند کند
اینستاگرام بهداشت نیوز